Ford V8

Viser 16 indlæg - 1 til 16 (af 16 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #72066

    Så kom der lige en gammel Ford V8 ind i samlingen faktisk i rigtig god stand den mangler 3 hjulkapsler og en opbygning på chassi rammen
    Den er så gammel at den har metalhjul og i original lak lys metalik grøn og rød chassi
    Er der nogen af her som måske ved hvad der skal sidde på rammen af opbygning og hvor gammel den måske er ???
    Mit gæt er at den må være fra krigen’s tid efter som der er metalhjul på den
    Mange Tekno hilsener
    Ms Super

    #72073
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Flemming

    Det grønne førerhus er formentlig fra en skraldebil selvom det er faldet en del. Den er sikkert lavet under krigen – de kom allerede i 1940. Jeg har skrevet en artikel om Ford V8 på et tidspunkt.

    mvh

    Peter

    #72104

    Grøn metallic — DET har jeg aldrig set før.
    OG det er ikke en gang hammerlak som det ellers er normalt i de tidlige Tekno metallic farver.
    Tror det er den eneste Metallic farvede Tekno bil for perioden før 1948. Det gør den i mine øjne mere spændende end de andre.

    #72125

    Hej Hans-Jørgen
    Det lyder spændende det du fortæller jeg kunne ikke stå for den da jeg så den til salg samler ellers ikke så meget på de helt gamle Tekno biler
    Denne har for bliver også i den stand den er så længe den er hos mig den har den helt rigtige patina 👍😁
    Som man kan se på foto er den aldrig malet op eller om
    Er der et forsigtig gæt på en evt pris på sådan en gammel fyr ??

    Mvh
    Ms Super

    #72230
    peter frandsen
    Keymaster

    Hej Flemming
    Det er svært med priser, men ting i den stand er i den meget lave ende – mit bud er 75 – 150 kr.

    Peter

    #72248

    Ja men grøn metallic ! ?

    #72253
    Jørn hansen
    Deltager

    Hej jeg er ny på tekno marked vil lige høre hvad I bruger som nitter i bunden hvis man piller ladet af lastbiler
    Mvh Jørn

    #72319

    Hej Jørn
    Hvilken lastbiler ??
    Send foto 🥴😁

    #72350
    Jørn hansen
    Deltager

    Hej det er en volvo

    #72351
    Jørn hansen
    Deltager

    Jeg kan ikke sende billed meget underligt

    #72356

    På dem med ladet nittet på borer jeg kun lige hoved af og lirker ladet af
    Ved montering igen limer jeg det med sekuntlim Peter har faktisk løse nitter der kan man jo tage hoved af og lime oven på så ligende det det originale igen 🥴😁
    Hvis du går ind under reservedele og der efter ind i Universal dele nederst på side 1 er der nitter

    #72364
    Jørn hansen
    Deltager

    Ok tak for tippet 😎👍

    #72521
    Ole F
    Deltager

    Hej,
    Jeg fandt også en gammel i en farve, som jeg vil kalde grøn metallic. Selvom hullerne til lygterne er malede, ser det ikke ud som om bilen er.

    #72525

    Den farve til en Saab har jeg ikke set før… Lastbilen er 10+ år ældre…

    Problemet med metallic farver er at de ser ok ud på rigtige virkelige 1:1 biler. Men man havde rigtigt svært ved at få metallic effekten til at se ordentlig ud på små legetøjsbiler. Det lykkes først omkring 1960 for 1:43 biler i en prisklasse der var til at betale. Matchbox havde et par stykker omkring 1958-59 Men de lavede så mange biler hver dag at merprisen for den dyre lak ikke kunne mærkes. Men det var kun 3 biler tror jeg.

    Man kan endnu se det på små biler fra fx. kina. Den billige metallic lak er for grov.

    Langes Legetøj brugte derfor hammerlak på medcedes og Opel bilerne til at starte med, men det blev bedre omkring 1960-61

    Tekno brugte en anden gift blanding der næsten se elokseret ud, som PF har skrevet om et sted, i en artikel. Det var til bla- Jaguar og Alfa-Romeo modellerne. Man brugte Metallic lak til bla. VW boblen, Triumph og Rekord, men lidt grov, men acceptabel i metaliseringen.

    #72835
    peter frandsen
    Keymaster

    Jeg viste jeg havde en gammel Ford V8 i metallak et eller andet sted. Nu er det lykkedes at finde den frem. De er formentlig malet med polycromat lak, som kan på markedet før II verdenskrig. De er sjældne, men som med alt Tekno er standen helt afgørende.

    #72864

    Ja det er altid modellens generelle stand der bestemmer prisen. Men en anden meget vigtig faktor er kendskabet til tingen. Kender ingen til at der formentligt er malet Ford V8 med polycromat før WWII vil de fleste opfatte sådanne modeller som hjemme malede renoverede biler til anden generation. Som sådan er de uden særlig verdi. MEN – har man et større kendskab vil selv skrammede biler få en noget bedre verdi, end de samme i de almindeligt kendte farver.Det er min erfaring,at udbredes vidden stiger antallet af den pågældende ting på markedet, og priserne hopper løbende op ad.

    Jeg synes dog det ligner alm. metallic farver. Men jeg sammenligner pr. automatik med de metallic farver vi kender i dag. Den virkelige metallic farve se godt ud på en stor amerikaner bil fra fyrrene. Metallic effekten er derimod voldsom grovkronet på en legetøjsbil. Den fine metalliclak der passer til legetøjsbiler kom først fra midten af halvtredserne.

    Polycromat! Var det ikke samme lak man brugte på fx. Alfa, Jaguar mf. ? Men her lignede den næsten en eloxering, sikkert igen grundet lak udviklingen.

Viser 16 indlæg - 1 til 16 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.