Hans Jørgen Wagner

Forum-svar oprettet

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 1,488 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • som svar til: Lidt nye blandede bolcher #69062

    Den ser pæn ud den orange – Det er en gul bulldozer uden skovl hvis det skal være rigtigt.
    Små fotos men K3a bulldozer sælges for sig. Som K8a på på anhængeren er den uden skovel… sættet som den orange er fra 1962-67 og skala 1:70

    som svar til: LASTBILER ?????? Hvad er nu det for noget ? #69061

    Hej Peter
    Jeg tæller ikke bedre du — Har været på den igen- linket – Jeg ser at der står alle forslag er vedtaget i 1955-56 så Trekant formentligt røget ud, og “Påhæng” skiltet kom ind, også det for trailer der er bredere end bilen, og i den forbindelse (bredere end bilen) kun gældende for personbiler formentligt.

    Nej der var ikke mange der kørte med trailer før hvad ? 1972 ? Det handlede også om at det trækkende og det trukne køretøj skulle synes og godkendes sammen – Der var ikke synsfri sammen kopling – Jeg fandt en reklame på nettet, for nogen Campingvogne fra Ugerløse 1953-55 og de har ikke trekant på Vauxhall Chresta. Men den bil er nok også lige så bred eller bredere end campingvognen ? Jeg har også set andre reklamer hvor der er en Morris 1000, og VW boble foran. Men billederne er klippet så man ikke kan se om der er en trekant eller ej. SÅ den er der nok ikke.

    Men i “min søsters børn på bryllupsrejse fra 1967” lejes en campingvogn incl. en Amazon Quick. Jeg mener ellers at man har bil. Desværre er det ikke en Sprite Musketer campingvogn der trækkes med. Den har man efter en Zephyr MK III i “Hold da helt ferie fra 1965”

    Link
    https://www.imcdb.org/v001108234.html

    Det indføres forresten at biler med afviservinger der køre med anhænger, skal have blinklygter på anhængeren fra 1955 😉

    Jeg har nogen billeder af VW (KDF Wagen) testkørsel i 1938 og 1939, hvor bilerne kørte vejene tynde med anhængere. Både med lad eller kasse.Ingen trekanter på taget, men også her er trailerne nok smallere eller samme bredde som bilerne.

    Ja de øl bler har også drillet mig. Ikke bare Tekno bilerne men også dem man ser på billeder. Men de trehjulede Scammell fra Carlsberg har været under 400 kg og dermed fritaget, fordi de opfattes som en Motorcykel. Samtidig er farten 30 km/h og så er de en traktor og dermed fritaget for trekanten.

    OG skal man samle sig et ordentligt Tekno vogntog, så er følgende kombinationer lovlige ind til 1955.

    Traktor med op til 3 anhængere

    Og skal der køres øl ud, så er det lovligt med en lastbil der trækker to anhængere eller sættevogn + en anhænger. Det var jo helt moderne !… Og det er kun lastbilen der har ordentlige bremser. Alle anhængerne har bremser på mindst en aksel (2 hjul) eller på minimum halvdelen af hjulene par vis af typen, påløbsbremser, eller bremser der kan aktiveres særskilt af chaufføren. Men hastigheden var vidst også kun 40 km/h. Det bliver til 60 km/h i 1955, med de nye regler for trailer antallet.

    1957 er året hvor der indføres bremser på alle anhængerens hjul, fungerende sammen med lastbilens bremser, der aktiveres ved den almindelige bremsepedal, med luft, væske, eller elektrisk.

    TREKANTEN er ikke på Tekno Ford V8 lastbilen, for den kom i 1940 og tysker indførte den først i DK i 1943.

    som svar til: LASTBILER ?????? Hvad er nu det for noget ? #68881

    Dette er et godt link — Peter Mose – Men det er et udkast til ændring af færdselsloven ikke den faktiske ændring. Sådan som jeg forstår det. Nu har jeg læst det een gang tidligere og nu igen hvor du linkede til det.
    Det er det der er mit problem. Betænkninger og ideer, udkast til ændringer er ok – Men det er fakta jeg går efter. Det er sådan set ganske uden betydning, men i forhold til Tekno biler, blot meget morsomt at sætte lovgivningen op mod bilerne. Spørgsmålet om trekanten var et af spørgsmålene – Hvad er det for en ? og i kølvandet hvornår skulle man køre med den ? og hvornår ophørte brugen ? – Det er et eksempel. Man kan stille tilsvarende spørgsmål ved andre ting.

    https://www.elov.dk/media/betaenkninger/Betaenkning_angaende_revision_af_faerdselsloven_og_loven_om_motorkoretojer.pdf

    som svar til: LASTBILER ?????? Hvad er nu det for noget ? #68842

    Hej Peter Mose.
    Gode links og tak for dine svar. Kan godt se jeg har læst uden at forstå – nogen at teksterne.

    Den i veteranbiltidende gule trekant fandt jeg også… Men der står sådan set intet om at trekantens brug ophøre. Man kan formode den ophøre ved indførelsen af “Påhæng” skiltet. Alligevel finder jeg billeder af biler fra 1957 med trekanten på taget.

    Ja mht. Morrisen der totalt kommer op på 1 ton – 1025,5 kg – Jeg har på samme måde et foto fra 1955 af en Ford V8 van, der ligeledes er til lille førebevis.
    Lastbiler uden tvillinghjul er også til lille førebevis – Og dem er der en del af med trekanten på taget. Bilerne var ikke så store den gang, og skulle de trille med over 1,5 ton så var der behov for ekstre hjul bag på. Det handlede også om det generelle lovlige akseltryk på vejene, der siden 1950 er øget til omkring det firedobbelte, vidst nok.

    Når det så er nævnt så har det været mig helt umuligt at finde noget som helst vedr personbiler. Jeg ved der står at trekanten skal placeret på taget af det køretøj der trækker en påhængsvogn. Men jeg kan ikke finde et eneste billede af en personbil med campingvogn der har trekanten på taget. Ej heller en minibus, fx. Ford V8 – Ford FK:1000 VW kleinbus, DKW schnellaster, Citroen HY m.mf. Men jeg kan heller ikke finde nogen af disse varebiler/minibusser med en trailer.Jeg kan iøvrigt heller ikke finde billeder af nævnte arbejdsbiler med lad og trailer ?
    Jeg har dog billeder af personbiler med Ccampingvogne alle uden trekanten.
    Personbiler med campingvogn er måske undtaget fra reglen, udfra at de kun sjældent trækker et påhængskøretøj ?

    Jeg har læst mig frem til at to, og trehjulede køretøjer er undtaget fra Trekant reglen, såfremt det trækkende to, eller trehjulede køretøj vejerer under 400 kg. Jeg er lidt itvivel om en Scammell Scarab (carlsberg trucken) er under 400 kg, uden trailer. MEN traktore er undtaget fra reglen, og jeg har nys, læst at en Scammell kun når 32 km/h. i godt vejr og rygvind, og er måske betragtet som en traktor.

    Tekno urværksbilen har alså 4 hjul 😉 Vi har lignende trailere i DK. fremstillet i DK både til møbel og fiske transport. Som sættebiler med særlige aerodynamiske trækkere, produceret i DK, var der især nogen i 1947-48 der i stor stil fragtede fisk fra Esbjerg til København. Jeg tror bare at man har valgt at undlade trekanten på det futuristiske legetøj. Det er vel egentligt også den eneste Tekno bil der ikke har egentlig bund i noget virkeligt.

    som svar til: Bytte Honest John med TOBI #68736

    Der er ikke så mange TOBI i omløb. Jeg vil foreslå facebook, og så mæld dig ind i grupperne -se nederst – Der dukker nogen gange en TOBI op men der er langt imellem. Der dukker også sjældent en LION op.
    Jeg har på fornemmelsen at LION modellerne er et samarbejde mellem TOBI, Molberg, og Vilmer. Det hele blev solgt sammen, til syd Amerika. Og jeg tror faktisk også at de er fra 1960/61 alene fordi Taunus FK1000 van, er med blinklys, hvilket den virkelige bil først fik med 1961 modellen.

    Man kan i boxen ude til venstre søge på fx. Tobi osv. i hver gruppe, så man slipper for at sidde og følge med i det hele konstant. Der er flere grupper der kan være interessante også Legetøjssamleren af 1988 måske mf. Gul og gratis, og Den Blå Avis findes også naturligvis.

    Men sætter du en søgning op med det bytte objekt så burde der afgjort dukke noget op. Omvendt har du også lagt ud med en relativt høj pris på Tobi modellerne, så det er måske bedre at søge direkte efter Tobi biler i de grupper. Der er jo sælgere der straks ser dollar tegn for øjnene. 😉

    Legetøjsbiler/traktorer/lastbiler/fly/cowboys/Lego og trælegetøj

    og

    gammelt legetøj over 30 år

    som svar til: LASTBILER ?????? Hvad er nu det for noget ? #68731

    Uha ja – Og det hele startede med en gammel Bedford A-serie som den på reklamen, og små lego biler.
    Den Bedford på reklamen er med glat frontklap og afviservinger.
    Den er med P. lygter oven på forskærmene i et særligt støbt metal lygtehus.
    Tidligere modeller 1953-54 havde p.lygterne på forskærmenes sider, i lange forkromede lygte huse der dækker over skærmens samling.
    Der kommer en forhøjning på forklappen ca. 1955 og der bliver monteret små runde blinklygter under forlygterne.
    (Lego benzinbilerne mf. findes med p.lygten på skærmenes sider, eller den senere med blink under forlygterne)
    1957 kommer Bedford D-serien der får et andet grin og firkantede blinklygter foran. Den er lidt klodset at se på, og holder kun et års tid.
    1958 kommer så J serien som vi alle kender. Den får de runde blinklygter på gummi arme oven på forskærmene og ruller nærmest uændret til 1982 mener jeg, og så fortsætter den vidst i indien.
    J-serien har også en lille søster fra 1959/60 til lavere vægt grænser og mindre hjul.

    Det skulle så sættes på plads, og så dukker alt det andet op.
    Forresten sjovt nok at Tekno urværksbilen IKKE har den gule trekant. Det er kun Lange bilerne der har den.Og TOBI har også husket den lille detalje !
    Vilmer Bedford “S” type, bilerne der findes med trailer har heller ikke trekanten.

    som svar til: LASTBILER ?????? Hvad er nu det for noget ? #68729

    HA — ja og jeg har prøvet og en veteran lastbil gruppe men det kniber også der 😉 så jeg skyder lidt med spredehagl.

    Har læst øjnene firkantede i lovtekster udenkonkrete svar.
    Der er da mange flere spørgsmål — Ser man på reklame billedet så står spørgsmålene næsten i kø.

    1) – hvornår blev det lov for lastbil bagskærme ?
    Har fået det til 1963 og for tiplastbiler 1964
    (og så blev Tekno modellerne jo korrekte) Men igen ikke konkret, bare noget med forslag der fremstilles olign.

    Bedfordbilen har afviservinger.
    Det måtte den vidst have til 1966, og nogen kørte på dispensation til 1968.

    Hvornår skulle en anhænger have skærme på baghjulene ?
    Hvornår skulle den have det på forhjulene ?

    Hvad med bremser på en anhænger ?
    Og hvad er det for noget reklamen nævner om luftbremser og nye regler i 1957 ?

    Det der med den gule trekant på taget. Har fundet et foto af en varevogn til lille kørekort foto fra 1955. OG den har også trekanten til når den havde trailer på !
    Hvad så med en mini bus fx. Taunus FK eller en VW bus ?

    Kan nævne at vejskilte blev ændret i 1956 og skulle være ombyttet pr. 1959. Dermed er Tekno blik skiltene fra før 1956 – men de følger jo nok også blikbilerne.

    Det er nok noget være noget jeg har rodet mig ud i.

    som svar til: Taunus 17m – 823 #68585

    Jeg kan desværre ikke komme det nærmere end, at æsken går for at være en promo box til Ford. Da der ikke er tekst på så kunne den være international. Men nr. pladerne på de tegnede biler er tyske. Der står TEKNO på to af billederne og Taunus 17m på de to andre.
    Jeg kan ikke finde billederne i gamle brochure eller andre reklame billeder. Men stilen fra Ford Taunus 17M brochurene i øvrigt er ikke til at tage fejl af. Så æsken er officiel.

    som svar til: Flyvende Fæstning, Luftwaffe #68442

    Jeg ved jo ikke hvordan din flyvemaskine ser ud. Men umiddelbart ville jeg passe på med at male på den. Jeg vil mene at den er vildt sjælden at finde i original stand.
    Den blev kun fremstillet med den mærkning i 1941-45 efter aftale med den tyske besættelsesmagt, og for at få Andreas Sigunfeldt ud af fængslet igen. De kunne overhovedet ikke sælges i forretningerne, der skulle have dem. Men ingen ville købe dem.
    Engelske og Amerikanske Maskiner med tysk mærkning er ikke unormal. “fangede” maskiner fik i virkeligheden også fx. tysk mærkning. Men som Tekno modeller er de lidt sjældne vil jeg mene.

    Så er der hagekorset. Det oprindelige gamle nordiske tegn for solen, som også findes på Carlsberg og elefanterne i porten.

    På sådan en flyver så er

    Sort – Tysk 1939-45
    men
    BLÅT – er Finsk 1918-44

    ps: I tekno bogen vurderes en pæn original med tysk mærkning til omkring dobbelt værdi uanset flyvemaskine model.Det formoder jeg således vil holde uanset den faktiske stand. En nogenlunde af alle de andre koster måske 150 kr, så er en Tysker 300 kr værd osv. Indtil den bliver malet på, så går det fløjten, for de kan jo alle sammen blive ændret, men ny farve og nye mærker. De nye efterproducerede mærker er iøvrigt ofte heller ikke magen til de originale.

    DC 7C halevinger er støbt med kroppen. Knækket af sker tit. De kan findes fx. hos reservedels handlere i Holland, men det er lidt noget hekseri at fedte med,for der er virkeligt ikke meget limflade. Og der skal først files så vinge dele passer perfekt.
    Det er en flot maskine, men halevingen er ikke en god løsning. Det blev bedre man på Caravellen, hvor det er en hel gennemgående vinge der sættes ind. — Og den vinge passer ikke, desvære 😉

    som svar til: Hej Stroket/Karl #68307

    Hej Flemming — Ja jeg har set din transpolet — Den er fin, og en mangel vare i Tekno sammenhæng 😉

    Jeg havde ikke så meget at gå efter andet end nogen dårlige fotos fra gamle dage… Har brugt dele fra Tekno
    Et træktøj nyt repro, til scania trailer
    To sorte hjul fra Matchbox ved ikke hvor fra måske, majorpack mejetærsker ?
    Noget af køreramperne fra en defekt Tekno Autotrailer
    En ny repro nitte

    Kranen er noget af en gammel defekt jeep kanon, noget fra Autotraileren og et hjul samt et lastbildæk.
    Det virker men erved at komponere noget der virker som et tilbehør der kan tages af/på som man vil og så er jeg på udkik efter en Pick-up for at frembringe en SMC bil med kran. Havde blot tænkt den i lysblå og lokal Holbæk version.

    som svar til: Ford V8 😊 #68283

    Er det ikke bare alm. cykel ventilgummi i meter mål. Gives en gang talkun en gang imellem, hvilket man også med fordel kan give de gamle dæk, hvis ikke de er blevet hårde og udtørrede eller blød lakrids agtige.

    !4,95 kr / meter i cykelshoppen.dk

    som svar til: Vilmer – Tekno Militær serien…… Nå Nå Nå #68278
    som svar til: Vilmer – Tekno Militær serien…… Nå Nå Nå #67885

    Yes they are inspired by each other – It is something quite different and it is quite legal.

    The Lonstar models also have high sides on the charger – Vilmer does not have the same, with radar etc. It is also not the same type of bracket / holder for the cannon, etc.
    Thus, your Lone Sart models may as well be inspired by reality or the Benbros models, etc.

    The Benbros and AHI models, on the other hand, are direct copies of the Vilmer trucks, precisely because NO REAL Trucks look like this. only Vilmer trucks. They might recall a 1947 Studebaker truck but then the gasoline tank is wrong, and should be stored in the cab, as on a Chevrolet / GMC and Opel Blitz ….. Only Bedford had it located outside and the Bedford A model first came in 1953

    Lånt en forside fra en 1947 Studebaker brochure og en forside fra en Dodge 1948 brochure

    som svar til: Vilmer – Tekno Militær serien…… Nå Nå Nå #67877

    KARL – I should think that the cars should at least resemble each other if you have to make comparisons, or cal them copycats. For non-car enthusiasts, I should also point out that GMC and DODGE are not from the same company but they are two competing companies. The mixing of the names at Langes Toys does not mean that we should continue with it.

    GMC Trucks from the US or from EUROP all have independent wings
    Chevrolet, GMC Truck, Opel Blitz and Bedford. corresponding to e.g. Vilmer’s military Trucks.
    DODGE has integrated wings which are very similar to your Lonestar Trucks. But like the Danish models, it’s just trucks – nothing else –
    I can’t quite understand your comparison between the Vilmer Trucks and the Lone Star trucks. The only common denominator is that they are military trucks. They are by no means similar to each other.

    We have had the same discussions with the Tekno, MG 1100 and Monza model, and in between the Mercedes 230SL, 300SL and Jaguar E. There can be no KOPI business when the cars are not at all similar. AND everyone other than Tekno or Vilmer is allowed to make the same cars, which is why they also look similar.

    However, Vilmer’s Military series is a little different because it is almost just VILMER trucks and looks just like itself. Benbro’s models are very similar. The AHI models as well but they are small 1:65.

    AND a lot can be explained but not all, I have borrowed a few photos from this thread and a few from the web, solely for the purpose of making my text understandable.

    I’m sorry, but I simply can’t find any similarities between the last two pictures and the Vilmer cars?

    som svar til: Vilmer – Tekno Militær serien…… Nå Nå Nå #67549

    Nogen råber jo KOPI næsten uanset hvor god den er eller hvilken størrelse,og om den kan åbne og lukke de samme klapper eller ej. Kopi og inspiration er ikke det samme,og betyder ikke det samme.
    SÅ AHI-japan har en gang lavet en serie på 12 militær biler. Lastbilerne er også blandet i cevile farver i andre serier, fx. tømmerbil, cement bil osv. ellers svarende til Teknos mini lastbil, eller måske Vilmer/Tekno militær serien….

    Google AHI set of 12 military trucks — masser af billeder

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 1,488 i alt)