TOBI TOYS

Dette emne indeholder 34 svar, har 7 stemmer og blev senest opdateret af  Hans Jørgen Wagner 3 måneder, 2 uger siden.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #48194

    bjergsamler
    Participant

    Har en med navn og en uden navn 🙂

    Og så er der billeder af æskerne.

    Og så lige et billede for en VW – freak 🙂 🙂

    mvh

    #48201

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hvad er det for en VW ?

    Ser Tobi havde en bryggeribil. Havde de også øl kasser ? for dem har jeg ikke set endnu. Jeg ved også at virksomheden lancerede en Kanon til fx. tinsoldater. Den kunne skyde. OG de havde en forkromet cowboy revolver. Jeg ved faktisk ikke om de lavede andet legetøj.

    #48211

    Ole Monrad
    Participant

    Jeg kan også bidrage med en Tobi Toys bil. Det er vist tøndebil versionen, når man læser på æsken fra Bjergsamler. Den er også magen til “smør og mælk”-bilen. Ladet er støbt, og det er der vist ikke nogen Tekno-bil, der har. Jeg er i hvert fald kun stødt på støbte lad på anhængere.
    Hilsen Ole

    #48218

    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Ole
    En fin gammel Tobi Toys lastbil og i rigtig fin brugs stand jeg kan se den har samme problem med baghjulene som min (måske der har været over læs på et tidspunkt ;-))
    og til dig bjergsamleren
    Kan du ikke lægge nogle billeder op af den røde VW type 1 den kunne jeg da godt tænke mig at se lidt nærmere på 😉
    mange Tobi/Tekno hilsener
    Flemming Ms Super

    #48327

    Stroget
    Participant

    Sorry – I have been on vacation. My timber truck has posts that are also 1 cm tall. There are a lot of fine photos in this thread with Tobi Toys!

    #49175

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hvordan ser de “røde” TOBI æsker egentligt ud på endeflapperne ? Er det lige som den brune kasse ?

    Og jeg kan se at mursten og tønder ligner Tekno… Men hvordan så TOBI øl-kasserne ud ?

    #52987

    Mick
    Participant

    Hej
    Det var min far, Poul Rasmussen der ejede Maskinfabriken TOBI.Navnet er taget fra de to første bogstaver i min farmors og min mors navn.
    Den lille fabrik flyttede senere fra Hessensgade til større lokaler på Englandsvej, hvor de lavede HPA afbalancerings apparater til bilhjul.
    Desværre er min far nu gået bort, men han havde selvfølgelig kunne svare på de forskellige spørgsmål. Jeg kunne godt tænke mig, at erhverve en af bilerne fra produktionen – er der nogen der har et bud på hvor jeg skal lede?
    Bedste hilsner Mick

    #52994

    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Mick
    Jeg har en i min samling som er helt original tømmer bil med få brus spor dog ikke originale træ bjælker på ladet 😁
    Det var ikke meningen at jeg ville sælge den men jeg har en ide at den måske skal “hjem” igen hvad havde du tænkt at du vil ofre på en bil 😎😁

    • Dette svar blev ændret 3 måneder, 3 uger siden af  Flemming Rasch.
    #53005

    Stroget
    Participant

    Mick, thank you so much for contacting us here. it is very fun that you are the son of the owner! I am sorry that I do not speak Danish…

    Do you have any papers or records from your father? I wonder what years Tobi was in existence? How many workers there were? Did you ever help out there? I have many questions!!

    #53018

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    TO ve og BI tten 😉

    Hej MICK:

    interessant historie du kom med. Jeg har søgt oplysninger rundt omkring men stort set uden held. Jeg har sådan en svaghed for historie, så jeg ville meget gerne høre mere. Det er jo den måde små mysterier opklares på.

    For længe siden kontaktede jeg en der havde arbejdet på TOBI til sidst, men han svarede aldrig. Vedr. Lego/Triton Traktor har jeg imidlertid fået megen respons så dens historie er opklaret, og Lego modellen og det hele som startede i 1948 i London….

    Vedr. TOBI bilerne så kunne jeg tænke mig at vidde, hvem der stod bag ideen, og konstruktionen, hvornår de kom på gaden, hvornår de blev af plastik, og hvornår der udgik igen.

    Det interessante ved dem er bortset fra designet overordnet, også dreje systemet, som også Langes Legetøj brugte, allerede i 1947/48. Hjulenes konstruktion er magen til Langes, BRD. Petersen, og Tekno mf. Spørgsmålene stiller sig i kø….

    Gamle billeder ville også være interessante.

    Hvornår startede fabrikken, hvor holdt den til løbende og hvornår måtte den lukke, sælges, og i såfald til hvem.

    Kom bare med noget info. her ellers

    Kan jeg kontaktes her … eller Tlf : 26804937 eller e-mail : plysbamse@msn.com, eller på facebook – Hans Jørgen Wagner, alternativt “talk about old toys and other collectibles”…

    Dermed være nævnt at jeg er interesseret i alt mulig og umulig vidden om Tobi — 😉

    mvh. Hans Jørgen

    #53019

    peter frandsen
    Keymaster

    Hej
    Jeg har noget materiale som jeg købte på et tidspunkt fra det lukkede Køge Legetøjsmuseum.
    Tobi Toys staretede i 1949 med at lave en lille kanon og en revolver. I 1950 kom deres Dodge/Chevrolet tømmerbil og kort efter kranbil, skraldebil mv. Tekno præsenterede samtidig deres Dodge/Buickbil. Bilerne ligner utroligt meget hinanden. Henover sommeren 1951 indrykker Tobi-Toys en annonce, hvor de angriber et ukendt firma (Tekno) for at have plagieret deres bilmodel og de vælger at starte en priskrig ved at sætte modellerne ned til halv pris.
    Jeg har noget materiale et eller andet sted, men kan ikke finde det, hvor forskellige fremtrædende personer i legetøjsbranchen forsøger at mægle mellem parterne, men kort efter ophører Tobi-Toys med at reklamere. Hvis vi kender lidt til Tekno/Siegumfeldt og hans metoder, har han kvalt Tobi-Toys simpelhen ved at truede de forretninger, der solgte Tobi, ved at de så ikke mere kunne få Tekno produkter. Agenten var Christine Hammerhøj og de har formentlig heller ikke ville lægge sig ud med Tekno. Dermed har fik Tobi – Toys dødsstødet. Deres brøde var kun, at de lavede biler i direkte konkurrence med Tekno. Med det kendskab jeg har til Lange – som jo fremstillede Tekno Dodgen, kan det sagtens være tilfældet, at de har kigget lidt for meget på Tobis bil.

    #53028

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    YEP — Næsten sådan havde jeg også i tankerne… Har også pistolog kanon på reklamer… Tænkte faktisk at Lange havde set en forretning, i at hjælpe Tobi for så at tyve det hele bag efter… Det var nærmest ud fra at drejesystemet var på Langes Ambulance… Men det kan jo lige så godt være TOBI der snuppede ideen fra Lange… Det sku nogen være rævekager i den legetøjs industri — Og der var meget af den type i DK den gang…
    Tak for oplæget Peter

    #53029

    peter frandsen
    Keymaster

    Det er svært at vide, hvad der er op og ned i den sag – det kan lige så godt være Tobi – der har været på rov hos Lange. Der er også den mulighed, at Tobi har ladet sig inspirere af Langes Buick og har anvendt det på lastbilen og Lange så har kigget lidt derhen ………
    Ingen ved det, men det er en kendgerning at Micks fars karriere som legetøjsfabrikant blev kort fordi han vovede at udfordre Siegumfeldt.
    peter

    #53030

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Yep — Skal man spinne lidt så kom Langes Buick først…. TOBI lastbilen var den næste med lange dreje system, og lange/tekno/Brd.Petersen mf. hjul type… OG den kom før Langes lastbil for den bære navnet Chevrolet hvilket er korrekt…. Lange så fidusen i lastbilen fordi Tobi snuppede dreje systemet, så snuppede lange nærmest hele bilen, og kaldte den noget underligt En samtidig Dodge lignede den ikke og Buick lavede ikke lastbiler…. Sååå begyndte TOBI med plastik for at slippe for Tekno, men så kom lego med en plastik Chevrolet lige et nummer større (1:38) sikkert til samme pris og med en stærk salgs organisation bag sig. I det lys så tror jeg også, at jeg var stoppet, og med glæde kastede mit vid over dæk apperater 😉

    Det var forresten samme bil der stod model til Vilmer militær serie. Det alene fordi også denne model kom før andre lignende ude på gaden. Hvorfor de senere er betegnet som Dodge og Mini Dodge står for mig noget uklart. Jeg mener de blev solgt som lastbiler, og intet andet.

    Og hvorfor er den Chevrolet så populær omkr. 1950 ?

    1) Postvæsnet har modtaget en hel stribe Chevrolet vare biler via Marchal hjælpen.
    2) Det var første reele Chevrolet GMC nyhed efter 1945
    3) bilen blev betegnet som “Advance-Design” noget med fremtid i
    4) Bilen med ganske få ændringer gik sin sejersgang hos GM i 1950´rne. Førehuset, hom først hos Opel Blitz i 1952 med ganske få ændringer. I 1953 kom det på de Engelske Bedford biler, men med brændstoftanken ude på siden af chassiset. Det er Bedford modellen Lego anvender, som HO bil, til tankbil og flyttebus. Modsat Chevrolet modellen er de europæiske modeller mere frambyggede. Derved kommer der en “udskæring” af dørene ved forskærmene. Chevrolet bilens døre er helt lige i åbningen, hele vejen ned.

    Det morsomme er måske at Pilot rent faktisk lavede en Dodge lastbil i HO størrelse. Den ligner Lego Bedford modellen, men den har ikke selvstændige forskærme. Pilot modellen vil nogen hårdnakket kalde Chevrolet eller GMC. Skal der navngives ud fra fotografier så må man kikke ordentligt efter. Gøres det ikke opstår der forunderlige navne til legetøjs biler, forskellige steder.

    #53055

    peter frandsen
    Keymaster

    Ja interessant. Det har i mange år været diskuteret hvad disse lastbiler lignede – og hvis de ikke ligner noget har man måske ikke skulle spørge fx GM, Ford eller lignende. Jeg ved det ikke. Men at Teknos “Dodge” var en kæmpesucces er helt sikkert. Der er lavet så mange af dem at priserne selv på rigtig pæne biler totalt skraber bunden.
    peter

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.