Hjælp til lakering

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Hjælp til lakering

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #70353
    Uffer65
    Deltager

    Jeg har købt et par nye “pressenninger” hos Peter.

    De skal selvfølgelig males.

    Hvilke type grunder “binder” bedst på dem ?
    Jeg har overvejet både zinkgrunder og almindelig primer.
    Jeg er med på at de skal affedtes (det glemmer mange) og
    at det også er en god ide at ridse metallet med sandpapir
    for bedre binding af primeren.

    Hvor mange lag giver det bedste resultat og slutter i af med
    klarlak ?

    Lad mig høre fra jer eksperter, jeg har jo set nogle rigtig
    flotte resultater fra flere af jer.

    #70392
    Flemming Rasch
    Deltager

    Hej Uffer
    Jeg plejer ikke at grunde men jeg af fedter gerne med fortynder eller bremserens afslutter med siliconefjerner
    Nå jeg begynder at male så få de rigtig mange TYNDE lag
    Jeg lader dem gerne røre 1-2 timer i mellem lagene af maling
    Jeg bruger kun klar lak på metaliklak
    Jeg lader gerne bilerne tøre/hærte i ca 1 uge inden jeg begynder at samle bilen ellers kan lakken godt være blød og man laver nemt mærker i den
    Her er nogle af mine projekter

    #70512
    Uffer65
    Deltager

    Hej Flemming

    Tak for de gode råd, nu tør jeg prøve mig frem.

    Bliver resultatet ikke OK, kan man jo altid slibe
    ned og starte forfra.

    #70514
    Flemming Rasch
    Deltager

    Jeg glemte at skrive at jeg renser bilerne af i kaustik soda skylder af i eddike syre og her efter i masser af vand men PASS PÅ
    Soda er ikke u farlig
    Jeg sliber næsten aldrig da det giver slibe spor som kan ses i lakken
    God for fornøjelse
    Skriv og spørg hvis du er i tvivl også gerne en SMS på 22615140
    Så vil jeg gerne hjælpe hvis det er
    Her en gammel Ford der er ved at få nyt liv en Tekno aldrig har lavet
    Her står den sammen med en original Ford Tekno Pich up
    Er ellers ikke Ford mand
    Mvh
    Flemming

    #70520

    Jeg starter med at fjerne gammel maling. Alt andet end den originale lak plejer at kunne fjernes med et tykt lag brunsæbe, og bilen pakket ind i plastfolie. Virker det ikke så prøver jeg med bremsevæske. Ellers er malingsfjerner ok. Bremsevæsken er rigtig god på noget ny malet der skal gøres om.
    Er bilen skilt ad og alt plast, gummi. træ osv. fjernet kan den efterfølgende få en tur i opvaskemaskinen når den alligevel køre, det kan udtørre malingsrester der så lige er til at fjerne.
    Jeg polere med en sort poler svamp – den VVS´ren bruger inden der skal loddes kobber rør sammen – fås i byggemarkeder – Brug ikke en grønrens fra køkkenet eller lign, for de ridser, og pas meget på med ståluld.
    Så en grundig aftørring med sprit.
    Plejer at spraymale.men har et airbrush sæt jeg ikke har prøvet endnu.
    Generelt bruger jeg grunder på spray, og klar lak på spray. De to er generelt til alle modeller jeg har finger i. Krom findes i spray til fx. jule pynt. Kan sprøjtes i et låg og påføres med pensel. Ellers en krom tush pen til staferinger olign.
    Som Flemming siger – Jeg sliber aldrig for det giver ridser.
    Man kan bruge en messingbørste på en hurtigsliber — ALDREI en stålbørste og ALDREI en fiberbørste for de ridser.

    #70521
    Flemming Rasch
    Deltager

    Hej Hans Jørgen
    Hvilken produkt/fabrikat brun sæbe bruger du jeg må indrømme at jeg ikke har den bedste erfaring med brunsæbe det bedste jeg har brugt er den krystalliseret udgave ikke den “tynd” flydende

    #70525
    Uffer65
    Deltager

    Jeg kunne også forestille mig at gammeldaws sæbespåner kunne bruges. Hvad børste angår vil jeg anbefale det vi i min branche
    kalder en bremsecaliper børste. Det er en buet blød messingbørste
    der ikke ridser. Fordelen ved at den er buet, er at man kan
    komme til i hjørnerne.

    #70538

    Sæbespåner dur ikke— Der er dog fortræffelige at vaske gammelt legetøj af i… Lav en tyk blanding i et syltetøjsglas… Så er de bare at snuppe lidt når der skal vaskes biler — Spånerne skader ikke og de kan tilføre lidt fedt til overfladen der kun går tingene kønnere…

    Brunsæbe skal naturligvis være den tykke. En solid klat klaskes godt rundt om bilen det skader ikke noget plastik eller gummi. Pak så bilen luft tæt ind i cellofan og vent….. Hmmm tjek ….. Vent lidt længere …. Måske skal du vente til dagen efter ?,, Ikke længere. Det plejer at lykkes inden for 3-4 timer.

    Man kan gnide på indpakningen og se om malingen lader sig gnide ud. Så er den ved at være der.

    Især Matchbox bliver skadet i original lakken. Tekno er lige glad originalen skades ikke. Alm overmaling opløses normalt.

    Tror det var Bertel der nævnte han brugte den tynde — Det kan jeg ikke få til at virke ?

    Bremsevæske virker bedst på noget der er relativt ny malet hvis noget skal gøres om så er det en let løsning der er knapt så skrap for brugerens finger som kautisk soda, som jeg iøvrigt heller ikke kunne få til at virke.(Det virker dog fint blandet med tapet klister på gamle møbler)

    Og børster altid Messing – ja, eller en tandbørste, opvaskebørste.

    #70540
    Flemming Rasch
    Deltager

    Hej med jer to 😁
    Den messing børste (kaliber børste) vil jeg ikke bruge den er noget grov bruger den selv på mit job )(mekaniker)👍😎
    Den måde jeg bruger kaustik soda på er følgende :
    Jeg skiller bilen helt ad så kun karosseri døre og klappet ikke kofangere plast dele og gummi/ dæk
    Jeg bruger et gammelt rødbede glas kommer ca 1,5 deciliter i glasset og varmt vand i rører soda og vand med en træ rørepind til maling så begynder det at “syde” kommer bilen ned i glasset lægger låget løst på LØST PÅ 😁
    Lader den stå 2-3 timer skylder i vand og her efter i eddike syre så stopper processen helt hvis ikke det bliver gjort kan man risikere at lakken begynder at boble efter nogle uger har selv prøvet det det er øv at lave en fin bil om med nye decaler mvh Flemming

    #70541
    Uffer65
    Deltager

    Jeg har “finridset” den rå overflade med meget fin smergellærred, da der var en smule overfladerust på de rå “pressenninger”. Derefter afrensning med bremserens, og så har jeg altså brugt grunder. I morgen vil jeg slibe med vandpapir, og så skal der males.

    #70542

    OK Flemming — Så genbruger du ikke safterne ? hvis det skal være varmt vand tænker jeg.

    Uffe jeg bruger altid grunder både udv. og indv. for at være sikker på at holde pest og/eller Ir, alternativt rust, på afstand.

    Nu er det ikke af stor betydning på blik presenninger,men jeg ridser aldrig i overfladerne, og jeg sliber heller aldrig.. Det er små biler med små detaljer så !

    I glasset er min sæbespån opløsning. Det er bare at tage en lille klat op og vaske biler med.. Konsistensen er som tyk creme.

    Jeg har lige købt 3 kasser veteranbiler. Der gik 9 ind i samlingen og nogen sælges andre er direkte til skrotkassen og så skal jeg vidst igang med ombygnings processen… MEN

    Her er ikke Zinkpest men IR… og rust på akslerne…
    Problemet er at jern og plastik ikke kan enes med støbematerialet. Så begynder det at ruste og irer – koger op og bobler…
    Den brune bil er fra 1969.. Den sort/røde er noget nyere samme model. Den har ud over et IR problem også noget der ligner pest under lakken på fronten.

    #70548
    Flemming Rasch
    Deltager
    #70557

    1 – brunsæbe metoden
    2 – Bremsevæske
    3 – Malingsfjerner

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.