STA78820

Ford V 8

Skrevet d. 10. jul, 2015 af in Udvalgte biler

Ford V8

1940 – ca. 1957

Fortalt af Peter Frandsen

(Klik på billederne for at gøre dem større)

Ford V8 serien er opbygget som de fleste af Teknos lastbiler over en grundbil med et førerhus og en chassisramme, hvor de løse lad er er monteret på, faktisk ligesom de rigtige lastbiler. Modellen er lidt speciel, fordi det var den første støbte bil som Tekno lavede. Siegumfeldt udtalte til en svensk avis i 1955, at han i 1940 lavede en “Ford”. Det passer fint med modellen. Billedet er fra Internettet og viser en Ford V8 fra 1938. Det er ret tydeligt, at det er den bil det handler om og Teknos model faktisk har ramt rigtigt godt., navnlig når vi kigger på, hvad konkurrenterne på den tid var i stand til.

Teknosamleren

Forbilledet som Tekno Ford V8 er fremstillet ud fra.

Bilen blev da også en kæmpe succes. Den var i produktion i 16 -17 år og der er solgt ufattelig mange af dem. Den er lidt svær at finde materiale om, da der ikke findes så meget fra den tid. Hvis vi går ud fra at produktionen er startet i 1940 og jeg har et Forhandlerkatalog fra 1955, hvor Zonen ladbilen og kranbilen, samt cementbilen og skraldebilen er oplistet har den fortsat været i produktion i 1955. Den er ikke i kataloget i 1958, så den må været udgået mellem 1955 og 1958. Der kom flere lastbilmodeller fx Volvo Viking på det tidspunkt, så den er formentlig udgået senest 1957. Ford V8 er ikke en bil Tekno reklamerede ret meget for.

Ford V 8 forhandler katalog 001 Forhandler katalog blad 3 001

Skilleark fra forhandlerkataloget 1955

Selve grundbilen er 11 cm lang og formentlig fremstillet i størrelsesforholdet 1:43½. Den er ikke ret stor – ikke ret meget længere end en Volvo Amazon, men lastbilerne var ikke store dengang.

STA78833

Ford V8 grundbil

Bilen er ganske enkelt konstrueret. Den består af 19 dele, når alle delene til hjulene tælles med. Et førerhus, en chassisramme, 2 løse lygter en bundplade i blik, der holder forhjulene og så 4 hjul, der har dannet skole for stort set alle Teknos hjul. En inderfælg, en hjulkapsel og et dæk.

Alle delene passer fint sammen og bilen er veldisponeret – der er ikke noget der ser forkert ud. Der er fine graveringer på førerhuset og på trinbrættet. Hvis man kigger godt efter er den lille plade med Ford logoet på siden af førerhuset også kommet med. Den forreste kofanger er støbt sammen med chassiset.

STA78820

De ældste biler var med blikhjul. Blikhjulene består af en inder- og en yderfælg, samt en hjulkapsel. Det er meget flot lavet. Begge typer har et V8 logo støbt eller præget på hjulkapslen.

STA78822

Jeg har valgt at beskrive alle Ford V8 modellerne i en artikel, og så lave en mere detaljeret beskrivelse ud fra hver enkelt bil.

En del af bilerne har Zonen decaler, men om bilerne har kørt som hos Zonen ved jeg ikke. Der er ikke lavet Falck udgaver af bilen, formentlig fordi den ikke har kørt hos Falck, men det er der måske andre mere kyndige på området der kan svare på.

Er der noget jeg skal passe på?

Bilerne er efterhånden så gamle at mange af dem har zinkpest. Det skal man virkelig passe på med og det kan ramme alle bilerne, også dem der er mintbox. Generelt er Ford V8 bilerne i den absolut billige ende og der er mange af dem. Så der er ikke den store risiko ved at købe en Ford V8. Modellerne kan dog gøres mere “Sjældne” ved at bytte om på ladene. Jeg har derfor i mine beskrivelser kun medtaget de modeller, som jeg finder er originale. Prismæssigt ligger de almindelige biler på 8-1000 kr., når de er pæne i pæne originale æsker – lettere slidte modeller fra 100 – 300 kr.

Æskerne:

Æskerne ændrede sig en del over tid. De første modeller var i en papæske, hvor hele låget kunne løftes af, ligesom til modeltog. På æskerne står der “Tekno, Dansk Legetøj” i et mønster som på Märklins æsker til tog, så mon ikke inspirationen kom fra Märklin. En label på den ene ende af æsken fortæller, hvilken bil den indeholder. Senere kom papæsker til at åbne i begge ender med tekst og illustrationer af bilerne.

STA78809 STA78810

STA78812 STA78811

STA78816 STA78817

Modellerne:

Der er ingen logik i nummersystemet til Ford V8. Nogle numre er genbrugt fra andre ting og andre modeller har simpelhen dobbeltnumre. Tekno har brugt numre fra 480.erne og numre fra 420.erne. Jeg har ingen forklaring på hvorfor det forholder sig sådan. Jeg vil forsøge at beskrive de enkelte biler med de ældste nævnt først. Generelt er bilerne med blikhjul væsentlig mere sjældne end dem med gummihjul.

Nr. 420/480 Ford V8 med vippelad:

Bilen har et lad i blik og en løs bagsmæk, der svinger ud når ladet vippes. Jeg tror det er den ældste model af en støbt Teknobil. Den ældste model med blikhjul er som regel med rødt førerhus og sort chassisramme. Den  mest almindelige model er Zonen modellen med gummihjul, orange førerhus og sort chassis. Leveret i begge typer æsker. Den er ligeledes lavet i de samme farver som mælkebilerne blot uden decaler.

STA78049 STA78048

STA78818 STA78817

Nr. 421/481 Ford V8 kranbil:

Monteret med et lad, en kran og en krog ellers nøjagtigt samme koncept som med bilen med vippelad. Denne bil er også lavet både med blik- og gummihjul dels med rødt og dels med orange førerhus. Det mest almindelige er ligeledes Zonen modellerne. Det der er lidt interessant er, at den også er lavet i en gul og en blå udgave. Disse modeller er efter al sandsynlighed lavet til det svenske marked som Svensk redningstjenst. Der er ikke logo på bilerne, men det giver mening, at det er svenske biler. Jeg ved ikke om de findes både med gummi og med metalhjul. Leveret i begge typer æsker.

STA78814 STA78815

060 - Copy 061

069 068 - Copy

STA78473 lav3 (7)

Den gule model er restaureret

Nr. 482 Ford V8 generatorbil:

Monteret med at lad som det på nr. 420, men det kan ikke vippe og på højre side er der skåret ud til den lille fine blikgenerator. Typisk en bil fra krigsårerne. Den er selvfølgelig kun solgt i en kort periode og den er ret sjælden, men også den mest interessante. Den er ikke lavet med gummihjul.  Den mest almindelige model er Zonen modellen med  rødt førerhus og sort chassis. Den gule og den blå (formentlig også svenske udgaver) er meget sjældne.  Det er klart de Ford V8 modeller ser er de mest værdifulde. Kun leveret i den gamle type æske. Ford Mercury Zonen brandchef overtog dette nr. fra generatorbilen.

033 (2) 034 (2)

066

Den gule model er restaureret

Nr. 423 Ford V8 skraldebil:

Skraldekassen er i blik med 2 låger der kan åbnes. Fremstillet i 2 farvevarianter – en med blåt førerhus og skraldekasse og orange chassisramme og en med grønt førerhus og skraldekasse og orange chassisramme. Fremstillet både med gummi og med blikhjul. Leveret i begge typer æsker.

039 048

STA78490

Nr. 422 Ford V8 cementbil:

En lidt mere avanceret model, som formentlig først er kommet til lidt oppe i 1950.erne. Den er ret godt lavet med en cementtromle, der sidder i en holder, et håndtag og et tandhjul der kan vippe tromlen, så sandet løber ned i en sliske og ud på jorden. Det hele er spændt sammen med en støbt bundplade og en 1/8 tomme skrue. Den er lavet i 3 farvevarianter, orange førerhus, gul chassisramme og tromle samt orange holder til tromlen. Det er klart den mest almindelige. Den næste er også med orange førerhus og holder, blå chassisramme og tromle og endelig en udgave med orange førerhus og holder, grøn tromle og grå chassisramme. Jeg mener jeg har set en tilsvarende model med grønt førerhus engang. Slisken har samme farve som tromlen på de 3 modeller. Kun leveret i den nye type æske, men der er forskellige udgaver og farvesammensætninger af æskerne. Alle modellerne havde en Teknodecal på enden af tromlen.

040 041

lav3 (2) lav3 (3)

Tekno billeder (1763)

Nr. 424 Ford V8 mælkebil:

Samme vippelad som nr. 480/420 blot malet hvidt med mælke decaler på siderne. Hvorfor Tekno mente, at en mælkebil med mælkejunger skulle kunne vippe vides ikke, men typisk en genbrugsbil. Der er ikke solgt så mange af dem. Enten er den kommet ret sent ellers også har børnene hellere ville have en Zonen bil. Den er kun lavet med gummihjul og i den nye type æske. Der er lavet 2 farvevarianter af bilen. Begge med hvidt førerhus og dels med blå chassisramme dels med orange chassisramme.

De danske udgaver havde decaler med teksten “Mælk og Smør” i øvrigt omvendt af Dodge modellerne som hed “Smør  Mælk” med lurmærket imellem. Den amerikanske udgave havde teksten Milk & Cream . Den amerikanske bil er ret sjælden.

052 051

Nr. 426 Ford V8 tankbil

Ladet er tanken som er monteret med en lille plade og en skrue. Det er en Esso tankbil i 2 forskellige udgaver. Den ene står der Esso på tanken, mens den anden har en lille decal langs tanken med teksten “Det Danske Petroleums Aktieselskab”. Begge modeller har 2 små gummislanger langs tanken. Bilen er kun leveret i den nye type æsker.

r142

lav3 (4) lav3 (5)

Nr. ? Ford V8 med højt lad.

Det er den samme bil som skraldebilen nr. 423 men det øverste af kassen er skåret af, så den fremstår med højt lad. Jeg har kun set bilen en gang og det er den på billedet med metalhjul.

V8 højt lad 1 V8 højt lad

V8 højt lad2

Diverse:

Jeg fandt dette lille klistermærke fra FALCK – så Ford V8 har også tjent i Falck.

Ford V 8 Falck klistermærke 001

 

 

 

 

 

 

 

5 Tilbagemeldinger til “Ford V 8”

  1. H.J.W.

    14. jul, 2015

    Hej : God histoerie. Tænkte på den sidste model med højt lad, og blik hjul. Kunne man forestille sig at man har udnyttet blikket maximalt i 1940 + måske et år eller to, hvor ved man har fået en bil med højt lad. Eller man har brugt defekte skraldebil lad. Man er så gået over i en mere alm. sidefjeld højde efterfølgende, måske i 1941/42 ? Det var bare en tanke, siden den er så sjælden.
    1938-39 Ford V8 commercial Trucks kunne fås i flere størrelser fra 1 ton og op efter, og med 2-4 eller 6 hjuls træk. Som det var normalt på den tid og langt op i 1950´rne, så var selve førehuset stort set ens, kun det inden under var anderledes. Men et 11 cm. langt chassis, skal passe til en rigtig Ford V8 med lastvognschassis og enkelt hjuls montering. Den kunne fås med en længde på 218″ eller 253″ ( ca, 5,4m eller 6,3m) Skal vi regne med at Dinky var forbilledet, så tager vi 5,4m. vognen og så bliver størrelsen 1:49 og det tror jeg passer meget godt.
    Mht. æskerne så er Märklin helt sikkert inspirationen. De ligner. Tekno importerede også Märklin, maskiner og solgte dem som Tekno. De var støbte og grønne ( Jeg har kun set billeder men ligheden er så præcis at jeg tør sige de er ens) Märklin ophørte med disse maskiner i 1939 hvor efter Tekno kom med nogen lignende støbte maskiner i blå farve som blik maskinerne.
    Mht. til denne Tekno models Design, så er det super. Jeg vil derfor mene det er en anden værktøjsmager end de efterfølgende, Packard, Mercury, Ford Taxa. Ford V8 lastbilen går i klasse med de senere Volvo og Scania biler, der rent faktisk ligner sit forbillede.

    Reply to this comment
    • pfr123

      15. jul, 2015

      Hej Hans – Jørgen
      Tak for dine kommentarer. Det er dejligt at få bygget lidt mere historie på. Man kan forestille sig alt i forhold til det høje lad, men der er ikke noget der sikkert. Det er det heller ikke mht. konstruktøren. E. Spon nævner at det var en konstruktør der hed Tvillum der lavede bilerne indtil 1949 og en Lauesten fra 1949- 1953. Prøv at kigge i Konstruktørens beretning. mvh Peter

      Reply to this comment
  2. H.J.W.

    16. jul, 2015

    Jep — Havde glemt det med de konstruktør. Omvendt er Packard fra før 1949, og dens lighed med forbilledet er middel, og detaljerigdommen er væsentligt lavere, end for Ford V8 lastbilen, men det kan jo være manglen på en god gravør ? Man kan sige at Laustens biler går godt i spend med hinanden. De er på en måde fine, og enkle. Ford V8 er temmeligt detaljeret især i forhold til andre samtidige, hvor Packard nærmest ligner et skridt tilbage. Som Buick modellen fra Lange.

    Reply to this comment
    • pfr123

      17. jul, 2015

      Hej HJW. Packard, som Zonen, kom på market i december 1945 og blev lanceret sammen med Zonen flyveren nr. 488, som kom i foråret 1945. Der blev reklameret for dem sammen med en “eneret for Zonen produkter”.

      Reply to this comment
  3. Flemming Rasch

    25. apr, 2016

    Hej Peter
    Rigtig fin beretning om den fine lille Ford V8 lastbil den bør være i en hver Teknobil samler´s samling
    mange Tekno hilsener
    Flemming

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding