Teknisk fabrikations spørgsmål vedr. Vilmer

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Teknisk fabrikations spørgsmål vedr. Vilmer

Dette emne indeholder 1 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  peter frandsen 7 år siden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #575

    tekno-vilmer
    Participant

    Hej Peter, længe siden!
    Indledningsvis vil jeg gerne rose dig, for en helt fantastisk hjemmeside, og når det er sagt, vil jeg rose dig for det helt fantastiske arbejde ud udfører, i bestræbelserne på, at få den autentiske historie om Tekno frem i lyset. Det kan dog godt undre mig lidt, at “Teknoøvrighederne” der i nu ganske mange år, har markedsført sig selv, som værende de førende specialister indenfor Tekno, ikke forlængst, da det var noget nemmere, har udført samme dybdegående arbejde og dermed fået offentliggjort denne spændende historie, men måske har der her, mere været tale om, at pleje egne økonomiske interesser, end egentlig dybdegående interesse for Tekno.. Du burde om nogen, indstilles til en medalje (hvis en sådan findes) for dit utrættelige arbejde GODT GÅET!. .. Nu til mit spørgsmål..
    Jeg er jo samler af både Tekno og Vilmer og Ja, Ja, jeg ved godt, at nogen mener, at Vilmer er = dårlig kvalitet, men faktum er jo, at det stadig er industruhistorie og bilerne er for mig sjove.. Jeg har en rimelig samling, og mangler vel kun 3-4 biler i, at have den komplette samling (af kendte modeller), men et spørgsmål som har pirret mig i en del år, er at teknisk karakter, som jeg håber, der er nogen i dette forum, der kan hjælpe med?
    På Vilmers: Volvoer, Mercedes Benz og Ford Thames Trader er hjulakslernes ender udformet med en “udstandsning” eller “krave”! Hvordan kunne man lave denne, jeg mener hjulfælgene er jo af plastik, så opvarmning har vel ikke været muligt. Hjulene og akslerne er jo monteret bag de støbte hjulophæng, så alslerne og hjulene må være monteret på bilerne inden akslerne er blevet lukket, hvilket vel så også forhindre at “kraverne” er presset efterfølgende?
    Håber at, du eller andre kan /vil hjælpe med opklaringen!
    Hilsen Ole

    #576

    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Ole

    Tak for dine rosende ord om hjemmesiden. Desværre får jeg ikke udbygget den i det tempo jeg godt kunne tænke mig – det er tiden der driller. Jeg er enig med dig i dine betragtninger men jeg tror vi skal holde fast i, at det er en hobby der samler en masse forskellige mennesker og som ser vidt forskelligt på deres hobby. Men det er rigtig, at det kan undre at “nogen” ikke vil bidrge med mere viden, men heldigvis har jeg også oplevet det modsatte. Jeg får rigtig mange henvendelser fra “Teknofolk”, der bidrager med viden.

    Ofte tror de ikke, at deres viden har betydning fx i historien om drengen mellem bilerne. Han synes ikke han havde noget at fortælle, men det havde han jo alligevel – selvom det nok er mest os nørder, der finder det interessant.

    Metoden med at præge (fagsprog) akslerne udvikler faktisk ikke så meget varme, så jeg tror godt det kan lade sig gøre uden at beskadige fælgen. På Vilmerbilerne stikker akslen ca. 2 – 2,5 mm ud, hvilket jo også gør, at der er noget afstand til fælgen. Vilmer har sikkert også lavet den ene ende først

    mvh

    Peter

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.