Taunus 2 (11)

Ford Taunus FK 1000 pick-up nr. 421

Skrevet d. 23. mar, 2020 af in Udvalgte biler, Varebiler

Ford Taunus FK 1000 pick-up

nr. 421

(april 1957 – 1965)

 

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Den tekniske gennemgang af Ford Taunus FK 1000 har jeg beskrevet i artiklen om varebilen, derfor vil jeg blot henvise dertil og i denne artiklen hovedsaglig beskrive pick-up udgaven.

Jeg kan vældig godt lide disse charmetrolde fra Tekno og navnlig pick-up er helt for sig selv. Den er så lille og det samme er den rigtige bil – jeg kan kun opfordre til en søgning på Internettet og bruge lidt tid på de mange flotte biler i særdeles flotte farver. Ikke fordi jeg har noget særligt forhold til Ford, men sød det er den.

Taunus FK 1000 (pick-up) historie:

Pick-up kom på markedet nogle få måneder efter varebilen formentlig i april 1957, hvor den kostede 3,75 kr. Den var samme pris som varebilen, der også kostede 3,75 kr., men lidt billigere end bussen, der kostede 3,95 kr.

Ovenfor annonce i Legetøjstidende fra april 1957, hvor Ford Service præsenteres som nyhed.

Nummer 421 arvede bilen efter Ford V8 kranbil.

Pick-up fulgte samme reklamemønster som varebilen og bussen.

 

Ovenfor to forskellige Tekno brochurer fra 1958.

Nedenfor billeder fra Teknos store katalog fra 1958, hvor rigtig mange af de kendte firmanavne er kommet med.

Der blev ikke ofret så meget reklameplads på modellen, men den er dog nævnt fremover de fleste steder, og i modsætning til bussen fik den plads i Teknos katalog fra 1961/62.

Ovenfor Teknos katalog fra 1961/62.

Pick-up udgaven kostede i 1960 4,40 kr. og i listerne er det kun “Ford Service” varianten nævnt.

Den er langt fra med i alle prislister og den er nævnt for sidste gang i mine forhandlerlister i juli 1965, hvor de øvrige biler i serien ikke er med. I oktober 1965 er alle forsvundet og totalt overskygget af VW type II modellerne. Tekno har sikkert holdt liv i bilen så længe for at tilfredsstille Ford indtil den nye Ford Transit var færdig.

Men var den allerede udgået i 1964. Det kunne en annonce i Legetøjstidende fra november 1964 godt tyde på. Her oplyser Tekno nemlig, at de på opfordring – igen har udgivet Ford Service modellen. Så Ford Service må være udgået før den dato, men nogen har savnet den og fået Tekno til at fortsætte produktionen. Annoncen fortæller dog ikke om det kun var Ford Service, der var udgået og savnet – måske var de neutrale biler fortsat i produktion.

Ovenfor annonce i Legetøjstidende fra november 1964. 

Ford Service kom også til Sverige, hvor prisen i maj 1962 var 3,25 skr. Allerede i 1962 var prisen steget til 5,25 dkr.

Ovenfor brochure fra Berico fra 1960, hvor Ford Service også var med.

Den fik dermed otte år på markedet, som er nogenlunde gennemsnittet for en Teknobil. Der er rigtig mange af dem og navnlig Ford Service findes i stort tal.

Pick-up detaljer:

Overdelen og mellemstykket er forskellig fra pick-up og de andre to varianter, så jeg vil kun beskrive disse to dele i denne artikel.

  

  

Mellemstykket:

Som det fremgår af billedet, er der en lille forskel på mellemstykket fra pick-up og varebil/bus. Eneste forskel er, at på pick-up er der graveret sidefjæld med tre hængsler på begge sider. Ellers er der ingen forskel. Det virker banalt, men faktisk er det en stor teknisk udfordring, fordi der skal en særlig form til at støbe dem hver for sig. Bundene har ganske små forskelle og er ikke helt ens. Tekno har sikkert støbt metaldelene til hver bil i et støb, så der kan godt være tale om tre forskellige støbeforme. Prøv at kigge på dine biler –  det er ikke umuligt, at pigerne på Tekno kan have forbyttet mellemstykket.

Overdelen:

Jeg har kigget lidt på billederne af bilerne på Internettet, fordi det undrede mig at laddet ikke var flat. Men fantisk har bilen det meget lave gulv i midten og opbevaringsbokse i hver side. Hvorfor? Ja det må man vel spørge Ford om, men Teknos udgave ligner den rigtige bil på en prik indvendig i laddet.

Det siger sig selv at ruden er tilpasset bilen.

 

Som så ofte før forbløffes jeg over den præcision, hvorpå Tekno lavede deres biler. Især Erik Spon lagde vægt på et bilmodellerne lignede så meget forbillederne, som overhovedet muligt. Det er efter min opfattelse lykkedes over forventning med Ford Taunus FK 1000.

Modellen består af ca. 21 dele afhængig af hjultypen. Det er få dele til en modelbil. Den er 85 mm lang, hvilket giver et størrelsesforhold på ca. 1:50 – hvilket er noget fra idealet på 1.43½, men nogenlunde det samme størrelsesforhold, som VW type I og personbilerne fra den periode.

Pick-up værdi:

Den ligger nogenlunde på samme niveau som standardudgaverne af varebilen. Lagt de fleste biler er Ford Service og de har ikke en særlig høj markedsværdi. De særlige udgaver, som er nævnt nedenfor opnår heller ikke særlig høje priser.  Taunus FK 1000 er langt fra så værdifuld som VW type II og til dels type I.

Er der noget jeg skal passe på?

Der er ikke så mange restaurerede biler i omløb, men de findes. Fejl på ruder og tabte hjul er det største problem, ligesom de bagerste nitter godt kan springe.

Decalerne på FK 1000 er ofte dårlige og skalder af. Så pas på med at pille for meget ved dem.

 

Ruder: Ja
Affjedring: Nej
Styretøj: Nej
Interiør: Nej
Løse lygter Ja
Løse kofangere Nej
Bevægelige dele: Nej
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med:  Nitter

Skrue

Tofarvet Ja
Blist-car model Nej

Decaler: 

Der er kun en standard decal på bilen og det er frontlogoet. Det er detaljeret og ens (næsten) på alle bilerne.

Æskerne:

Æskerne ændrede sig ikke afgørende over tid og er flotte med illustrationer af biler i hverdagssituationer.  Endeflapperne har et blankt felt, hvor Tekno har anført, hvilken bil der lå i æsken – i dette tilfælde “Ford Taunus Pick-up Servicevogn” og nr. 421.

  

 

Modellerne:

Der findes ikke mange kendte varianter af pick-up. Der er en del forskellige udgaver af “Ford” varianter, men derudover er modeludvalget sparsomt.

Der er et mørketal og der er helt sikkert biler, som er originale i sjove farver eller med andre decaler, fx flere forskellige farvesammensætninger af “Ford” bilerne. Men jeg har aldrig mødt en Teknosamler, der for alvorlig har interesseret sig for FK 1000 biler og slet ikke pick-up eller bus.

Neutrale:

Der er neutrale udgaver og de to mest udbredte er de varianter, som er malet lys/mørkegrøn eller lys/mørkegrå og som er malet med polycromat lak. Jeg har også set Ford Service udgaven uden decaler.

Nr. 421, lys- mørkegrøn:

Polycromat lak.

Nr. 421, lys- mørkegrå:

Polycromat lak.

 

Nr. 421, turkis:

Intet billede.

Biler med firmanavne:

Nr. 421, “Ford Service”:

 

 

Nr. 421, “Ford”, hvid/blå/turkis:

Oval decal af samme type, som blev brugt på garager og andet legetøj.

 

 

Nr. 421, “Ford”, hvid/blå/orange:

Oval decal af samme type, som blev brugt på garager og andet legetøj.

Nr. 421, “Ford”, sort/lilla/orange:

“Ford” med guldskrift på begge sider.

Nr. 421, “Intensivfutter” (D):

Den er sjælden. Bilen på billedet er restaureret.

 

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding