Flyvende Fæstning, Luftwaffe

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler Flyvende Fæstning, Luftwaffe

Dette emne indeholder 1 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  Hans Jørgen Wagner 2 uger siden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #68412

    Michael Guldbæk
    Participant

    Vil til, at renovere/pynte på 401 Flyvende fæstning “Luftwaffe”, er der nogen der kender farvekoden, på den grønne udgave?
    Mangler desuden de bagerste halevinger til 765 DC7C, hvis nogen kan være behjælpelig der.

    #68442

    Hans Jørgen Wagner
    Participant

    Jeg ved jo ikke hvordan din flyvemaskine ser ud. Men umiddelbart ville jeg passe på med at male på den. Jeg vil mene at den er vildt sjælden at finde i original stand.
    Den blev kun fremstillet med den mærkning i 1941-45 efter aftale med den tyske besættelsesmagt, og for at få Andreas Sigunfeldt ud af fængslet igen. De kunne overhovedet ikke sælges i forretningerne, der skulle have dem. Men ingen ville købe dem.
    Engelske og Amerikanske Maskiner med tysk mærkning er ikke unormal. “fangede” maskiner fik i virkeligheden også fx. tysk mærkning. Men som Tekno modeller er de lidt sjældne vil jeg mene.

    Så er der hagekorset. Det oprindelige gamle nordiske tegn for solen, som også findes på Carlsberg og elefanterne i porten.

    På sådan en flyver så er

    Sort – Tysk 1939-45
    men
    BLÅT – er Finsk 1918-44

    ps: I tekno bogen vurderes en pæn original med tysk mærkning til omkring dobbelt værdi uanset flyvemaskine model.Det formoder jeg således vil holde uanset den faktiske stand. En nogenlunde af alle de andre koster måske 150 kr, så er en Tysker 300 kr værd osv. Indtil den bliver malet på, så går det fløjten, for de kan jo alle sammen blive ændret, men ny farve og nye mærker. De nye efterproducerede mærker er iøvrigt ofte heller ikke magen til de originale.

    DC 7C halevinger er støbt med kroppen. Knækket af sker tit. De kan findes fx. hos reservedels handlere i Holland, men det er lidt noget hekseri at fedte med,for der er virkeligt ikke meget limflade. Og der skal først files så vinge dele passer perfekt.
    Det er en flot maskine, men halevingen er ikke en god løsning. Det blev bedre man på Caravellen, hvor det er en hel gennemgående vinge der sættes ind. — Og den vinge passer ikke, desvære 😉

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.