Ford Mustang nr. 833/834

Ford Mustang

Nr. 833 – 834

Nr. 833 Ford Mustang cabriolet, 1967 – 1972

Nr. 834 Ford Mustang i en lukket udgave, 1968 – 1972

Nr. 834R Ford Mustang Rally, 1969 – 1972

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større

Den første model i 800- nummerserien, som er samlet helt uden skruer og med mange bevægelsesmuligheder. Termax havde længe været et stykke foran Tekno i udviklingen af bilmodeller, som kunne noget mere end bare at trille hen ad gulvet.

Men med Ford Mustang kom Tekno på landkortet med en  ”take a part – and put together car”, som faktisk også var i en god kvalitet.

Det var ellers ikke Siegumfeldts største livret med amerikanske biler, men Ford Mustang var på den tid et ikon, så det har nok været medvirkende til at valget faldt på netop den bilmodel.

Ford Mustangs historie: 

Ford Mustang er en vaskeægte Teknobil fremstillet hos Tekno på Rentemestervej i København og uden tvivl den personbil fra Teknos egne værksteder, som de er sluppet bedst fra, når vi sammenligner med Volvo 144/164, Saab 99, N.S.U Ro 80.

Den kom på markedet i maj 1967 i den åbne udgave. I juli 1968 kom den lukkede udgave – begge til en pris af 14,75 kr. I februar 1969 kom rallyemodellen på markedet til 16,25 kr. Faktisk var der i en del prislister forud for udgivelsen lavet plads til Ford Mustang uden prisangivelse, så jeg formoder, at den blev en del forsinket.

Ovenfor annonce i Legetøjstidende fra maj 1967.

Til venstre nyhed fra august 1968 og til højre nyhed fra maj 1969 i Legetøjstidende.

Ford Mustang blev en kæmpe succes. Der er solgt enorme mængder af dem og der findes fortsat masser af flotte Mustanger tilbage til os samlere.

Ovenfor til venstre Mustangen vist i Teknos katalog fra 1968/68 og til højre fra 1970/71. Nedenfor igen i kataloget fra 1971/72.

Ford Mustang blev selvfølgelig også solgt i udlandet og nedenfor et svensk katalog fra 1968. Prisen i Sverige var 11,75 sek. i 1968.

Selvfølgelig fik Ford Mustang også plads i Anders And bladet, herunder fra 24. juni 1969.

En bilmodel, der har bidraget voldsomt til Teknos indtjening fra den kom på markedet og til den udgik igen. Jeg ved fra mennesker jeg har talt med, at Tekno Holland meget gerne ville fortsætte med at fremstille bilen, men en del af støbeværktøjerne var forsvundet fra fabrikken inden hollænderne overtog den.

Modellens detaljer:

 

Jeg synes det er vigtigt at skelne mellem de Ford Mustang, som blev leveret fra Teknofabrikken København og de biler, som blev fremstillet efter udflytningen til Hjørring. Der er en del eftersamlede biler af særdeles tvivlsom kvalitet der kom ud i handlen. Fælles for disse er, at de blev blevet dårligere og dårligere. Jeg vil derfor i min beskrivelse af Ford Mustang tage udgangspunkt i bilerne fra Tekno i København.

“Hjørringbilerne” vil jeg beskrive særskilt længere ned i artiklen.

Den “rigtige” model fremhæver sig selv ved at have en utrolig flot finish både i lakering og i efterbehandling, som jo var Teknos kvalitetsmærke. De ældste modeller kendes bedst fra de senere modeller ved, at de har sideruder og løse dørbeklædninger. Det ændrede sig ret hurtigt, så jeg formoder at Tekno havde problemer med lige netop den konstruktion med de tynde døre, dørbeklædningen og ruden. De valgte så at støbe dør og dørbeklædning i et stykke og udelade ruden. Denne ændring skete før fabrikationen blev flyttet til Hjørring.

På billedet ovenfor til venstre kan man se, hvordan vindspejlet hviler på sideruden og til højre en bil uden sideruder.

At det er lykkedes at lave biler med så mange funktioner og som består af så mange enkeltdele uden brug af skruer eller nitter er fantastisk. Det helt unikke er, at mangler blot en enkelt del, virker bilen ikke.

Mustangen består af ca. 50 enkeltdele i plastik og metal. Den måler 105,5 mm, hvilket giver et størrelsesforhold på 1:43,7.

En støbt bund og et karrosseri. Fronthjelm, døre og bagklap, som kan åbnes og lukkes. Sæderne kan køres frem og tilbage og kan tilmed bevæge ryglænet. Der er flotte aftegninger i sæderne nøjagtig som på den rigtige bil. Instrumentbordet har ligeledes fine markeringer for speedometer mv. Der er løst rat også magen til det fra den rigtige bil.

Kalechen kan tages af og på. Den er leveret med rødt og sort interiør og sort kaleche. Nogle få modeller har en grå sammenrullet kaleche. Den lyse opslåede kaleche på reklamebilledet er formentlig kun brugt i reklamen – bilen er ikke produceret med andet end sort hardtop.

Ford Mustang er fremstillet med flere forskellige farver bund, hvor den beigefarvede er den ældste og den sorte er den seneste.

Oven i alt dette er bilen forsynet med et styretøj som virker rigtigt godt. Faktisk bedre en de fleste modeller som fx Mercedes 230, Oldsmobile fra Termax.

Under motorhjelmen ligger der en flot detaljeret motor og et løst luftfilter. Den har et flot kølergitter med Mustanglogo og prismeforlygter, samt aftegninger af blinklys under den forreste kofanger. Løse for- og bagkofangere. Karosseriet har det flotte svej, som en Mustang skal have og den del hvor dørene indgår passer perfekt.

Ovenfor det værktøj, som Tekno har brugt til at præge frontlogoet ind i støbeformen.

Den har gravering til luftindtag foran vindspejlet, graveringer til benzindæksel og udstødning bagest på bilen.

Rigtig flot bund med mange detaljer og med graveringer med “Tekno Denmark, Ford Mustang og 833, hvilket er bilens produktionsnummer”. Den samme bundplade blev brugt på hardtop modellen også selvom den fik nr. 834.

Hjulene er detaljerede hjul nøjagtig som på den rigtige bil.

Som tilbehør medfulgte en rød benzindunk og advarselstrekant i bagagerummet.

De første udgaver af modellen fremhæver sig selv ved at have en utrolig flot finish både i lakering og i efterbehandling, som jo blot var Teknos kvalitetsmærke. Den kendes bedst fra de senere modeller ved at den har sideruder og løse dørbeklædninger.

Bilen er som sagt samlet uden skruer og den adskilles ved at man fjerner kalechen med en skruetrækker trykker på interiøret gennem den bageste hjulkasse. Når interiøret springer op falder bilen fra hinanden.

Gad vide hvor mange biler der har lidt døden ved at den blev skilt ad og farmand ikke har kunnet samle den igen.

Der er lavet en særlig udgave som rally og policemodel. Eneste forskel udover farven er frontgrillen der har ekstra prismelygter i rød og klar – dog kun på rallymodellen. Findes både med opslået og sammenrullet kaleche.

Policemodellen findes kun med opslået kaleche og den er kun fremstiller uden sideruder. Den er leveret i udsigtsæske. Den har det mistænkelige blå udrykningsblink uden hvid sokkel, som indikerer en sen udgave af bilen. I øvrigt en sjælden model.

Tekno har formået at give Mustangen alle de særpræg som bilen havde og respekt for det.

Generelt vil jeg mene at Ford Mustang er en uundværlig bil for en Teknosamler.

Modellens værdi:

Ford Mustang har næsten altid mangler, især vindspejlet er udsat og er ofte knækket af, navnlig hvis der er tale modellen uden sideruder, hvor sideruden støtter vindspejlet, så det ikke lader sig trykke ned og knækker.

Det er svært at værdisætte Ford Mustang, hvor de ældste med sideruder er de mest værdifulde. De mest almindelige farver er rød, blå og hvid, som kan benævnes som grundfarver.

Ford Mustang er ikke en særlig værdifuld bil – dog er der få varianter, som er lidt mere sjældne og kan opnå en lidt højere pris.

Kig under afsnittet om modellerne, hvor jeg kommer lidt mere ind på sjældenhed.

Hvad skal jeg passe på ?

Hvis jeg skulle opbygge en samling af Mustang, ville jeg vælge den type med sideruder og løse dørsider eller de pæneste af de udgaver uden siderude. Tekno gik ret hurtigt væk fra siderudeudgaven, men det betød ikke at bilens kvalitet blev dårligere så længe den blev produceret hos Tekno på Rentemestervej i København. De fortsatte fx også med de rigtige Mustang hjul.

 

Tidlig model af en Ford Mustang.

Men da produktionen flyttede til Hjørring skete der noget med kvaliteten. Den finish, som kendetegnede Teknos produktion blev svagere og der kom ting i æskerne som de simpelthen ikke kunne være bekendt at sende ud. Derudover er der (formentlig) efterproduceret en del Mustanger af de dele som var i overskud da fabrikken lukkede. Ingen ved det med sikkerhed, men det er et faktum, at der findes mange Mustanger i relativt dårlig kvalitet.

Hvorfor der lige var Ford Mustang, der var så udsat i Hjørring ved jeg ikke. Det er suverænt den bil de slap dårligst fra af den portefølje af bilmodeller, der fulgte med fra København.

De særlige kendetegn på en ringe kvalitet er bilens dårlige finish – det vil sige, at der er grater efter støbningen, lakeringen er dårlig, enkeltdele har svært ved at lukke rigtigt, styretøjet virker ikke optimalt og bagruden i hardtoppen mangler, o.s.v.

Ovenfor eksempler på den dårlige finish som udgjorde disse sidste biler. Lakken skaller af, den har pletbemalinger – her på bagklappen, motorhjelmen kan ikke lukke og decalerne er smidt på nærmest midt på bagklappen.

Disse lidt specielle bilmodeller er som regel blå eller hvide, men kan også være røde. Jeg formoder, at det skyldes, at det var farver, som blev brugt til mange forskellige biler og derfor var til rådighed.

Bilen er fremstillet med tre generationer hjul. Første generation var monteret med de flotte fælge, som er en del af Ford Mustangs DNA – med den blanke hjulkapsel.

De løb formentlig ud og Algrema/Tekno valgte i stor stil at bruge “Volvohjul” på alle de personbilsmodeller, som de producerede. Det er egentligt et fint hjul som passer i størrelsen, men ikke til bilen.

Den tredje generation er monteret med “Jaguar E hjul”, og her går det for alvor galt. Hjulet er for stort og det passer ikke til bilen. Det er navnlig denne kombination som er lavet i den ringeste kvalitet.

På billedet ovenfor er alle tre generationer af hjul vist.

Det er egentlig forkert at benævne disse biler med dårlig kvalitet fordi alle delene, som den er samlet med er fine og i orden. Det er lakering og efterbehandling som gik galt.

Bilen i midten nedenfor med rødt interiør er en tidlig model, hvorimod de to biler med sort interiør er de sidste udgaver. Selvom alle biler er ubrugte til leg, er det tydeligt at se forskellen.

Jeg har selv købt en del af ovenstående biler og har restaureret dem. Delene fejler ikke noget og der kan komme mange fine Ford Mustanger ud af dem.

Tekniske data:

Ruderja
Affjedringjaspiralfjedre på baghjulene
Styretøjja
Interiørja
Løse lygterja
Løse kofangereja
Bevægelige deleja
BlinknejKun på Policemodellen
DecalerJa
Samlet medUden brug af nitter/skruer
Tofarvetnej
Blist-car modelnej
Standard decaler:

Ford på fronthjelmen, Mustang på bagklappen, røde baglygter og 2 forskellige Mustang logoer på forskærmene. Meget flotte og vellignende decaler.

Æskerne:

De første biler blev leveret i en papæske med tilhørende samleinstruktion. Æskerne er meget blanke og glatte i overfladen i modsætning til mange af de øvrige Teknoæsker, ligesom de virker tyndere og dermed mere sårbare.

011 012 (2) 010 (2)

Senere kom udsigtsæsken, hvor nogle har samleinstruktion indlagt og andre ikke.

041 042 (2)

043

Æskerne til Rallyudgave er mærket med Rally og et R. Policemodellen er ofte i en almindelige standardæske, men der er også lavet en særlig æske med Police på endeflappen.

Derudover er der lavet et gavesæt bestående af en udsigtsæske med en Mustang og en Sprite Musketeer campingvogn.

010 - Copy 011 012

Modellerne: 

Grundfarverne rød, metalblå og hvid går igen i hele serien fra start til slut. Der findes dermed virkelig flotte Mustanger i disse farver og modeller, som har en ringe kvalitet i de samme farver. Det gør det vanskeligt at skelne for den uøvede, men det burde være afdækket i afsnittet ovenfor.

Det spiller ingen rolle for sjældenhed eller værdi om modellen er åben eller har hardtop.

Rød:

Der er fremstillet mange i denne farve, dog lidt færre end den hvide og den metalblå.

065 063

Hvid:

Er lavet både med rødt og sort interiør.

Mustang 1 (8) Mustang 1 (9)

Metalblå:

Er lavet både med rødt og sort interiør og nogle få med grå sammenrullet kaleche.

tek (10) 066

Metalrød:

Modellen er sjælden og meget eftertragtet blandt samlere.

tek 2 (102)064

 

Mørkeblå:

Personligt den flotteste af Mustangerne og der er klart færre af dem end grundfarverne.

Mustang 1 (3) Mustang 1 (2)

039 062

Den lidt hærgede model skal med, fordi den stammer fra min egen barndom. Den blå Ford Mustang er på min top 10 liste over det bedste Tekno lavede.

Metalgrøn: 

En sen model som er lavet i alle mulige udgaver, men som ofte ses med Volvohjul og sort bund.

Mustang 1 (5) tom 1 (18)

Rallymodellen:  

Med de superflotte ekstra forlygter. Virkelig en flot bil som dog ikke koster alverden, men der er også en del af dem i flot stand.

040 (2) 035 (2)

037 (2) 038

074 075 (2)

Policemodellen:

Formentlig kun lavet i den lukkede udgave uden sideruder. Den er set med og uden blink og kun med den type uden sokkel. Er lavet med og uden Mustang decaler. Formentlig fremstillet til det amerikanske marked.

SONY DSC 001

Begge biler på nedenstående billeder kommer begge direkte fra fabrikken i Hjørring og er foræret til en lokal forretningsforbindelse af salgschefen på Algrema/Tekno. De bliver ikke mere originale.

Samleinstruktionen:

080 (2) 079

Til de Teknobiler, som var beregnet til at skille ad og samle igen fulgte en samlevejledning med. Til Ford Mustang er det en fin lille tegning med vejledning på begge sider. Den har den beskedne størrelse, så den kan ligge i papæsken.

Samle og adskille en Ford Mustang:

Jeg har på billederne herunder vist hvordan man kan skille og samle en Ford Mustang på den nemmeste måde. Det er ikke en svær bil at tumle med, men man kan nemt ødelægge dele, hvis man ikke passer på. På Ford Mustang kan man med fordel samle hele kabinen til sidst så man ikke kommer til at ødelægge glassene. Man behøver således ikke skille hele bilen ad for fx at udskifte en dør eller et vindspejl.

Hemmeligheden ligger i den måde bagsædeenheden låser sig fast på. På billedet nedenfor er bilen samlet men interiøret skal sættes på plads.

 

Instrumentbordet sættes på plads sammen med vindspejlet.

Nu trykkes bagsædeenheden fast under de små metaltapper i bundpladen med en skruetrækker og bilen er låst og kan ikke længere falde fra hinanden.

Nu kan sæder og kaleche sættes på plads.

Nedenfor en step by step vejledning – det er vigtigt at få de små tapper i kalechen trykket ud ellers risikere man at de knækker.

Når kalechen er løsnet kan forsæderne trykket op og fjernes. Bagsædet trykkes op og instrumentbord og vindspejl falder ud. 

Bilen vendes og bunden kan tages af og resten af bilen kan adskilles.

Så er det egentlig bare at gentage det hele i omvendt rækkefølge, når bilen skal samles igen.

Salgsbillede:

Nedenfor et originalt billede af en Ford Mustang Rally, som repræsentanterne havde med ud i legetøjsforretningerne til fremvisning.

Ford Mustang prototype:

Noget af det mest fantastiske ved at være Teknosamler er, når man finder noget helt unikt sådan helt uventet. Det er ikke sikkert det siger andre Teknosamlere noget eller det har den store værdi.

Men sådan et fund gjorde jeg fornyeligt. I en rodekasse på en auktion lå der ca. 10 godt slidte helt almindelige ting, heriblandt 2 delvist adskilte Ford Mustang. Den ene med rød kaleche – og som en samlerkollega bemærkede “der er en, der har malet den rød”. Jeg kiggede nærmere på den og kunne konstatere, at den var støbt i rødt plastik. Hvem har nogensinde set en original Ford Mustang fra Tekno med en rød lukket kaleche?

Teknosamleren Mustang (1) Teknosamleren Mustang (13)

Et kig ind ved motoren afslørede at de fleste plastikdele var støbt i hvidt plastik, som typisk blev anvendt som prototyper.

Teknosamleren Mustang (14)

Nu var hvilepulsen oppe på 440 slag i sekundet. Da jeg så baglygterne steg pulsen til det dobbelte. De var støbt i et stykke sammen med bilens karosseri. Hvad kendetegner en Ford Mustang fra 1966- nu. Rigtig gættet – baglygterne.

Teknosamleren Mustang (10) Teknosamleren Mustang (11) Teknosamleren Mustang (9)

Den blå bil har standardbaglygter som vi alle kender dem.

Hvorfor baglygterne blev ændret er en kæmpegåde. De er lavet utroligt flot, så det må være noget støbeteknisk. Når man tænker over det, virker løsningen med en decal på en vinklet overflade også lidt mærkeligt. Men der har været en forklaring.

Jeg var ikke et sekund i tvivl, der var tale om prototyper. Hvem har nogensinde hørt om denne model? Et gæt er, at en medarbejder har taget dem med hjem fra Tekno.

Nu gjaldt det om at holde mund og det lykkedes fint og jeg købte kassen for i alt 900,- kr. Et super fund.

Da jeg kom hjem skilte jeg begge biler ad og kiggede nærmere på dem. På den umalede kunne jeg se, at metalstumperne aldrig har været kuglepolerede, i det de er helt ru. Bunden har ligeledes nogle små ændringer fx er hullet mindre på prototypen.

Teknosamleren Mustang (12)

Metaldelene blev normalt  kugleafgratede/poleret ved at de blev hældt op i en tromle med små kuglelejekugler med noget slibemiddel og vand. Herefter drejer tromlen rundt til delene er blanke.

Jeg fandt også flere ændringer på plastikdelene. Blandt andet låser bagsædet ikke og blev ændret senere. Tapperne på kalechen er ligeledes ændret. Det samme bagagerummet, handskerumslågen og flere andre småting.

Teknosamleren Mustang (8) Teknosamleren Mustang (7)

Motoren er det mest markante. Der hvor hjulopretteren er sat fast er der et hul, som senere blev ændret til en tap. De knækkede imidlertid og er blevet ændret som på billederne.

Teknosamleren Mustang (2) Teknosamleren Mustang (3) Teknosamleren Mustang (15)

Herunder forskellige udgaver af motoren.

Teknosamleren Mustang (4) Teknosamleren Mustang (5) Teknosamleren Mustang (6)

Nummer 3 i rækken er den version som ret hurtigt blev standard.

Det er da lidt sjovt at få lov at studere de første prøvestøbninger og se hvor godt Tekno egentlig ramte i første forsøg. Det er kun små ændringer, der blev foretaget før bilen kunne produceres.

Men være ejer af disse ting er for mig helt fantastisk.

Jeg har valgt at samle bilerne igen af de samme stumper.

Teknosamleren Mustang (18) Teknosamleren Mustang (19) Teknosamleren Mustang (21)

Teknosamleren Mustang (22)Teknosamleren Mustang (23) Teknosamleren Mustang (24)

13 kommentarer til “Ford Mustang nr. 833/834”

  1. Hej .
    Jeg tror det er lige gyldigt hvad man samler på. Spotter man noget unikt, hopper hjertet et pat takter over, og det er vildt svært at skjule sin begejstring. For de der ikke har prøvet det, kan jeg kun sige, Glæd jer; 😉 Tillykke med fundet, og spændende artikel.
    Du skriver den dårlige ofter er blå eller hvid. Formentlig blå metallic ? jeg har en. Men jeg har også en dårlig Gul eller lime metallic med Volvo hjul. Døre og klapper virker fint. Lak ok fin. Hjul uden fornikling. Drejer dårligt, Ruller lige så dårligt, og affjedring, noget nærmest ikke eksisterende. Det skal nævnes de er Mint begge to, men Tekno kvalitet er de godt nok ikke.
    Og ja,- Mustangen modellen ser godt ud, hvor Mercedes 280 dykker med næsen, og Porsche`n er for høj benet.
    Hilsen
    Hans Jørgen

    Svar
  2. Hej Peter, gode artikler du her publicerer.
    Vil høre om man uden videre kan konvertere en Mustang hardtop model til en cabriolet, altså bruger man de samme huller?

    Svar
  3. Hej igen, ja jeg roder lige nu med Mustangs.
    Kan det passe at der står 833 i bunden på både den åbne og den lukkede udgave!?

    Svar
  4. Hej Peter

    Har lige gen-genlæst din artikel om Mustang’en 😄

    Mht. de specielle baglygter på de to prototyper ser jeg som forklaring at man må have indset det besværlige og tidskrævende i at skulle montere hele seks nærmest mikroskopiske decaler frem for to store på hver bils bagende (med mindre man havde planer om at male dem). Tror ikke der har været nogen særlig støbeteknisk udfordring i forhold til andre detaljer.

    Mvh. Henrik

    Svar
    • Hej Henrik
      Mange tak for dit input. Det er en god pointe du kommer med. Dejligt når nogen bidrager til historien.

      mvh

      Peter

      Svar
  5. Hej Peter
    De sidste Mustang vogne kom med “Volvo hjul” og “Jaguar hjul “ men var de ikke efter samlet 2 forskellige steder ??
    Mvh
    Flemming

    Svar
    • Hej Flemming
      Modellen med Volvo hjul er også lavet i Hjørring, hvor de til sidst formentlig kun har brugt Volvo hjulene til næsten alle personbilerne. Der er eftersamlet Teknobiler mange steder og de er samlet med det de nu havde tilrådelighed.
      mvh Peter

      Svar
  6. Hej
    samler b.la. på Tekno Mustang…har lige set en i lys blå.
    Den farve har jeg ikke set før – er den OK?
    ved du noget?

    Svar

Skriv en kommentar