
Ford V 8
Skrevet d. 10. jul, 2015 af peter frandsen in Udvalgte biler
Ford V8
1940 – ca. 1957
Fortalt af Peter Frandsen
Klik på billederne for at gøre dem større
Ford V8 serien er opbygget som de fleste af Teknos lastbiler over en grundbil med et førerhus og en chassisramme, hvor de løse lad er er monteret pÃ¥, faktisk ligesom de rigtige lastbiler. Modellen er lidt speciel, fordi det var den første støbte bil som Tekno lavede. Siegumfeldt udtalte til en svensk avis i 1955, at han i 1940 lavede en “Ford”. Det passer fint med modellen. Billedet er fra Internettet og viser en Ford V8 fra 1938. Det er ret tydeligt, at det er den bil det handler om og Teknos model faktisk har ramt rigtigt godt., navnlig nÃ¥r vi kigger pÃ¥, hvad konkurrenterne pÃ¥ den tid var i stand til.
Forbilledet som Tekno Ford V8 er fremstillet ud fra.
Bilen blev da også en kæmpe succes. Den var i produktion i 16 -17 år og der er solgt ufattelig mange af dem. Den er lidt svær at finde materiale om, da der ikke findes så meget fra den tid. Hvis vi går ud fra at produktionen er startet i 1940 og jeg har et Forhandlerkatalog fra 1955, hvor Zonen ladbilen og kranbilen, samt cementbilen og skraldebilen er oplistet har den fortsat været i produktion i 1955. Den er ikke i kataloget i 1958, så den må været udgået mellem 1955 og 1958. Der kom flere lastbilmodeller fx Volvo Viking på det tidspunkt, så den er formentlig udgået senest 1957. Ford V8 er ikke en bil Tekno reklamerede ret meget for.
Skilleark fra forhandlerkataloget ca. 1955
Ovenfor reklame fra Illums Julekatalog fra 1949 til venstre og fra 1952 til højre.
Selve grundbilen er 11 cm lang og formentlig fremstillet i størrelsesforholdet 1:43½. Den er ikke ret stor – ikke ret meget længere end en Volvo Amazon, men lastbilerne var ikke store dengang.
Ford V8 grundbil
Bilen er ganske enkelt konstrueret. Den består af 19 dele, når alle delene til hjulene tælles med. Et førerhus, en chassisramme, 2 løse lygter en bundplade i blik, der holder forhjulene og så 4 hjul, der har dannet skole for stort set alle Teknos hjul. En inderfælg, en hjulkapsel og et dæk.
Alle delene passer fint sammen og bilen er veldisponeret – der er ikke noget der ser forkert ud. Der er fine graveringer pÃ¥ førerhuset og pÃ¥ trinbrættet. Hvis man kigger godt efter er den lille plade med Ford logoet pÃ¥ siden af førerhuset ogsÃ¥ kommet med. Den forreste kofanger er støbt sammen med chassiset.
De ældste biler var med blikhjul. Blikhjulene består af en inder- og en yderfælg, samt en hjulkapsel. Det er meget flot lavet. Begge typer har et V8 logo støbt eller præget på hjulkapslen.
Det hændte også at pigerne på Tekno fik byttet lidt rundt på hjulkapslerne eller de løb tør og brugte nogle fra en model.
Herunder er der sat Triangel hjulkapsler på en Ford V8.
Jeg har valgt at beskrive alle Ford V8 modellerne i en artikel, og så lave en mere detaljeret beskrivelse ud fra hver enkelt bil.
En del af bilerne har Zonen decaler, men om bilerne har kørt som hos Zonen ved jeg ikke. Der er ikke lavet Falck udgaver af bilen, formentlig fordi den ikke har kørt hos Falck, men det er der måske andre mere kyndige på området der kan svare på.
Er der noget jeg skal passe på?
Bilerne er efterhÃ¥nden sÃ¥ gamle at mange af dem har zinkpest. Det skal man virkelig passe pÃ¥ med og det kan ramme alle bilerne, ogsÃ¥ dem der er mintbox. Generelt er Ford V8 bilerne i den absolut billige ende og der er mange af dem. SÃ¥ der er ikke den store risiko ved at købe en Ford V8. Modellerne kan dog gøres mere “Sjældne” ved at bytte om pÃ¥ ladene. Jeg har derfor i mine beskrivelser kun medtaget de modeller, som jeg finder er originale. Prismæssigt ligger de almindelige biler pÃ¥ 8-1000 kr., nÃ¥r de er pæne i pæne originale æsker – lettere slidte modeller fra 100 – 300 kr.
Æskerne:
Æskerne ændrede sig en del over tid. De første modeller var i en papæske, hvor hele lÃ¥get kunne løftes af, ligesom til modeltog. PÃ¥ æskerne stÃ¥r der “Tekno, Dansk Legetøj” i et mønster som pÃ¥ Märklins æsker til tog, sÃ¥ mon ikke inspirationen kom fra Märklin. En label pÃ¥ den ene ende af æsken fortæller, hvilken bil den indeholder. Senere kom papæsker til at Ã¥bne i begge ender med tekst og illustrationer af bilerne.
Modellerne:
Der er ingen logik i nummersystemet til Ford V8. Nogle numre er genbrugt fra andre ting og andre modeller har simpelhen dobbeltnumre. Tekno har brugt numre fra 480.erne og numre fra 420.erne. Jeg har ingen forklaring på hvorfor det forholder sig sådan. Jeg vil forsøge at beskrive de enkelte biler med de ældste nævnt først. Generelt er bilerne med blikhjul væsentlig mere sjældne end dem med gummihjul.
Nr. 420/480 Ford V8 med vippelad:
Bilen har et lad i blik og en løs bagsmæk, der svinger ud når ladet vippes. Jeg tror det er den ældste model af en støbt Teknobil. Den ældste model med blikhjul er som regel med rødt førerhus og sort chassisramme. Den mest almindelige model er Zonen modellen med gummihjul, orange førerhus og sort chassis. Leveret i begge typer æsker. Den er ligeledes lavet i de samme farver som mælkebilerne blot uden decaler.
Ovenfor med gummi og med metalhjul
Neutral bil i hvid/orange m. metalhjul:
Neutral bil med grønt lad:
Nr. 421/481 Ford V8 kranbil:
Monteret med et lad, en kran og en krog ellers nøjagtigt samme koncept som med bilen med vippelad. Denne bil er også lavet både med blik- og gummihjul dels med rødt og dels med orange førerhus. Det mest almindelige er ligeledes Zonen modellerne. Det der er lidt interessant er, at den også er lavet i en gul og en blå udgave. Disse modeller er efter al sandsynlighed lavet til det svenske marked som Svensk redningstjenst. Der er ikke logo på bilerne, men det giver mening, at det er svenske biler. Jeg ved ikke om de findes både med gummi og med metalhjul. Leveret i begge typer æsker.
Den gule model er restaureret
Der findes en model malet i polycromat som er metallak, der blev udviklet før krigen.
Æskerne til kranbilen.
Modellen er formentlig leveret i alle typer æsker i flere udgaver fra de ældste med låg til de nyeste papæsker.
Nr. 482 Ford V8 generatorbil:
Monteret med at lad som det på nr. 420, men det kan ikke vippe og på højre side er der skåret ud til den lille fine blikgenerator. Typisk en bil fra krigsårerne. Den er selvfølgelig kun solgt i en kort periode og den er ret sjælden, men også den mest interessante. Den er ikke lavet med gummihjul. Den mest almindelige model er Zonen modellen med rødt førerhus og sort chassis. Den gule og den blå (formentlig også svenske udgaver) er meget sjældne. Det er klart de Ford V8 modeller ser er de mest værdifulde. Kun leveret i den gamle type æske. Ford Mercury Zonen brandchef overtog dette nr. fra generatorbilen.
Den gule model er restaureret
Nr. 423 Ford V8 skraldebil:
Skraldekassen er i blik med 2 lÃ¥ger der kan Ã¥bnes. Fremstillet i 2 farvevarianter – en med blÃ¥t førerhus og skraldekasse og orange chassisramme og en med grønt førerhus og skraldekasse og orange chassisramme. Fremstillet bÃ¥de med gummi og med blikhjul. Leveret i begge typer æsker.
Annoncen er fra Legetøjstidende fra februar 1950.
Æsker til skraldebil:
Nr. 422 Ford V8 cementbil:
En lidt mere avanceret model, som udkom sidst i 1949. Den er ret godt lavet med en cementtromle, der sidder i en holder, et håndtag og et tandhjul der kan vippe tromlen, så sandet løber ned i en sliske og ud på jorden. Det hele er spændt sammen med en støbt bundplade og en 1/8 tomme skrue. Den er lavet i 3 farvevarianter, orange førerhus, gul chassisramme og tromle samt orange holder til tromlen. Det er klart den mest almindelige. Den næste er også med orange førerhus og holder, blå chassisramme og tromle og endelig en udgave med orange førerhus og holder, grøn tromle og grå chassisramme. Jeg mener jeg har set en tilsvarende model med grønt førerhus engang. Slisken har samme farve som tromlen på de 3 modeller. Kun leveret i den nye type æske, men der er forskellige udgaver og farvesammensætninger af æskerne. Alle modellerne havde en Teknodecal på enden af tromlen.
Der findes to typer æsker af typen med illustrationer.
Ovenfor den ældste type æske og nedenfor den seneste type. Det er ikke sandsynligt, at der er lavet en æske af den helt gamle type med låg til cementbilen.
Nr. 424 Ford V8 mælkebil:
Samme vippelad som nr. 480/420 blot malet hvidt med mælke decaler på siderne. Hvorfor Tekno mente, at en mælkebil med mælkejunger skulle kunne vippe vides ikke, men typisk en genbrugsbil. Der er ikke solgt så mange af dem. Enten er den kommet ret sent ellers også har børnene hellere ville have en Zonen bil. Den er kun lavet med gummihjul og i den nye type æske. Der er lavet 2 farvevarianter af bilen. Begge med hvidt førerhus og dels med blå chassisramme dels med orange chassisramme.
De danske udgaver havde decaler med teksten “Mælk og Smør” i øvrigt omvendt af Dodge modellerne som hed “Smør Mælk” med lurmærket imellem. Den amerikanske udgave havde teksten Milk & Cream. Den amerikanske bil er ret sjælden.
Nr. 426 Ford V8 benzinbil
Ladet er tanken som er monteret med en lille plade og en skrue. Det er en Esso tankbil i 2 forskellige udgaver. Den ene stÃ¥r der Esso pÃ¥ tanken, mens den anden har en lille decal langs tanken med teksten “Det Danske Petroleums Aktieselskab”. Begge modeller har 2 smÃ¥ gummislanger langs tanken. Bilen er kun leveret i den nye type æsker.
Æsken til benzinbilen.
Ligner de andre i serien, men er formentlig leveret i den seneste udgave.
Nr. ? Ford V8 med højt lad.
Det er den samme bil som skraldebilen nr. 423 men det øverste af kassen er skåret af, så den fremstår med højt lad. Jeg har kun set bilen få gange der har den været med metalhjul.
Diverse:
Jeg fandt dette lille klistermærke fra FALCK – sÃ¥ Ford V8 har ogsÃ¥ tjent i Falck.
H.J.W.
14. jul, 2015
Hej : God histoerie. Tænkte på den sidste model med højt lad, og blik hjul. Kunne man forestille sig at man har udnyttet blikket maximalt i 1940 + måske et år eller to, hvor ved man har fået en bil med højt lad. Eller man har brugt defekte skraldebil lad. Man er så gået over i en mere alm. sidefjeld højde efterfølgende, måske i 1941/42 ? Det var bare en tanke, siden den er så sjælden.
1938-39 Ford V8 commercial Trucks kunne fÃ¥s i flere størrelser fra 1 ton og op efter, og med 2-4 eller 6 hjuls træk. Som det var normalt pÃ¥ den tid og langt op i 1950´rne, sÃ¥ var selve førehuset stort set ens, kun det inden under var anderledes. Men et 11 cm. langt chassis, skal passe til en rigtig Ford V8 med lastvognschassis og enkelt hjuls montering. Den kunne fÃ¥s med en længde pÃ¥ 218″ eller 253″ ( ca, 5,4m eller 6,3m) Skal vi regne med at Dinky var forbilledet, sÃ¥ tager vi 5,4m. vognen og sÃ¥ bliver størrelsen 1:49 og det tror jeg passer meget godt.
Mht. æskerne så er Märklin helt sikkert inspirationen. De ligner. Tekno importerede også Märklin, maskiner og solgte dem som Tekno. De var støbte og grønne ( Jeg har kun set billeder men ligheden er så præcis at jeg tør sige de er ens) Märklin ophørte med disse maskiner i 1939 hvor efter Tekno kom med nogen lignende støbte maskiner i blå farve som blik maskinerne.
Mht. til denne Tekno models Design, så er det super. Jeg vil derfor mene det er en anden værktøjsmager end de efterfølgende, Packard, Mercury, Ford Taxa. Ford V8 lastbilen går i klasse med de senere Volvo og Scania biler, der rent faktisk ligner sit forbillede.
pfr123
15. jul, 2015
Hej Hans – Jørgen
Tak for dine kommentarer. Det er dejligt at få bygget lidt mere historie på. Man kan forestille sig alt i forhold til det høje lad, men der er ikke noget der sikkert. Det er det heller ikke mht. konstruktøren. E. Spon nævner at det var en konstruktør der hed Tvillum der lavede bilerne indtil 1949 og en Lauesten fra 1949- 1953. Prøv at kigge i Konstruktørens beretning. mvh Peter
H.J.W.
16. jul, 2015
Jep — Havde glemt det med de konstruktør. Omvendt er Packard fra før 1949, og dens lighed med forbilledet er middel, og detaljerigdommen er væsentligt lavere, end for Ford V8 lastbilen, men det kan jo være manglen pÃ¥ en god gravør ? Man kan sige at Laustens biler gÃ¥r godt i spend med hinanden. De er pÃ¥ en mÃ¥de fine, og enkle. Ford V8 er temmeligt detaljeret især i forhold til andre samtidige, hvor Packard nærmest ligner et skridt tilbage. Som Buick modellen fra Lange.
pfr123
17. jul, 2015
Hej HJW. Packard, som Zonen, kom pÃ¥ market i december 1945 og blev lanceret sammen med Zonen flyveren nr. 488, som kom i forÃ¥ret 1945. Der blev reklameret for dem sammen med en “eneret for Zonen produkter”.
Flemming Rasch
25. apr, 2016
Hej Peter
Rigtig fin beretning om den fine lille Ford V8 lastbil den bør være i en hver Teknobil samler´s samling
mange Tekno hilsener
Flemming
HÃ¥kan Lind
07. feb, 2021
Hej Peter!
Angående generatorbilen:
Är det inte möjligt att det är en gengas-aggregat? Det var ju typiskt för krigsåren.
Med vänlig hälsning, Håkan
Gunner Thalberg
08. feb, 2021
Hej HÃ¥kan.
Det tror jeg at jeg kan svare på.
Det er det samme, som der menes, gengas – aggregatet er det samme – det hedder ogsÃ¥ gengas – generator pÃ¥ dansk.
Mvh
Gunner.