Nummerplade K673

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Henrik M
    Deltager

Jeg har tidligere her i forummet oplyst at Falck-seriens nummerplader K673 stammede fra Siegumfeldts egen private bil. Dette blev vist aldrig rigtig bekræftet, selvom nogle nummerpladeeksperter var så venlige at kaste sig over sagen. Selv havde jeg oplysningen fra et engelsk magasin, Model Collector, såvidt jeg husker.

Forleden søgte jeg lidt på nettet og faldt over et medlemsblad for Falckmuseets Venner. Nederst på side 5 kan man læse at grundlæggeren Sophus Falck havde en vis passion for tal. I 1916 flyttede Falcks hovedsæde til Tietgensgade 67 og han sørgede derefter for at alle køretøjernes nummerplader begyndte med K67…

Dette skulle ifølge bladet være forklaringen på at Siegumfeldt brugte K673 på sine blikbiler. Om historien med hans egen vogn passer, må stå hen i det uvisse. Jeg synes at denne nye forklaring lyder mere sandsynlig.

Link til medlemsbladet:
    https://www.beretning.dk/Horn_og_Lygter/2016-3/images/Blad_Horn-Lygter_3-2016_Artikel_Sophus_Falck.pdf

Mvh. Henrik

Åh ja… Men nu var det sådan at det stod at læse i avisen at en ung mand kørte galt med farmands BMW registreringsnr. K673 på hjørnet af Rentemestervej — tror det var i 1949 — Så-deeee ! Skal nok se om jeg kan finde det igen. men det lå på min puter, der tillod sig meget effektivt at bryde ned.

K = københavns kommune
    Så kommer det an på hvor den kommune grænse gik.
    Jeg ved ikke om Falck på landsplan har haft K som forbogstav, men det vil lyde forkert. Man skulle have nr. plader efter hvor man boede/bilen var hjemmehørende. Flyttede man og tog sin bil med, så skulle man også skifte nr.plader.

http://www.nrpl.dk/code-1930.php

Henrik M
    Deltager

Det kan jeg godt huske, nu du nævner det. Så var det jo oplagt at bruge K673, men også et sjovt sammentræf.

Kunne være interessant at se udklippet!

Tietgensgade må vel være under K (?), så jeg tænker kun at det var køretøjer herfra som fik numre med K67xx.

Mvh. Henrik

Henrik M
    Deltager

Hans Jørgen, episoden med Egon Siegumfeldts uheld kan læses blandt kommentarerne til Peter’s artikel “Montricens beretning”.

Nå! så var det der jeg så det måske…. Jeg har så vildt mange notater, klip, og ting fra hjemmesider, og gang i alt muligt andet end Tekno, så det er ikke altid lige til at huske hvor ting står. Og ja min computer gik ned og glemte alt der så heller ikke kunne findes igen. SÅ jeg er ved at fylde op igen, hvilket gør forvirringen total.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.