Teknobiler og andet gammelt legetøj › Fora › Teknobiler › De små forskelle – nu bliver det nørdet
- Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af Hans Jørgen Wagner.
- ForfatterIndlæg
- juni 17, 2016 kl. 08:01 #35479Ole MonradDeltager
De sidste dages “indevejr” har givet mig anledning til at se nærmere på fem nyindkøbte personbiler fra Lauritz.
Fra billederne til auktionen havde jeg umiddelbart spottet, at der var én af bilerne, som jeg havde i forvejen. Det viste sig dog ikke helt at være tilfældet, men Lauritz er ikke specielt gode til at tage billeder af modelbiler fra alle vinkler, og så er det godt, at man ved personlig afhentning kan tage købet i nærmere øjensyn, inden man betaler og drager afsted med varerne. Det koster ikke andet end besværet at fortryde en net-auktion.
Det var dog først efter vejret holdt mig indendøre, jeg fik sammenlignet den indkøbte VW 819 med den på hylden. Som det ses af billederne, er der tale om “Tivoli”-udgaver med Mustang-hjul. De er begge postkasserøde, selv om min kone, der ikke er farveblind, siger, at der er nuanceforskel. Men den er vist så lille, at det ikke betyder noget.
Ser man derimod nøje efter, ses det, at det kun er den ene (nyindkøbte), der har gule lygter foran og bag. Og der er ikke noget, der tyder på, at den uden gule lygter er blevet ommalet. Desuden er den nyindkøbte med sort bund.
Mit spørgsmål til ekspertpanelet her på forummet er derfor, om der er en forklaring på forskellene. Mit eget gæt er, at den uden tydelige lygte stammer fra en periode, hvor der blev slækket på kvaliteten – måske i den sidste periode af fabrikkens levetid?
Nu får begge biler lov til at blive i skabet.
Venlig hilsen
OleAttachments:
juni 17, 2016 kl. 08:33 #35488Hans Jørgen WagnerDeltagerUUUUUHA — VW er min akilleshæl.
De er rigtigt pæne begge to så jeg ville også beholde dem hvis jeg var dig. De har oprindeligt gule blinklygter foran, og de rødebiler især, har gule baglygter, andre har lige så tit røde baglygter.
I eftertænksomhed kan jeg ikke mindes hvilken farve blinklygterne har på en gul bil ?
Den grå bund er en blisterpack bil fra efter 1 marts 1969.
Sort bund kan jeg se skalder lidt af. Det gør de. Og de sorte er ikke altid lige pænt malet. Akslerne er for lange og sansynligvis skarpere i kanten end normalt. Og så er der sparet på lygte malingen. Den er sansynligvis efter monteret, efter alt er lukket og slukket, men en af de første af slaksen. Senere modeller får trådeger hjul og kvaliteten daler nogen mærkbare grader.
Der blev spurgt til en Amazon med en gråhvid bund på forum. Tekno Bobler nr. 819b kan have grå hammerlak, eller den gråhvide bund. Med Tekno navnet findes med 3 hjul typer, og uden Tekno navnet med 2 hjul typer.
( 819a uden fjedre – 819b med fjedre – 819c uden tekno navnet. det er min personlige opdeling, fordi der er direkte støbe ændringer på hver af de nævnte modeller)
Den er dæleme malet grundigt, den med sort bund. Både ude og inde, og under trinbrædderne. Det er ikke helt normalt. 😉
Og nej Lauritz er ikke gode til fotos af legetøj i det hele taget, og glemmer meget tit at fremhæve det som har verdi, hvilket jo faktisk er lidt sørgeligt for sælger. Meeen måske godt for køber 😉juni 17, 2016 kl. 11:03 #35489Ole MonradDeltagerHans Jørgens gode kommentarer fik mig til at se nærmere på den gule VW, jeg har i samlingen. Endnu en uden Tekno navnet (819c), men denne gang med trådeger. Den kan dog ikke give svaret på brug af maling til lygter, idet der også her er sparet på lygtemalingen. Til gengæld har den sort bund og gul maling både ude og inde samt på trinbrættet.
Attachments:
juni 17, 2016 kl. 12:03 #35494Hans Jørgen WagnerDeltagerUden at kunne være sikker. Så mener jeg at tivoli VW´rne havde netop trådeger. MEN — jeg synes akslerne se for lange ud her også. Og så har den jo også sort bund. Igen en der er malet godt og grundigt også indv. Det tror jeg IKKE Tivoli modellerne var. Jeg har forstået at det ofte var anden sortering uden box. Dine er så nye at de garenteret er leveret i overskuds vindues æsker, hvor nr. ofte blot var et lidt tilfældigt stempel på enderne.
Alså man bliver forviret 😉 De er ikke tit malet så grundigt. Flot bil. Jeg har faktisk listet en guds velsignelse af varianter, der ligger på en CD. Jeg sætter det op på en side lige plusli. Det er en rigtig variant nørde ting.Tror dine er nye. Eller jeg har ikke været så obs på lygterne måske ?
Har noget tilsv, på Mercedes 230-250-280Sl, Ferguson, Mercury, Opel rekord den første. VW barndore modellerne, og nogen flere. Men det bliver jo for kedeligt at nørde for meget og køre fast og sån. så det tager lidt tid. Er pt ved at sætte min VW samling op, på nettet. Der er en udemærkert side – VW-model.dk – men han har en del fejl, og nogen gange har han ikke brugt stærkt lys og lup for at finde fabriks navnet, så der er fejl listning. Men det kan også være mega svært at finde navnet nogen gange. SÅ jeg er igang. Mangler kun de sidste 😉juni 17, 2016 kl. 21:51 #35499Kim Bjarne SørensenDeltagerHej Ole.
Rigtig fine VW bobler du har. Jeg kom til at tænke på at jeg tit har set disse VWer til salg som byggesæt hvor karosseriet ikke er malet, og der svare delene til din den gule, nemlig med trådhjul, rødt interiør og sort bund, i et sådan et tilfælde vil lakeringens kvalitet jo afhænge af den enkeltes evner som maler. Men jeg skal da ikke kunne sige om det kan være en af dem, men måske det er en muglighed.MVH Kim B S.
- Dette svar blev ændret 7 år, 9 måneder siden af Kim Bjarne Sørensen.
juni 17, 2016 kl. 22:56 #35501Flemming RaschDeltagerHej Ole
Fin VW bil du der har men den er 98% sikker at det er et af rigtig mange så kaldte samlesæt som er i om løb det er nye original dele ofret uden æske har set dem til salg flere gange på QXL har selv købt et sæt for sjov ???juni 18, 2016 kl. 15:44 #35512peter frandsenKeymasterHej Ole
Der er ingen historik på disse VW 1200 modeller som er pålidelig. Jeg fik fortalt engang at store dele af netop VW 1200 komponenterne forsvandt i mellem den periode, hvor Tekno gik konkurs og det hele blev overtaget af Tekno Holland. Masser af stumperne blev solgt på auktion eller simpelthen stjålet fra fabrikken eller lå hos underleverandører. Man skal tænke på, at der formentlig var tale om titusindevis af biler der kunne samles og sælges til legetøjsbutikker, kræmmere o.s.v. Derfor er der ingen, der var overblik over præcis hvad der er foregået, men jeg synes da heller ikke det gør noget – det er fortsat en del af Teknohistorien. Jeg har VW.er i farver som jeg aldrig har set før. De er med garanti købt i 1980.erne i Magasin uden æsker, tilsyneladende blot solgt direkte fra en trådkurv. Så en eller anden har solgt et parti til Magasin. Den pågældende mormor, som jeg har bilerne fra har et barnebarn som er født i slutningen af 1970.erne og hun kan huske at bilerne blev købt til ham. Derfor giver det ikke rigtig mening af forsøge at få finde sammenlignelige detaljer på bilerne. Det er mere eller mindre tilfældigt og som en skriver, de kan være lavet i går.
Der er næppe mange af jer, der vil hoppe på den limpind at en lilla VW 1200 ikke er restaureret. Det er den ikke, den er helt igennem original bare ikke malet og samlet på Tekno. Det er vel det der gør det hele så vanskeligt. Jeg har set disse biler med forskellige decaler, bla. DSB decaler. mvh Peter
mvh
Peter
Attachments:
juni 18, 2016 kl. 19:16 #35517Hans Jørgen WagnerDeltagerMS Super. Jeg har en rød med blå tag blink uden sokkel og men trådeger. DEN ER GAMMEL. Så du kan ikke sige at trådeger = med hjemme samlet. Jeg har hørt at Trådeger også var på Tivoli modellerne ?…. VW udgik af prod. med tekno navnet i bunden sammen med nogen andre modeller pr. 1/1-1969. De blev her efter samlet af andre uden for Tekno huset…. Alså vil Peters historie jo holde vand. Tekno døde, blev købt og solgt og flyttet osv osv. Så naturligvis er der en del modeller der er havnet ude hos andre, og de er efter samlet, og solgt. Der er nogen med SAS eller ESSO mærker osv.de er jo ikke lavet af Tekno. Nogen siger de er uoriginale. Jeg mener jo der er lavet i de originale forme, og som Tekno selv begyndte med, er de samlet af andre end Tekno. I min verden er alle uden Tekno navnet uoriginale, eller også er de alle sammen originale. Tager man en Lincoln ud af en æske fra Dalia, og smider æsken væk, så jubler alle over den originale Tekno lincoln men Mustang hjul — Hmmmm ! Og hvor mange mercedes 280sl eller chevrolet monza er fra Dalia ? Med Peters biler kan vi jo blot konstatere at mustang hjul lå på lager i 10 år et sted ;-)… 1980 bør være slut for den slaks biler grundet løsdele mv små børn kan sluge……
juni 20, 2016 kl. 11:36 #35535bjergsamlerDeltagerDer er en del modeller, der blev fremstillet efter lukningen, i Hjørring. Hvor restlageret blev solgt til en skrot/jern handler, der ikke kunne smelte legeringen om, eller udnytte den kommercielt, og derfor begyndte at samle og sælge biler i ret stor stil.
Siden blev også hans rester solgt, til 3. mand, og der blev igen produceret.
Så mulighederne er mange, om det er fabrikken i Hjørring, eller i nordjylland eller i østjylland 🙂
mvhjuni 27, 2016 kl. 00:25 #35597AnonymInaktivVW uden fortid på gulvtæppet og i mange farver, det er da godt
de kan tages til nåde,men hvor er forskellen
mellem en “ny” samlet af diverse dele og malet, mod en original
som er renoveret, er modstanden mod renoveringer og auktions husenes
syn på det blot en form for krukkeri-ingen må tale om det, men
de fleste ved det.
Det kan være et betændt område at komme ind på-
Bjergsamler har så ganske rigtigt forklaret noget om det i sit
indlæg, jeg tror måske vi begge har oplevet de blå kasser med
stumper.
Der hvor jeg kom, var der dog ingen skrothandler, men en pæn
række samlede Scania tankvogne, klar til at blive malet
og få decaler på.
Jeg har selv et par VW 1200 , men de var dyre, selv mellem
venner.juni 27, 2016 kl. 20:28 #35615Hans Jørgen WagnerDeltagerDet er ikke et betændt emne. Det er et godt emne at tage op. Det giver anledning til gode diskutioner, og menings udvekslinger. Det er vel også det et forum er til/kan bruges til.
Tekno tog en flok forældede modeller og fjernede Tekno navnet fra bunden på dem pr. 1/1-1969. Disse modeller blev efterfølgende samlet uden for huset, men de blev solgt af Tekno, fra 1/3-1969. Modellerne er formodentligt solgt på denne måde frem til 1972, hvor den sidste Herbie også ruller af samlebåndet.
Her efter er der samlet biler af div. stumper og reservedele. De fleste nok indtil 1974, og efterfølgende er der sporadisk dukket en serie op hist og pist – Vi snakker VW boble, MG-A, Volvo 544, Sport og Amazon, Lincoln SaaB 96 der iøvrigt ikke er så sjælden som nogen gør den til.
Lovgivningen vedr. legetøj til børn mener jeg afgjort er fornyet i 1980 gældende for EU. Dermed bør det være slut med legetøjs biler der har dele der kan falde af, eller knække og sluges af små børn. I den forbindelse stopper Dalia med alle Tekno bilerne. Tekno NL fortsætter med lastbilerne, men stopper legetøjs fremstillingen og går over til samler modeller. Samme biler, blot et ældre publikum.
At det er VW boblen der oftest ses er fordi det er den folk vil ha´ den gang, som nu. Og det er det der sætter prisen. Tekno samlere, Herbie, Du-Du samlere. fordi de selv, eller forældrene, havde en, eller fordi den er sød. I forhold til udbudet er der mange kunder, på verdens plan.Peters Bobler er fra Magasin og må være noget af det aller sidste. Da Magasin var færdige med at sælge Tekno VW´r så fik de nogen fra Metosul. De lignede mest nogen ommøblerede Dinky modeller fra 1950´rne, og undertegnede købte selv, personligt sådan en i Magasin i Rødovre Centrum.Det har været omkring 1980. Modsat Tekno modellerne, var Metosul modellerne uden dele der kunne falde af, eller knække og være farlige at sluge for små børn.
Vi er således ude i at en Original, uoriginal Tekno bil bør være fra før 1981. Alså dd. 36 år gammel, og ikke fra i går. Kender man sine Tekno biler vil de fleste samlere vidst kunne se om modeller er fra “Tekno tiden” eller efter. Det er måden modellen er samlet og malet på, akslerne osv. Nogen er malet for dårligt, nogen for godt. Nitterne er skæve. Akslerne for lange og hovederne skarpe i kanten osv. osv.
Samler eller renovere jeg en Tekno bil i dag kan den vel komme op på hylden ved siden af ATLAS Dinky modellerne som en replika, hvis man synes det navn er pænere end scratsbuild.
Hedegaard har lagt ud med at mene at alle Tekno biler uden Tekno navnet i bunden er uoriginale.
Men en SaaB uden Tekno navnet mener man er sjælden og derfor mange penge værd ? Jeg har 3. Og det er helt tilfældigt, de er kommet med i stor køb.
Vectis mener at alle VW bobler, med eller uden Tekno navnet i bunden, er originale. De mener også at uanset hjul type, og navn, skal de komme i helt lukkede papæsker ? og så er de alle sammen fra 1958 skriver de ! ?
Matchbox blev lavet i England. De blev købt af Mattel. Nu bliver de lavet i Kina. Men det er vel stadig væk Matchbox ?
Dinky er Engelsk. De er oprindeligt framstillet af Hornby som tilbehør til Modeltog. MEN rigtigt mange Dinky biler er fra Frankrig. De er vel stadig væk Dinky ? Dem Atlas laver i dag kaldes replica.
For at skille skidt fra kanel skal der oplysninger til. Dem skal vi komme med til overflod både her, og under MS Super´s Ferari oplæg. Forresten også een af dem, med og uden, Tekno navn 😉
- Dette svar blev ændret 7 år, 9 måneder siden af Hans Jørgen Wagner.
- Dette svar blev ændret 7 år, 9 måneder siden af Hans Jørgen Wagner.
juli 12, 2016 kl. 14:45 #35905Hans Jørgen WagnerDeltagerJeg har fundet min METOSUL boble. Skæbnen ville at bonnen fra Magasin lå/ligger i æsken….dato – 17/12-1988 – Den var da egentligt dyr den gang. 56,95 kr. Så kan jeg da godt forstå jeg kun købte een.
Metosul er Portogisisk og startede i 1931. De blev mest kendte for at fremstille gode, men gamle udgåede Dinky modeller. Men kvaliteten svigtede og virksomheden lukkede i 1990.
BOBLEN – Den karry farvede ligner også en sløjt ændret Dinky ovaler. Til sammenligning en Dinky/Atlas den blå.
Metosulen har interiør og affjedring i bag.Er peters underligt farvede teknoer fra firsernes start, så er Magasin gået over til Metosul i firsernes slutning. Min model var på en slaks udsalg, hvor den oprindelige pris er dækket af et rødt mærke. Det er sån nærmest for at fastslå ca. årgange for Tekno bobler i, om ikke andre steder, så i Magasin. Altid godt med så mange fakta ting som muligt i den henseende.
Nogen af mine VW bobler kan ses her:
https://sites.google.com/site/wagnersvwmuseum/Hilsen Hans Jørgen
Attachments:
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.