Original Herbie?

Dette emne indeholder 14 svar, har 7 stemmer og blev senest opdateret af  Kim Bjarne Sørensen 1 måned, 2 uger siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #50505

    Ole Monrad
    Participant

    Jeg er faldet over denne Herbie, der er til salg. Men er den original? Den ser umiddelbart meget tilforladelig ud, men jeg har ikke set den med de oprindelige hjul og Tekno-logo i bunden. Hvad sige eksperterne?
    Hilsen Ole

    #50509

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    FUP

    #50510

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Skal der en forklaring på…..
    1) Metalhjul var udgået til fordel for plastik hjul allerede i 1965
    2) Bund med navn udgik i prod. pr. 31 Dec. 1968
    3) Herbie var til levering pr. nov. 1969 — Ikke før nov. 1969, da filmen havde præmiere i DK og i norden.
    (Aftalen for en Herbie bil fra Tekno er kommet istand via Berico og Svensk Disney)
    4) farven ser forkert ud – gullig.. Den skal være “modehvid” alså svagt knækket i grå… Perlweiss L87, det er original VW farve og samme brugt til Tekno Herbie modellen.
    5) Nitterne er vidst ikke rigtige.

    Hvad skal den koste…. Og hvad sider annonceteksten egentligt ?

    Forresten så er det ydest sjældent at en original Telno bil er malet indv. Og endnu sjældnere er VW trin malet på undersiden.

    #50513

    Sven Thrysøe
    Participant

    Den er sat til 500,- på dba, i den første annonce skrev hun det var arv fra morfar/farfar – jeg skrev som privat at den helt sikkert er renoveret, men at hun godt kunne skrive at det er pænt lavet. Så har hun slettet den annonce og lavet den der er på dba nu. Efter min mening er 500,- for meget at give for den.

    #50515

    Ole Monrad
    Participant

    Tak for kommentarerne.
    På Legetøjsmarkedet på Frederiksberg er der en fast stadeholder, der sælger renoverede biler, og jeg mener, han tager omkring kr. 400 pr. bil, så det er muligt at få dem til mindre end kr. 500.
    /Ole

    #50516

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Vi er jo alle forskellige. Men det koster nemt et par hundrede kroner at renovere en gammel Tekno bil. Reservedele ( allene dæk kan hurtigt beløbe sig til 50+ kr.) lak, ruder, kofangere osv. Hertil kommer tiden det tager, og så er 4-500 kr. jo ikke for meget.

    MEN — Køber man sådan en renoveret ting er den intet værd i verdi som Tekno model. Dvs. at det er penge ud ad vinduet, som man ikke må forvente at få igen.

    Mht. Herbie modellen så er VW 1200 nem at få fat i til en rimelig penge. Den finder kunder blandt Tekno folket, VW boble samlere, men vel nok især hos Herbie folket. De to sidste er totalt uviddende om hvordan en ORIGINAL TEKNO HERBIE skal se ud, og de tror at Herbie med de gamle metal hjul er de første og dermed dem der er mest værd og dem der er samtidigige med Filmens præsentation, pr. Marts 1969 eller måske enda helt fra forpræmieren i NY 24 dec. 1968. Nogen siger enda at den kan være fra før filmen ! — Kan ikke ske — Bogen fra 1961 “Car,Boy,Girl” har en meget central bil i historien, men det er en alm. USA bil, og den hedder slet ikke Herbie. Nr. 53, navnet Herbie og valget af en perlehvid årg. 1963 VW Beetle, skete først i 1968, og ingen kendte til det før filmen kom på lærred i biffen.

    Jeg renovere selv ind i mellem fordi jeg synes det er en meget hyggelig beskæftigelse. Jeg renovere altid så det kan ses, det er en renoveret model, fx. ved ikke at gøre noget ved bunden. Jeg kender en der får renoveret biler ude hos andre til egen samling. De biler kan senere sælges som originale, med kæmpe fortjæneste for sælger, til uvidende samlere/nysamlere og på fx. ebay hvor man kun kan se nogen halv dårlige, eller mangelfulde fotos. Køber står med håret i postkassen med 0-verdi, og mere eller mindre spildte penge.
    MEN – man kan jo altid diskutere hvor når en renovering overskrider grænsen for hvad der kaldes renoveret. Skifte dæk ? Skifte forruden på en Cabriolet ? montere nye prismelygter ? delvis skift af dekaler ? osv…. Det er altid en interessant diskusion, der kan få folk op ad stolene 😉

    Jeg ombygger også fordi jeg synes det er lidt sjovt, og som vi ser her i gruppen er der flere der er meget avancerede i den retning. Det er iøvrigt tilladt for samlere af nye lastbiler i dag. De ombyggede biler, har et eget liv med egne prissætninger, der i den grad kan overraske. Der er iøvrigt ingen tvivel om hvad der er sket med modellen, for den findes jo ikke fra fx. Tekno.

    Attachments:
    #50521

    Ole Monrad
    Participant

    Jeg er helt enig med Hans Jørgen, og så længe man spiller med åbne kort, har jeg ingen problemer med renovering.
    Men som Hans Jørgen skriver, er der også en gråzone. Jeg har selv omdannet en Jaguar E fra roadster til lukket kaleche med originale dele, og så er den vel stadig “original”. Et større antal Monza’er er blevet renoveret, dele fra en bil er flyttet over på en anden, interiør er blevet rettet, så Coupe og Spyder har fået rette højde på ryglæn, og nye original vindspejl, rat og varmeskjold er monteret.
    Det er jo især de seneste modeller, der forholdsvis let kan skilles ad, hvor man kan renovere uden at det ses.
    Jeg renoverer også, fordi jeg synes, det er sjovt. Og når jeg får lidt mere tid, vil jeg også kaste mig over at male de meget slidte eksemplarer. I et lot fik jeg en Opel Kadett, der tydeligvis er håndmalet, så her skal jeg også i gang med brun sæbe.

    #50556

    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Ole

    Jeg bliver lidt trist når sælger forfalder til den med at bilen har tilhørt morfar, eller har stået i en glasmontre på fars kontor i mange år, når man selv har set manden købe lot efter lot med restaurede biler på auktion 3 dage tidligere.

    På tradera måtte en sælger fornylig krybe til bekendelse med en Herbieæske, som ikke var original.

    Man er man i tvivl – så lad det være.

    peter

    #50557

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Helt enig Peter.

    Vær altid på vagt når den med fars kontor og morfars kælder dukker op. Og “jeg ved ikke noget om legetøjsbiler” og der ses en grundigt overmalet bil på et grundigt dårligt billede… OG nååår ja, gås sælger auktioner efter så er det sørme kun DEN bil der har dårlige billeder.

    Det er en af mine kæphæste, og det er en grund til at jeg vildt gerne så en komplet liste med fotos og beskrivelse af hver eneste originale Tekno bil, lige som det findes for de andre fx. Schuco, Wiking, Gama, Märklin, Corgi. Matchbox, Dinky, Solido, INGAP, Triang, Husky mange Amerikanske osv. osv… Der findes ikke andet end det VI laver her. Indtil den liste er kommet florere fusk, snyd og bedrag omkring Tekno biler, hvilket igrunden kan ødelække det hele for alle i sidste ende.
    MEN, det er et kæmpe arbejde med at indsamle info. Alt for meget for een person, så det SKAL vi være flere om. Og det ville være perfekt her på forum.

    Billedet fra QXL Plymouth — en sand Christine — kaldes i fin stand — Tror den sætter sig selv istand hvergang den stilles på hylden. Og det ser ud som om det er sket nogen gange 😉

    #50559

    peter frandsen
    Keymaster

    Det er rigtigt, men desværre er der en verden uden for Danmark og der hersker kun jungleloven. Fornylig fik jeg nogle billeder af en amerikansk samler (de billeder af Herbie som er med i min artikel om VW 1200) og i baggrunden af et af billederne kunne jeg se en Ford Transit med Anders And reklame. Manden oplyste, at den var købt på en online auktion i et ellers meget anerkendt auktionshus. Den var meget sjælden havde de oplyst. Det sidste er rigtigt, men original det bliver den aldrig.
    Han rettede fluks henvendelse til auktionshuset – der promte betalte ham alle hans i øvrigt mange penge tilbage uden brok. De ved det simpelhen ikke – viden om Tekno er minimal i udlandet. De engelske og franske modelbiler er jo hjulpet af et sprog der tales af mange flere mennesker, som giver et meget større marked for udgivelser, hvorimod dansk nok ikke er så udbredt.
    Du har ret – det er med at få undersøgt så meget som muligt og få det bredt ud. mvh Peter

    #50579

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Man har så mange billeder liggende. Kan ikke lige finde dem af denne model.—- I USA, i 1985, er der solgt Herbie biler med sort bund, rødt interiør, sort rat, EN mand inde i bilen der er umalet. En udv. mand der er umalet…. Hjul af trådeger typen (Ferrari Monza / Cooper-Norton) De biler er nok også mere sjældne end de er originale… MEN er de eftersamlet af overskudsdele, så er de vel ikke helt dømt ude, som fusk. De er sån i grå zone vil jeg mene, men absolut ikke godkendte at Disney.

    #61991

    HamishSalomon
    Participant

    Hans Jørgen, er det denne fra 1985?

    #61994

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Det kan jeg ikke se.

    Ingen kan se noget på det billede.

    Er det et salgsbillede så ville jeg gå langt uden om.

    Men har bilen trådeger hjul så er den ikke original, men fra 1973 og til 2 december 2019. Ikke nyere, for den har fået et par skrammer.

    #62028

    Bertel Pedersen
    Participant

    Hej Hans Jørgen,
    jo det er rigtignok meget svært at se detaljer på billedet.
    Mvh. Bertel

    Attachments:
    #62063

    Hej alle.
    Her er en Herbie til samligning.
    Min har stadig den originale lakering samt de originale mærker og de rigtige hjul.

    MVH Kim B S.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.