LION-CAR , made in denmark

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler LION-CAR , made in denmark

Dette emne indeholder 44 svar, har 8 stemmer og blev senest opdateret af  Hans Jørgen Wagner 1 uge, 2 dage siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 45 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #44974

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Tekno sælger i 1958 to Lion biler under nr. 1053-DKW 3=6 og nr. 1054-Opel Rekord. Jeg kan ikke se der optræder andre biler hos Tekno, fra Lion.

    Bilerne blev fremstillet i Danmark, og det vil også fremgå af bunden hvor på der står – made in Denmark – Jeg har imidlertid fået en opdateret liste fra en Hollandsk samler kolega… Han nævner tillige Renault Dauphin, som værende med i serien af Dansk producerede Lion biler. — Den har jeg aldrig set — OG jeg tror kun Tekno har solgt disse modeller i 1958…

    Lion-Car , Denmark :
    produktionen har været ca. 1958-60
    Opel Rekord – Lion NL
    DKW 3=6 – Lion NL
    Renault Dauphin – Lion NL — Kender ikke modellen på Dansk ?
    Lambretta Scooter med person sidevogn – Vilmer
    Masey-Ferguson Traktor – Molberg
    Mercedes Racer – Lion DK
    Ford FK1000 – Lion DK

    Tekno mini dodge fremstillet hos Lange brugte en periode Lion-Car hjul — Dem med rille i dækket

    Alle Vilmer personbiler brugte Lion hjulet

    Molberg traktoren er meget avanceret med styrbar forhjul og detaljeret motor. Den distancere sig væsentligt fra de øvrige Lion modeller.

    Danske Lion modeller, Ford FK1000, og Mercedes Racer, kunne i stil, design, finish ligne Vilmer personbiler.

    Teori:
    Det er således ikke utænkeligt at H.Langes Legetøj A/S kan have været indblandet. Virksomheden var lidt i pengenød, og i denne periode solgtes virksomheden til Kirk koncernen. Historisk set var, Henning Hardy Lange, ikke bleg for at lave ”gode” forretninger, og han kunne måske have gjort det her også. Enten for at redde sin virksomhed fra konkurs, eller for at prøve en ny start, under et andet navn. Valget af Lion-Car bilerne DKW 3=6 og Opel rekord modellen har været bevidst. De var begge, i forhold til Tekno bilerne, mere simple, lidt ældre modeller og uden ruder, og ville derfor blive opfattet som værende ufarlige for Tekno. Kunne man komme ind på markedet i hele Danmark via Tekno´s store salgs apparat, var spillet lykkedes. Her efter var det blot at tilføje to eksisterende modeller og så selv fremstille to andre, lidt nemt, og sende sine egne sælgere ud til de nu etablerede kunder.

    Det er min teori. Jeg vil da gerne høre nogen kommentare på det. Jeg ved ikke hvor Lion-DK boede, men det har sikkert ikke været ude i Langes værksted. Mere sansynligt i Kalundborg, men ikke helt officielt for så var det alt for hurtigt blevet opdaget af Tekno.

    (( Lion Holland lavede biler i 1956 og man fik stor hjælp fra DAF. Man valgte derfor at koncentrere sig om dette mærke. Værktøjer og forme til 1956-58 modellerne blev derfor lejet ud til interesserede. Her var JEFE i Spanien interesseret, og lejede værktøjerne i 3 måneder. Man kunne tænke sig at Lion i DK. har gjort det samme, for Opel og DKW modellen, i et forsøg, på opstart. Og med dem har man fået Tekno til at sælge mærket landet over ))

    #44975

    claushessellund
    Participant

    Tak for indlæg, tjekkede lige min samling, har en dkw 3=6, som jeg købte af en hollænder, den er støbt i gips, så jeg tænker det måske har været en prototype.

    Attachments:
    #44977

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hæ Hæ .. den ligner jo perfekt — tror nu ikke den har været en del af Lion virksomheden, men nok nærmere en afstøbning. Men den er sjældent set som legetøj.Jeg købte min på et loppetorv i 1970´rne. Den var passende billig og enkel til at forsøge sig med ud i plastik støbning. Jeg fik da lavet noget der ikke rigtigt kunne bruges. Bilen er renoveret igen.

    Jeg havde dem ikke lige ved hånden men jeg har selv en 3=6 og et par Ford FK1000 modeller fra Lion DK.

    #44979

    claushessellund
    Participant

    Har lagt billede op, her kommer et mere

    Attachments:
    #44984

    claushessellund
    Participant

    Og lige en enkelt ford 🙂

    Attachments:
    #44986

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hvor stor er den… Burde være skala 1:48 ca. Lion havde ikke biler at måle på. Alle modellerne er så efter gehør og brochure materiale. Derfor ser VW 1200 lidt mærkelig ud. Bil brochurene for bilen den gang var tegninger. Flotte, – men det var de store svungne penselstrøg, så også en Lion model. DAF var yderst behjælpeli, og virksomheden slog over til kun at fremstille DAF biler og lastbiler, der i Holland blev brugt af forhandlere til fremvisning af farver mv.I dage er Lion NL. en del af Tekno NL.

    #45003

    claushessellund
    Participant

    Mener den er 1:48, den er en smule mindre end tekno, der står made in Denmark i bunden

    #45010

    Kjehr
    Participant

    Jeg har haft en VW 1200 fra Lion Car danmark. Gav den væk for to uger siden, men heldigvis til min familie, så kan tage et par billeder, hvis interesse.

    #45013

    Sven Thrysøe
    Participant

    En “sjov” ting ved Lion Ford FK 1000 er at der står Molberg på dækkene, nu er jeg ikke et omvandrene leksikon 😉 som Hans Jørgen, men mener da ikke Molberg har lavet noget med den størrelse hjul, så hvorfor der ikke evt. står Lion på dæksiderne ???

    #45019

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    KIM — den VW må du meget gerne tage et par fotos af også af bunden. Ham i Holland nævner slet ikke den i sin optegnelse for danske Lion biler…

    SVEN — Molberg lavede en traktor der også blev solgt som LION… SÅ måske Molberg alligevel er indblandet mere end jeg lige troede…
    Jeg havde på fornemmelsen at det var et Vilmer-Lange samarbejde… Jeg har to FordFK modeller et sted.. Nu må jeg jo ud og grave i gemmerne for at finde dem 😉

    Vilmer´s lambretta er også solgt med LION navnet i bunden…. Det er måske tre små mod een stor 😉

    Det er da interessant at Opel + DKW er de eeste der figurere i Tekno salgslisterne. OG forståeligt at Tekno ikke ønskede at repræsentere konkurerende modeller som Ferguson, VW 1200, Ford FK 1000, og i den grad slet ikke ønskede at fremvise en Vilmer ting i sit salgsprogram (Lambretta scooter modellen)…..

    #45024

    peter frandsen
    Keymaster

    Hej

    Jeg har spurgt mange efterhånden om hvor disse danske Lion biler stammer fra, men ingen kender tilsyneladende deres historie. Tekno har bare forhandlet dem som grossist og ganske givet ikke haft noget med produktionen at gøre. Man skal nok ikke lægge så meget i, at bilerne har samme type hjul – mere at det er hjul magen til. Jeg tror ikke fabrikanterne har byttet eller samarbejdet særlig meget. Faktisk er det er fåtal af dele, som Lange/Termax og Tekno har byttet med hinanden. De har hellere ville lave det selv, så er man jo heller ikke afhængig af andre.

    #45031

    Stroget
    Participant

    If the wheels or tires are the same, I assumed that one company made them and the others bought the parts from the 3rd party (outsourced like they do now?).

    #45032

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hej Peter.
    Jeg prøver igen.. har prøvet at sende denne besked 6 gange Håber det lykkes denne gang,

    Også min opfattelse. Jeg er jo også ude i mit vanlige tankespin, Brainstorm, udkast af tanker, ideer osv. sammenholdt med alle mulige underlige oplysninger jeg har fanget ude i verden. Men nu har jeg hørt om TO VW BOBLER, men ikke set dem.Og underligt nok er der heller ingen andre end dem der siger de har set dem, som har set dem ! — Jeg tror ikke på dem før der er set een, forfra, bag fra, oppe fra og nede fra. 😉
    Iflg. en Hollandsk og en Spansk samler blev LION værktøjene lejet ud i 3 md. til spanske JEFE. Meget betnende er der tilsyneladende også kun en OPEL og en DKW der er solgt via Tekno – tilsyneladende – LION programmet i DK har flg. Hollandske oplysninger også indeholdt en Renault Dauphin. Den er der heller ingen der har set. Det Danske Lion program har unikt indeholdt en lambretta fra VILMER og en avanceret Ferguson fra MOLBERG… LION hjulene har været magen til på TEKNO mini Dodge, som jo kom fra Lange… Det lugter lidt afbrændt grød… Jeg mener iøvrigt at LION Ford FK 1000, og Mercedes Racerer modellerne kunne ligne Vilmer mere end noget andet. OG de har aldrig eksisteret som Hollandske modeller — Nogen mener at der er to virksomheder der har produceret LION modellerne i DK. Jeg kan godt se forskellen i finish, og design, men jeg tror kun der er tale om een virksomhed. Tekno har givet vis IKKE været interesseret i at repræsentere modeller de i forvejen havde i eget program. Derfor har jeg en ide om at LION lagde ud med et par ældre ufarlige modeller, solgt via Tekno. Kunderne er nu fundet, og LION har efterfølgende blot selv kunnet gå ud og sælge sine egne produkter. Lidt smart, og ganske frækt, men alle kneb gælder når en mastudont sidder hårdt på markedet.

    #45033

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Den gik igennem.

    Har kikket på Vilmer hjul. De er muligvis anderledes på bagsiden ?

    Hvis der står Molberg på dækkene, så er det måske molberg der har forsygt sig alene ?
    Man har fået DKW og OPEL solgt via Tekno og dermed fanget kundernes opmærksomhed. Man har så kunnet fortsætte med andre modeller. Vilmer lånte sin Lambretta ud til flere, så den i sig selv er ikke en rette snor. De to danske Lion biler synes jeg ligner noget fra Vilmer´s værksted, frem for noget fra Molberg´s værksted ? Dermed være sagt at de er lavet mere som efter tegnede brochure end efter opmålinger.

    #45034

    Stroget
    Participant

    If you look at the Lion Car Holland lion trademark and the small Lion on the Mercedes race car and Ford van they are NOT the same Lion. Thus, I think there were two companies.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 45 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.