1972+ — LONGTRAILER HISTORIE

Teknobiler og andet gammelt legetøj Fora Teknobiler 1972+ — LONGTRAILER HISTORIE

Dette emne indeholder 26 svar, har 6 stemmer og blev senest opdateret af  Bertel 2 måneder, 1 uge siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

Hans Jørgen Wagner
    Participant

Er lige løbet ind i denne historie…..

Jeg spurgte ind til historien om longtraileren fra NIBE, under en salgsannonce (foto der fra) på fjæsbogen. Manden nævnte at sælgeren af viste model godt kunne skrive at den er eftersamlet.Han nævnte også at en hr. Svens Åge fik kavet nogen sættevogne, og jeg blev naturligvis nysgerrig, fordi jeg har en som den viste lastbil, og tænkte egentligt at det var en Hollandst trailer. Jeg måtte have noget mere af den historie.

sitat “Dem Svend Åge fik lavet er kun lavet i rød, og Tekno Danmark nåede kun at få lavet en prototype ifg det Svend Åge fortalte, og ud fra den fik de støbt lad på fabrikken i Nibe. Desværre er der ikke så meget mere i Nibe historien end at Svend Åge og makkeren havde opkøbt et kæmpe lager af løsdele da fabrikken lukkede og bilerne er samlet ud fra dem i forskellige versioner, alle med farverne gul/rød til fælles, og for at kunne sælge bilerne fik de lavet de lad. Jeg har besøgt Svend Åge flere gange for at købe reservedele og biler, han havde en kæmpe samling, der i blandt en del usædvanlige farve kombinationer som formodentlig har været prøver eller prototyper, meget af det var med det de købte efter fabrikken lukkede, han opkøbte også partier som medarbejdere havde fået med hjem i stedet for manglende løn. Han havde flere tusinde biler til renovering, og kælderen var fuld af reservedele. Svend Åge er desværre ikke blandt os mere, hvor hans samling er endt ved jeg ikke med sikkerhed, rygter siger en læge på Sjælland opkøbte det før hans død, men om det er sandt ved jeg ikke. En anden go historie fra ham er at den forhenværende rekordpris for en Teknobil, ja den holdt i årevis, også kom fra ham, den norske Mecline bus med leverpostej reklame købte Svend Åge på Nibe kræmmermarked uden kasse, og på vej ud af markedet råbte sælger ham an at hun have fundet kassen, og om ikke han ville have den med. Mvh Sonny” sitat slut.

Hilsen Hans Jørgen

Hans Jørgen Wagner
    Participant

Som jeg havde på fornemmelsen var det lange lad IKKE særligt produceret for S.Å. men det kom fra Tekno Holland. Har lige fået det bekræftet.

peter frandsen
    Keymaster

De lange lad fra Tekno Danmark var i metal – det samme var 20 fods containeren med Tekno Danmark logo i bunden. Jeg har selv flere prototyper fra Tekno, som det fremgår af billederne.

Jeg kendte Svend Åge ganske godt – han boede i øvrigt i Skørping – og jeg har også besøgt ham utallige gange. Han købte og byttede sig til mange ting gennem årene og han havde erhvervet sig en betydelig mængde longtrailere både samlede og usamlede. De var alle røde, gule og sorte, men ladene manglede. Derfor fik Svend Åge et værktøjsfirma til at lave et værktøj og støbe en del lad, der alle var røde eller hvide – og ikke mindst var de alle i plastik. De var godt lavet og passer perfekt. Det gjorde Svend Åge i stand til at samle et betydeligt antal longtrailere med gul presenning og da han fik fat i æskerne er de solgt i mange mange eksemplarer. Decalen er nylavet. Han fik faktisk også lavet en del ca. 50 stk. A.S.G. longtrailere hos malerKnud i Hvidovre.

Desværre var der en tvist mellem Svend Åge og værktøjsfirmaet, der lavede ladene, så han var ude af stand til at få støbt flere. Værktøjet – det er nok desværre gået tabt. Vi er flere der har jagtet det.

Alle ingeniør dele købte to brødre, som de fleste Teknofolk kender – nemlig Henning og Frits Thomsen som samlede masser af sæt og solgte dem på markeder rundt omkring i Jylland. Da de ikke havde flere æsker solgte de dem til Svend Åge – som hurtig løb lidt sur i dem og solgte dem videre til en mand på Fyn.

Men Svend Åge var en sjov fætter, som jeg godt kan savne engang i mellem. Han havde mange ting, men så imponerende var samlingen nu heller ikke – måske forveksles han med Carlo i Nørresundby, som havde en kæmpe samling af gode ting fra Teknofabrikken, som i øvrigt blev solgt for 2 – 3 år siden på auktion. Mine longtrailere stammer fra den aktion. mvh Peter

Hans Jørgen Wagner
    Participant

OK — Har lige fundet min frem — Plastik lad i rød… Vil det sige at fx. Tekno holland er metal lad ? Jeg ved slet ikke om de lavede den faktisk.

Hej Hans Jørgen og Peter.
    Jeg har kun en Volvo FB89 longtrailer, og det er den med 2 grønne rør.
    Trækkeren er precis som din Hans Jørgen, og sættevognen er som bunden af din. Min har bare de 2 grønne rør i stedet for det røde lad med presending som din.

Ved i hvor mange varianter der findes af longtraileren?

Peter, jeg kan se Henning og Frits Thomsen bliver nævnt.
    Frits kender jeg ganske udmærket.
    Jeg har nemlig tit købt Teknoprojekter og dele af ham når jeg har været på stumpemarkeder i Aars.

MVH Kim B S.

Hans Jørgen Wagner
    Participant

Kim har du købt den med grønne rør af Frits ? mente ellers at de modeller var fra Meinhardts maskinfabrik, eller Aalborg arrast ? to forskellige dekaler her under… De er så begge fra Svend Åge…. Han havde også en ASG model … Så er der de to Peter viser og den med rør … Har set nogen solgt uden noget på ladet også…. Det kunne være interessant med en listning…

Hans Jørgen Wagner
    Participant

Hej Hans Jørgen.
    Min longtrailer med rør har jeg købt af en jeg kender i Hvidsten. Jeg ved dog ikke hvor han havde den fra.
    Så den har jeg ikke fra Frits.

MVH Kim B S.

Bertel
    Participant

Hej alle.
    Har netop fået en anden speciel bil hjem fra Peter; Volvo FB89 Transport Spedition Nord, med anhænger.
    Den er vel eftersamlet i Herning af originale Tekno DK dele?
    Den er lidt dårlig malet og har en foraksel på hængeren der ligner en Hollandsk. Skiverne ved akslerne er helt uoriginale.
    MVH Bertel.

Flemming Rasch
    Participant

Hej Hans Jørgen
    Der er nok en der har fundet min FB 89 ASG longtrailer 👍😎🏁
    Mange Tekno hilsener
    Flemming

Hans Jørgen Wagner
    Participant

Hej Flemming — Yep så det godt lige i farten på Google… Har den metal lad ?

Bertel jeg har læst noget om de brune et sted. Kan ikke huske hvor. Måske en jeg har talt med eller skrevet med eller også har det værte noget Peter har skrevet her på siden… Jeg har også et par lastbiler samler at dele, en pæn og en i mange farver 😉

Det kunne egentligt være interessant at få belyst hvilke modeller der er kommet ud som Tekno DK, og om de har plast eller metal lad, og om de har plast eller metal containere.

Har en ide om at tegne VW brød op med div reklamer. Det er ikke såååå vanskeligt enda når man først kommer igang. Kunne det samme med lastbilerne…. Så har man en perfekt overskuelig liste af alle, på internationalt sprog – en tegning -. Nemt og hurtigt at spotte fuskere 😉

peter frandsen
    Keymaster

Tekno nåede kun Volvo longtraileren, som prototyper fx som dem jeg har vist billeder af. Resten er selvbestaltede modeller som intet har med Tekno at gøre. Modellen med rørene er en af dem. Kan ikke huske hvor de kom fra, men kan godt finde ud af det. Jeg har også set biler med betonelementer. Selvom Tekno ikke nåede at få bilen ud i handlen var det tæt på, så de havde tusindvis af biler og stumper, som er fordelt efterfølgende. Hvorfor ladet forsvandt er der ingen der ved.

Vedr. Nord modellen er den også lavet som longtrailer.

Til Bertel: Du skriver Herning, men mener nok Hjørring. Mainhardts maskinfabrik lavede en del af disse biler af stumper de havde købt på auktion af konkursboet efter Algrema/Tekno. Om din bil kommer derfra eller den er lavet senere er umuligt at sige.

mvh

Peter

Hans Jørgen Wagner
    Participant

Ja Peter det er jo altid et temperementsspørgsmål det der med originaliteten… Hvordan er det med Mecline, Nicrom, for den sags skyld Langes modellerne, eller hvad med Mercedes bussen og Ford D800 var det 1968-1980 direkte ud fra Termax 😉 anden snak….

Men forsvandt ladet ? Jeg mener, hvis dine er eftersamlede med metal lad, så er det vel ikke de eneste to, og så er ladene vel brugt til nogen lignende ?
    Eller ladene er solgt i en anden auktion og måske røget til Holland ?

Man kan også sige at Svend Åge havde biler i en anden farve end ladene iflg. din orange model og min røde/gule model. Ladene kunne være blevet malet men S.Å. har tænkt bilerne skulle have Containere på måske ? Det er det med hurtige beslutninger ved en auktion, eller dem der deler tingene op i forskellige salgs bunker ved ikke lige hvad der hører sammen osv.

Har hørt i periferien at dem med rør var fra Meinhardts

peter frandsen
    Keymaster

Hej Hans Jørgen

Hvis vi originalitet i forbindelse med longtraileren mener dem der er solgt fra Tekno gennem forhandlere er der ikke nogen. De eftersamlede i deres mange varianter er originale men ikke fra Tekno. Derfor ynder jeg at sige, at de er en del af historien og så må der være op til den enkelte at bedømme, hvor han vil afgrænse sin samling. Men jeg forstår godt hvad du mener.

De biler jeg har er ikke eftersamlede. De er prototyper fra Tekno og stammer givetvis fra en prøveserie. Der er stor forskel. I øvrigt reklamerede Tekno i Anders And for en bil malet i Ferrymasters farver – og den blev heller ikke til noget.

Hvor ladene blev af er der ingen der kan svare på. Du har ret i at selvfølgelig har de været der og hollænderne har jo også støbt dog ændret med deres eget logo. Der er lavet tusindevis af Scania 140 med metallad. Mit bedste bud er at henvise til dem jeg har talt med fra Hjørring, der kan oplyse at Poul Bergsøe hentede en del efter konkursen for at redde metallet hjem. Bergsøe leverede zinken.

Jeg vil nok være forsigtig med at tillægge Svend Åge for stor betydning i den forbindelse. Han havde mange longtrailere, men det var der også andre der havde – og har. FX har jeg købt en del hos Samlerbørsen i Århus for 15 – 20 år siden. Han havde masser af dem – altså trækkeren og traileren uden lad alle i farverne rød/gul og sort. Presenningen i den originale gule farve findes også stadig. Der er nogen der ligger inde sådan noget fortsat.

Hvor rørbilen stammer fra prøver jeg at finde ud af, men jeg mener ikke det var fra Meinhardt.

Peter

peter frandsen
    Keymaster

Har lige undersøgt sagen. Rørbilen er ganske rigtigt fra Meinhardts maskinfabrik. Det er vel også nærliggende, når nu han havde en maskinfabrik. Men ladene har aldrig været der.

peter

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.