LASTBILER ?????? Hvad er nu det for noget ?

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler LASTBILER ?????? Hvad er nu det for noget ?

Dette emne indeholder 9 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af  Hans Jørgen Wagner 5 timer, 52 minutter siden.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #68697

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Jeg er kørt fast og søger hjælp.
    Den gule trekant på lastbilernes tag ?
    1943 – ? 1957 ?
    vippet op betyder bilen har anhænger på. Vippet ned at bilen er uden anhænger.
    1) Gælder den kun for ladbiler uanset vægt ? (jeg har et foto fra 1945 der ikke er mit, af en Morris totalvægt 1025 kg. der også har trekanten på)
    Denne trekant skal også være på busser med anhænger.
    2) Men gælder det også minibusser til 8 personer?
    (jeg tænker på når trekanten skal sidde på den lille Morris ladbil)

    PS: kan tilføje at jeg nu også har fundet en alm Varebil på et foto fra 1955 der også har trekanten. Men jeg har endnu ikke set den på personbiler eller minibusser ?

    Det mærkelige er at Carlbergs trehjulede Scammell sætte biler ikke havde trekanten på taget.
    3) Er der en særlig grund til at de er fritaget ?
    (Scammell bilerne slæber mindst lige så mange kg. som de alm. øl-biler, så de burde have trekanten på taget)

    På den gamle Bedford på reklamen fra 1957 ses trekanten på taget.

    Attachments:
    #68707

    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Hans Jørgen

    Hvis der er en, der ved det må du jo være dig. Hvis du ikke ved det, så prøv at skrive til en lastbils veteranbils klub.

    De plejer at have styr på sådan noget.

    mvh

    Peter

    #68729

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    HA — ja og jeg har prøvet og en veteran lastbil gruppe men det kniber også der 😉 så jeg skyder lidt med spredehagl.

    Har læst øjnene firkantede i lovtekster udenkonkrete svar.
    Der er da mange flere spørgsmål — Ser man på reklame billedet så står spørgsmålene næsten i kø.

    1) – hvornår blev det lov for lastbil bagskærme ?
    Har fået det til 1963 og for tiplastbiler 1964
    (og så blev Tekno modellerne jo korrekte) Men igen ikke konkret, bare noget med forslag der fremstilles olign.

    Bedfordbilen har afviservinger.
    Det måtte den vidst have til 1966, og nogen kørte på dispensation til 1968.

    Hvornår skulle en anhænger have skærme på baghjulene ?
    Hvornår skulle den have det på forhjulene ?

    Hvad med bremser på en anhænger ?
    Og hvad er det for noget reklamen nævner om luftbremser og nye regler i 1957 ?

    Det der med den gule trekant på taget. Har fundet et foto af en varevogn til lille kørekort foto fra 1955. OG den har også trekanten til når den havde trailer på !
    Hvad så med en mini bus fx. Taunus FK eller en VW bus ?

    Kan nævne at vejskilte blev ændret i 1956 og skulle være ombyttet pr. 1959. Dermed er Tekno blik skiltene fra før 1956 – men de følger jo nok også blikbilerne.

    Det er nok noget være noget jeg har rodet mig ud i.

    #68730

    Flemming Rasch
    Participant

    Hej Hans Jørgen
    Sådan er det at være nørd 😁🏁😂

    #68731

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Uha ja – Og det hele startede med en gammel Bedford A-serie som den på reklamen, og små lego biler.
    Den Bedford på reklamen er med glat frontklap og afviservinger.
    Den er med P. lygter oven på forskærmene i et særligt støbt metal lygtehus.
    Tidligere modeller 1953-54 havde p.lygterne på forskærmenes sider, i lange forkromede lygte huse der dækker over skærmens samling.
    Der kommer en forhøjning på forklappen ca. 1955 og der bliver monteret små runde blinklygter under forlygterne.
    (Lego benzinbilerne mf. findes med p.lygten på skærmenes sider, eller den senere med blink under forlygterne)
    1957 kommer Bedford D-serien der får et andet grin og firkantede blinklygter foran. Den er lidt klodset at se på, og holder kun et års tid.
    1958 kommer så J serien som vi alle kender. Den får de runde blinklygter på gummi arme oven på forskærmene og ruller nærmest uændret til 1982 mener jeg, og så fortsætter den vidst i indien.
    J-serien har også en lille søster fra 1959/60 til lavere vægt grænser og mindre hjul.

    Det skulle så sættes på plads, og så dukker alt det andet op.
    Forresten sjovt nok at Tekno urværksbilen IKKE har den gule trekant. Det er kun Lange bilerne der har den.Og TOBI har også husket den lille detalje !
    Vilmer Bedford “S” type, bilerne der findes med trailer har heller ikke trekanten.

    #68789

    Peter Mose
    Participant

    Hej Hans Jørgen
    Dit spørgsmål om trekanten på taget fangede mig. Også fordi jeg tit har tænkt på det, uden at gøre noget ved det. Men en tur rundt på Nettet gag nogle oplysninger:
    På side 27 i Dansk Veterantidende april 2012 fandt jeg denne oplysning:
    Trekanten blev et krav 1. april 1943.
    https://docplayer.dk/111201732-Veteran-tidende-veteran.html

    På denne adresse fandt jeg svar på, hvorfor en Morris havde trekant.
    https://ONLAW.DK/BEKENDTGØRELSE/BEK-NR-198-AF-24-06-1955

    29.06.1955TILFØJ TIL DINE DOKUMENTER
    Bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr.
    BEKENDTGØRELSE
    BEK NR 198 AF 24/06/1955
    GÆLDENDE
    Bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr.
    I henhold til §§ 10 og 51, stk. 1, i færdselslov nr. 153 af 24. maj 1955 fastsættes herved følgende bestemmelser om køretøjers indretning og udstyr.

    § 27
    Stk. 1. Lastmotorvogn, der medfører påhængsvogn eller sættevogn, og personmotorvogn, der medfører påhængsvogn, som er bredere end personmotorvognen, skal for så vidt den er forsynet med lukket førerhus eller fast tag, føre et på førerhuset eller taget i køretøjets midterlinie anbragt fremadvendende advarselstegn i form af en gul trekant på mørk bund. Trekantens sidelinier skal være 18-20 cm lange, og en af dens spidser skal vende opad. Advarselstegnet skal være således indrettet, at det fra førersædet kan lægges ned eller på anden måde gøres usynligt, når påhængsvognen ikke medføres.
    Stk. 2. Advarselstegnet skal i lygtetændingstiden holdes belyst, således at det er klart synligt i en afstand af mindst 100 m og således, at det fra førersædet kan iagttages, at lyset er tændt.
    Stk. 3. Foranstående bestemmelser finder tillige anvendelse på kranvogne og andre motorkøretøjer, der jævnligt anvendes til slæbning af andet motorkøretøj.

    Endelig Fandt jeg en rigtig god oversigt om ændringer af love og forskrifter her:
    https://docplayer.dk/1841378-1-cj-jan-2009-koeretoej-under-25-aar-koeretoej-mellem-25-35-aar-koeretoej-aeldre-end-35-aar-koeretoej-foer-1951-vaegt.html

    1956: ”PÅHÆNG” skal være monteret på højre forhjørne af trækkende bil. Skal drejes eller tildækkes når påhængsvogn ikke er tilkoblet. Afløser den gule tagtrekant på lastbiler fra 1942.
    Hvorfor der står 1942 ved jeg ikke. Trykfejl?

    Alt dette giver ikke svar på, hvorfor Carlsbergs Scammel ikke viser trekanten. Måske er den slået ned for fotograferingen. På andre billeder af Carlsberg biler ser man trekanten, der er monteret på en høj støtte, for at nå op over reklameskiltet.

    Måske er et trehjulet køretøj ikke en lastmotorvogn? Så passer det jo med Teknos optræksbil.

    Det var sjovt af forske lidt.
    Mvh Peter Mose

    #68842

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hej Peter Mose.
    Gode links og tak for dine svar. Kan godt se jeg har læst uden at forstå – nogen at teksterne.

    Den i veteranbiltidende gule trekant fandt jeg også… Men der står sådan set intet om at trekantens brug ophøre. Man kan formode den ophøre ved indførelsen af “Påhæng” skiltet. Alligevel finder jeg billeder af biler fra 1957 med trekanten på taget.

    Ja mht. Morrisen der totalt kommer op på 1 ton – 1025,5 kg – Jeg har på samme måde et foto fra 1955 af en Ford V8 van, der ligeledes er til lille førebevis.
    Lastbiler uden tvillinghjul er også til lille førebevis – Og dem er der en del af med trekanten på taget. Bilerne var ikke så store den gang, og skulle de trille med over 1,5 ton så var der behov for ekstre hjul bag på. Det handlede også om det generelle lovlige akseltryk på vejene, der siden 1950 er øget til omkring det firedobbelte, vidst nok.

    Når det så er nævnt så har det været mig helt umuligt at finde noget som helst vedr personbiler. Jeg ved der står at trekanten skal placeret på taget af det køretøj der trækker en påhængsvogn. Men jeg kan ikke finde et eneste billede af en personbil med campingvogn der har trekanten på taget. Ej heller en minibus, fx. Ford V8 – Ford FK:1000 VW kleinbus, DKW schnellaster, Citroen HY m.mf. Men jeg kan heller ikke finde nogen af disse varebiler/minibusser med en trailer.Jeg kan iøvrigt heller ikke finde billeder af nævnte arbejdsbiler med lad og trailer ?
    Jeg har dog billeder af personbiler med Ccampingvogne alle uden trekanten.
    Personbiler med campingvogn er måske undtaget fra reglen, udfra at de kun sjældent trækker et påhængskøretøj ?

    Jeg har læst mig frem til at to, og trehjulede køretøjer er undtaget fra Trekant reglen, såfremt det trækkende to, eller trehjulede køretøj vejerer under 400 kg. Jeg er lidt itvivel om en Scammell Scarab (carlsberg trucken) er under 400 kg, uden trailer. MEN traktore er undtaget fra reglen, og jeg har nys, læst at en Scammell kun når 32 km/h. i godt vejr og rygvind, og er måske betragtet som en traktor.

    Tekno urværksbilen har alså 4 hjul 😉 Vi har lignende trailere i DK. fremstillet i DK både til møbel og fiske transport. Som sættebiler med særlige aerodynamiske trækkere, produceret i DK, var der især nogen i 1947-48 der i stor stil fragtede fisk fra Esbjerg til København. Jeg tror bare at man har valgt at undlade trekanten på det futuristiske legetøj. Det er vel egentligt også den eneste Tekno bil der ikke har egentlig bund i noget virkeligt.

    #68881

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Dette er et godt link — Peter Mose – Men det er et udkast til ændring af færdselsloven ikke den faktiske ændring. Sådan som jeg forstår det. Nu har jeg læst det een gang tidligere og nu igen hvor du linkede til det.
    Det er det der er mit problem. Betænkninger og ideer, udkast til ændringer er ok – Men det er fakta jeg går efter. Det er sådan set ganske uden betydning, men i forhold til Tekno biler, blot meget morsomt at sætte lovgivningen op mod bilerne. Spørgsmålet om trekanten var et af spørgsmålene – Hvad er det for en ? og i kølvandet hvornår skulle man køre med den ? og hvornår ophørte brugen ? – Det er et eksempel. Man kan stille tilsvarende spørgsmål ved andre ting.

    https://www.elov.dk/media/betaenkninger/Betaenkning_angaende_revision_af_faerdselsloven_og_loven_om_motorkoretojer.pdf

    #69049

    Peter Mose
    Participant

    Hej Hans Jørgen

    Det var virkeligt et godt link du gav. Og noget af en opgave at læse igennem, – men meget interessant at studere.
    Først må jeg dog give dig ret i, at jeg ikke kan tælle til fire med stor nøjagtighed: Tekno optræksbilen.
    Jeg studerede lidt mere om trekantens historie. Det var en tysk ide, som blev indført i Danmark. I Tyskland blev den lovpligtig i 1938 og var det indtil 1956.
    Westfalia, som var en af de førende leverandører af påhængsvogne til personvogne før og efter “trekanttiden” havde påhængsvogne, som ikke var bredere end en normal personbil. Derfor ikke krav om trekast på taget. Det må have været det samme i Danmark.
    Der var jo ikke mange personbiler. som kørte med påhængsvogn eller campingvogn i tiden lige efter krigen. Kan være en årsag til, at der ikke er så mange billeder.
    Teknos første campingvogn nr. 815 kom først på markedet i 1958. Altså to år efter, at kravet om trekant var bortfaldet. Så med hensyn til Teknos biler, er lovgivningen i orden.
    Dodge lastbilen nr. 734, som kom på markedet i 1950 har trekant på taget. Så her er lovgivningen også fulgt. Dog er der lidt konflikt med loven for Carlsberg og Tuborg bilerne. Den ene har en krone, den anden en Tuborghat.
    Hilsen Peter

    #69061

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Hej Peter
    Jeg tæller ikke bedre du — Har været på den igen- linket – Jeg ser at der står alle forslag er vedtaget i 1955-56 så Trekant formentligt røget ud, og “Påhæng” skiltet kom ind, også det for trailer der er bredere end bilen, og i den forbindelse (bredere end bilen) kun gældende for personbiler formentligt.

    Nej der var ikke mange der kørte med trailer før hvad ? 1972 ? Det handlede også om at det trækkende og det trukne køretøj skulle synes og godkendes sammen – Der var ikke synsfri sammen kopling – Jeg fandt en reklame på nettet, for nogen Campingvogne fra Ugerløse 1953-55 og de har ikke trekant på Vauxhall Chresta. Men den bil er nok også lige så bred eller bredere end campingvognen ? Jeg har også set andre reklamer hvor der er en Morris 1000, og VW boble foran. Men billederne er klippet så man ikke kan se om der er en trekant eller ej. SÅ den er der nok ikke.

    Men i “min søsters børn på bryllupsrejse fra 1967” lejes en campingvogn incl. en Amazon Quick. Jeg mener ellers at man har bil. Desværre er det ikke en Sprite Musketer campingvogn der trækkes med. Den har man efter en Zephyr MK III i “Hold da helt ferie fra 1965”

    Link
    https://www.imcdb.org/v001108234.html

    Det indføres forresten at biler med afviservinger der køre med anhænger, skal have blinklygter på anhængeren fra 1955 😉

    Jeg har nogen billeder af VW (KDF Wagen) testkørsel i 1938 og 1939, hvor bilerne kørte vejene tynde med anhængere. Både med lad eller kasse.Ingen trekanter på taget, men også her er trailerne nok smallere eller samme bredde som bilerne.

    Ja de øl bler har også drillet mig. Ikke bare Tekno bilerne men også dem man ser på billeder. Men de trehjulede Scammell fra Carlsberg har været under 400 kg og dermed fritaget, fordi de opfattes som en Motorcykel. Samtidig er farten 30 km/h og så er de en traktor og dermed fritaget for trekanten.

    OG skal man samle sig et ordentligt Tekno vogntog, så er følgende kombinationer lovlige ind til 1955.

    Traktor med op til 3 anhængere

    Og skal der køres øl ud, så er det lovligt med en lastbil der trækker to anhængere eller sættevogn + en anhænger. Det var jo helt moderne !… Og det er kun lastbilen der har ordentlige bremser. Alle anhængerne har bremser på mindst en aksel (2 hjul) eller på minimum halvdelen af hjulene par vis af typen, påløbsbremser, eller bremser der kan aktiveres særskilt af chaufføren. Men hastigheden var vidst også kun 40 km/h. Det bliver til 60 km/h i 1955, med de nye regler for trailer antallet.

    1957 er året hvor der indføres bremser på alle anhængerens hjul, fungerende sammen med lastbilens bremser, der aktiveres ved den almindelige bremsepedal, med luft, væske, eller elektrisk.

    TREKANTEN er ikke på Tekno Ford V8 lastbilen, for den kom i 1940 og tysker indførte den først i DK i 1943.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.