Citroen DS 810

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    RENAULT16
    Deltager

Det var ju synd att DS:en aldrig blev verlighet hos Tekno men en Atlas kan med enkla medel bli som den kanske var tänkt

peter frandsen
    Keymaster

Hej Anders

Det er rigtigt, men en ægte Tekno DS 19 ville nu ikke være af vejen.

peter

Ole F
    Deltager

Så vidt jeg kan se har Tekno af franske biler kun lavet Renault 4CV, og det var en af de tidlige modeller. Kan det hænge sammen med Tekno’s (manglende) satsning på det franske marked eller måske restriktioner i forbindelse med samarbejdet med Solido? Eller måske er der en bedre forklaring – det er vel i virkeligheden et spørgsmål til Peter. Jeg kan heller ikke huske franske modeller af f.eks. sparebusser eller VW Van reklamebiler.
    Heldigvis lavede Corgi en masse variationer af Citroen DS19 m.v., og Dinky lavede også et par stykker (de to til højre på billedet).

peter frandsen
    Keymaster

Hej Ole

Ingen ved jo med sikkerhed, hvorfor Tekno gik udenom de franske bilmærker. Måske var det bøvlet at få tilladelse til fremstillingen – Tekno lavede jo heller ikke så italiensk. Sproget kan have haft en betydning.

Men Tekno manglede jo ikke emner at tage fat på, så jeg egentlig forklaringen ligger der, at Tekno ikke havde kapacitet til at fremstille mere end de gjorde.

mvh

Peter

Mærkeligt – mit indlæg forsvandt lige der —-

Tekno og Langes Legetøj, lavede vidst kun de biler de selv kunne li`…. Et eller andet sted forekommer det mig at man kun lavede biler fra de virksomheder man i forvejen havde et godt samarbejde med. Der næst lavede man de biler man selv godt kunne lide, og hos Termax var det i store træk Mercedes.
    Renault 4cv kom med fordi en på direktionsgangen havde købt sig sådan en ! — Lloyd fordi man havde bestilt en farve palette vil jeg tro, for den bil kørte allerede på pumperne ude i forretningerne. Men hvor blev Borgward Isabella af, der blev rost til skyerne for sine underskønne linier. Eller hvad med BMW de nok ikke rigtigt var fremme i skoene men de havde dog 507 sportsvognen.
    Opel har man opgivet for de skiftede model hver andet år. Uanset hvem der lavede legetøjsbiler den gang så opgiver de langsomt Opel og GM biler. Det er for dyrt, og legetøjs modellerne kommer først i forretningerne, når en ny model lanceres af bil fabrikkerne.
    Tekno folkene var heller ikke rigtigt fremme i skoene. De laver en ny Taunus Transit, men køber til virksomheden samtidig den nye og design mæsigt helt anderledes Ford Transit ! Kirk aftaler en super handel hvor jeg forstår at den nye Oldsmobile skal indgå ovre i USA. Handlen flopper og Kirk står med en dyrt udviklet Oldsmobile model, der iøvrigt allerede er helt udkørt at forskellige facelifts (en GM bil)

Men der er jo rigtigt at Renault, Citroen, Peugeot, og Simca var svært populære biler. Men vi skal nok ikke glemme at Morris, Austin, MG, Rolls, Jaguar, Rover, Land-Rover, Vauxhall og ikke mindst europas billigste lastbil, Bedford, var også biler der prægede gadebilledet i væsentlig grad. Vauxhall og Bedford, blev som div. Opel iøvrigt samlet i København.

Med almindelige enkle, og simple legetøjsbiler, synes jeg generelt at Tekno var uhyggeligt langt bag ude.
    Morris 1000, Bedford postbilen, Simca 1500, Citroën ID, Mini, Bedford lastbil, Renault Dauphin, Vauxhall Victor, eller en nok så interessant Sunbeam Alpine/Tiger, VW variant, 1600 TL,og Karmann-Ghia og en Volvo 210 også som varevogn, der var mange af dem. Engelsk Ford er slet ikke repræsenteret. Der var ellers Consul, Zephyr, Zodiac, Anglia mf. Thames mini bus, van og pickup er der jo heler ingen af. De behøvede jo ikke at kunne andet end at køre.

Peter har nok ret. Tekno manglede kapacitet, eller mod og vilje. Man gik i stå omkring 1961 og så skulle man absolut lancere en Volvo lastbil der kunne mange ting, en 144 der kunne ting og en Saab 99 der kunne ting. Og vi sad alle sammen der og kikkede på gamle Saab 96, Volvo 544 MG-A, og VW boble fra i går, og gik så over til Corgi hylden hvor de der biler fra gaden og TV kunne findes.

Hej alle.
    Jeg har da lidt eksempler på Citroen DS modeller.

Den grønne DS 19 med hvid tag fra Atlas Dinky Toys serie.
    Den sorte DS 19 med hvid tag fra Atlas Rallybils serie.
    Den røde DS 21 er fra Norev, og jeg har købt den som ny midt i halvfjerserne.
    Den gule DS 21 med hvid tag er fra Politoys, og jeg tror at den er fra omkring 1969/70 da den er med den gamle hjultype med løse dæk.

MVH Kim B S.

Flemming Rasch
    Deltager

Samler i på Citroën ??
    Jeg har en Corgi SM i ok stand og en Dyane også i fin stand der gerne vil ud i verden føler sig ikke hjemme hos VW manden 😁🤣😂
    Bytter gerne med en fin original trailer til min Volvo FB 88 gråhvide/blå gerne med hammerlak ruf men ingen betingelse
    I kan se dem her alle på foto er til salg/bytte

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.