Thunderbird Teknosamleren (6)

Ford Thunderbird nr. 809 og 820

Skrevet d. 06. jul, 2014 af in Personbiler

Ford Thunderbird/nr. 809 og 820

Skrevet af Peter Frandsen

Ford Thunderbird nr. 809 som cabriolet kom på markedet i august 1956 samtidig med jagerflyet Super Sabre, hvor begge blev udbudt til salg via grossisterne. Prisen var 5,50,- kr. i udsalg. Den er konstrueret af E. Spon og fremstillet hos Tekno på Rentemestervej i størrelsesforholdet 1 : 43½ og er dermed en rigtig Teknobil. Da jeg interviewede E. Spon, var han særlig stolt af denne flotte amerikanerbil. De var jo dengang noget helt særligt og det var de færreste, der ikke drømte om en Thunderbird. Cabrioleten udgik først af produktion i 1963 og prisen var steget til 6,76,- kr. I 1959 forsøgte Tekno sig med en lukket model som åbenbart ikke var den store succes. Den forsvandt hurtigt fra salgsmaterialet, formentlig fordi kunderne foretrak den åbne model.

Thunderbird Teknosamleren (2)

Særlige detaljer ved modellerne:

Det er en typisk bil fra den periode. Den kan ikke rigtig andet end at trille og den er ikke særlig detaljeret. Der er ingen funktioner på bilen og den kan ikke fjedre.

Trods det er det en charmerende bil. Den består af ca. 30 dele. Den støbte bund har kun aftegning af de dobbelte udstødningsrør og er lakeret en grå hammerlak.

Thunderbird Teknosamleren (7)

Karosseriet er robust og flot støbt. Der er ikke så mange graveringer, døre og klapper samt luftindtag er der blevet plads til og de sidder flolt. Baglygterne er i støbt rød plastik og flot lavet. De blev i øvrigt genbrugt på Ford Taunus 17M nr. 826. Forlygterne er gullige med refleksionszoner og er ligeledes brugt på Renault 4CV og på Lloyd. Under forlygterne er bliklysene markeret med rød eller gul maling.

Hjul og dæk er lavet specielt til Ford Thunderbird. Dækkene er lidt bredere en normalt og hjulkapslen er blik. Reservehjulet sidder pænt på sin plads i bageste kofanger og var på de første modeller støbt i metal påmonteret en hjulkapsel. Det løse interiør var ligeledes i starten af støbt metal, men ændredes også til plastik samtidig med reservehjulet. Plastikdelene er som regel hvide – jeg har ikke set dem i andre farver. Interiøret i metal er lavet i rød, blå, hvid, beige, lys grøn og lys gullig.  Men det var ikke den eneste ændring. De første modeller var med metalrat som ret hurtigt blev erstattet med et sort plastikrat. Modeller med metalrat er forholdsvis sjældne. Vindspejlet er i klar plastik. For ikke at beskadige vindspejlet, mens den lå i æsken havde Tekno lagt et lille stykke pap ind under ruden. Den lukkede udgave er nøjagtig ens, bortset fra plastiktaget.

Thunderbird Teknosamleren (4)

Bilen havde været flot med en chauffør, men det brugte Tekno jo ikke særligt meget desværre.

Farveudvalget er også lidt sparsomt. Den blev lavet i nuancerne lysegrøn, (turkis) gul og rød. Det er til gengæld flotte farver og de passer godt til bilen. Ingen regel uden undtagelse. Cabrioleten blev lavet i en særlig guldbronce lakering i forbindelse med en filmpremiere med Judy Holiday i 1950.erne. Æsken blev også fremstillet specielt, i gennemsigtig plastik, hvor bunden var i rødt plys. Bilen er ikke sjælden, så den må være produceret i et rimeligt antal, men følger den originale æske med er den sjælden.

Man har tendens til at kalde Thunderbird for den første amerikanerbil, som Tekno lavede, men det er som bekendt ikke rigtigt, da der næsten udelukkende havde været amerikanerbiler i produktion i Teknos første år.

Den har været utrolig populær og den er solgt mange af dem. Det er en af de mest talrige Teknobiler og de ligger stort set i alle legekasser man finder med Teknobiler. Den lukkede model er dog undtagelsen. De ses ikke så tit, men de blev jo heller ikke produceret ret længe og grunden til at de udgik har nok været at kunderne foretrak den åbne model.

Hvis vi taler værdi er Thunderbird ikke i særlig høj kurs. Det er ikke mit indtryk, at der er nogle farver, der er mere sjældne end andre, men en flot bil i æske ligger på 6-800 og 1000-1200,- kr. for hardtopmodellen. Den er jo lidt primitiv og en Teknosamler for hurtigt alle farverne ind i skabet. En brugt model koster sjældent over 100,- kr.

Hvad skal jeg passe på?

Den er solid og robust, så der er ikke rigtigt noget som man ikke umiddelbart kan overskue. Forruden vil gerne falde lidt sammen og det kan ske at reservehjulet eller hjulkapslen er faldet af. Hvis man tør, kan man forsigtigt sætte en skruetrækker eller skaftet fra en pincet ind under den sammenfaldne ruden og forsigtigt varme på ruden med en varmeblæser og så rette ruden på plads, når den blødgøres. Men pas på, det kan gå galt.

I øvrigt en god bil at restaurere. Den er billig at anskaffe og nem at restaurere i alle mulige sjove farver.

Tekniske data:

Ruder: Ja
Affjedring:                                                                                                              Ja/ Nej
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter Ja
Løse kofangere Ja
Bevægelige dele: Nej
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: Nitter
Tofarvet Nej
Blist-car model/billigmodel Nej

Alle kategorier

 

Særlige decaler:

Decaler på begge bagskærme ”Thunderbird”, som regel sølvfarvet og på nogle modeller sorte. På nummerpladerne kan der enten stå “K673” eller “TA8001”, som var Teknos telefonnr /TAGA8001. Jeg har fået oplyst, at K673 var registreringsnummeret på Siegumfeldts egen bil.

Æskerne:

Flot papæske i Teknos sædvanlige stil. Farven på bilen er markeret på æsken med en tuschstreg.

Thunderbird Teknosamleren (15) Thunderbird Teknosamleren (16) Thunderbird Teknosamleren (3)

Modellerne:

Rød

 Thunderbird Teknosamleren (6) Thunderbird Teknosamleren (7) Thunderbird Teknosamleren (8)

Gul:

Thunderbird Teknosamleren (9)

Lysegrøn:

 Thunderbird Teknosamleren (13)  

Guldbronze: 

Thunderbird Teknosamleren (5) Thunderbird Teknosamleren (4) Thunderbird Teknosamleren (11)

Hardtopmodellen:

Rød:

Thunderbird Teknosamleren (1)

Gul:

Thunderbird Teknosamleren (12)

Lysegrøn/turkis:

Thunderbird Teknosamleren (17) Thunderbird Teknosamleren (18) Thunderbird Teknosamleren (19)

Annoncen er fra Legetøjs-tidenden august 1956.

Ford Thunderbird 001

8 Tilbagemeldinger til “Ford Thunderbird nr. 809 og 820”

  1. H.J.W.

    17. okt, 2014

    Det er faktisk min ynglings bil, både som Tekno og som rigtig. Det skal være 1955 modellen ( kort bagagerum og runde blink/p.lygter foran) og med california kit ( reservehul udv.) og helst i den tomatrøde alså som Tekno modellen. Jeg fik en sikkert som en af de aller første legetøjsbiler jeg fik. Den har været gennem et utal af overmalinger, og hjulene endte med at være delte, og kapslerne tæret væk. Den endelige renovering blev derfor blå metallic, med brede hjul fra en welly vw boble. Thunderbirden fungere perfekt og kunne være gået til endnu en generation, men den står på hylden og nyder sit otium. Den må være omkr. 53 år i skrivende stund.

    Reply to this comment
  2. pfr123

    17. okt, 2014

    Hej HJW
    Jeg holder også af denne bil, men den er dog noget længere nede af fanlisten.

    mvh

    Peter

    Reply to this comment
  3. H.J.W.

    18. okt, 2014

    forresten så findes den med forniklede og malede kofangere. De forniklede er til tidlige modellerne med metal sæder. Metal sæderne står iøvrigt på bilens bund. Plastik sæderne holdes på plads af en meget blød gummi pølle der ligger mellem bunden og sæderne. Sæderne har således ingen direkte forbindelse til bunden. Det må være for at forhindre at sæderne revner hvis bilen trykkes lidt for hårdt oven fra. Bunden han fjedre lidt op, eller sæderne kan trykkes lidt ned uden at det gør skade.
    mvh Hans Jørgen

    Reply to this comment
  4. H.J.W.

    19. jun, 2015

    HeJ :
    Sad lige for at finde noget om bilen og ser du har en lille fejl i teksten vedr. guld modellen… Film fra 1956 – The Solid Gold Cadillac, og på Dansk – En Cadillac af guld — Præmiere i DK den 13 maj 1958, Guld bilen er nok ikke kommet før den dato så. I hoved rollerne – Judy Holliday og Paul Douglas. Blev den kun udleveret ved film præmieren ? eller kunne den købes evt. hvor længe ?

    Reply to this comment
    • pfr123

      19. jun, 2015

      Det er godt nok skarpt set Hans Jørgen. Der er ingen tvivl om, at bilen ikke er kommet før filmen. Så et godt bud med 1958 er sikkert rigtigt. Jeg tror med ret stor sikkerhed, at den er solgt i butikkerne. Jeg har en i original papæske, men jeg har set en model fra filmpremieren, som lå i en æske med rødt plys og et gennemsigtigt låg. Den er rigtig sjælden. Guldbilen er heller ikke så almindelig, sikkert fordi den først er kommet i 1958. Tak for oplysningerne – rart med en solid gennemgang af teksterne, så vi kan det hele med. Jeg vil få det opdateret ved lejlighed.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment
  5. H.J.W.

    20. jun, 2015

    Forresten — Jeg har bilen med blåt metal interiør. Jeg har den også med elfenbens farvet, og med hvidt plastik interiør, og tilhørende reservehjul. Det er som om det er to forskellige plastik typer. Du skriver en findes med hvidt metal interiør, hvilket så må være de modeller med hvidt interiør, og reservehjul i bilens farve. Dem har jeg ikke set andet end på billeder. Ligesom modellen med tag og nr. pl. TA8001, den har jeg heller ikke set, eller ikke på foto.
    mvh. Hans Jørgen

    Reply to this comment
  6. Ole

    18. nov, 2015

    Her troede jeg lige, at jeg havde Thunderbird i alle farver: rød, gul, lysegrøn og guldbronze. Men så ser jeg den på auktion i lyseblå, og da jeg kigger i Tekno Samlerkatalog, er den også afbildet her i lyseblå i begge modeller.

    Reply to this comment
    • pfr123

      18. nov, 2015

      Hej Ole

      Jeg har aldrig bemærket den i blå, men det betyder jo ikke at den ikke findes.

      mvh

      Peter

      Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding