027 (2)

Ford Lincoln Continental /nr. 829

Skrevet d. 24. jan, 2013 af in Personbiler

Ford Lincoln Continental nr. 829

(nov. 1963-1969)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større

Modellens historie:

Ford Lincoln Continental kom på markedet op til jul i 1963 og optræder for første gang i kataloget fra samme år, hvor den kostede 9,50 kr.

Ovenfor annonce i Politiken fra den 2. november 1963, hvor bilen præsenteres som nyhed.

Men de ensfarvede og de tofarvede biler kom ikke samtidigt. Den ensfarvede var først og den tofarvede udkom ca. et ½ år senere i april 1964. Tekno omtalte selv den tofarvede som 2. gave af modellen.

Ovenfor annonce i Politiken fra den 18. april 1964, hvor den tofarvede præsenteres som nyhed. 

Hvornår bilen er udgået af produktion vides ikke med sikkerhed, men den optræder i kataloget fra 1968–69 som en tegning. Den er ikke med på den officielle liste over blist–pack modeller som dels er nævnt på side 143 i Samlerbørsens samlerkatalog fra 2007 i en annonce til forhandlerne dateret 12. marts 1969 og i prislisten fra 1970–71 er den heller ikke nævnt.

Jeg er ret sikker på, den er udgået af produktion senest med Tekno/Algreema overtagelse af Tekno i foråret 1970 eller lidt tidligere. Formene er solgt til det spanske firma Dalia som overtog en del af Teknos og i øvrigt Solidos forme.

Nedenfor artikel i familiejournalen fra 1963 under rubrikken “Nyt fra Legeland“.

Det var lidt usædvanligt, at Tekno lavede en amerikansk bil, men denne er de sluppet rigtigt godt fra, og den blev en kæmpe succes med enorme salgstal. Det er en meget robust og solid bil af meget høj kvalitet, men dog ud fra et udviklingssynspunkt meget langt fra Langes Mercedes Benz 230 fra samme år som “kunne” meget mere.

Den er lavet i 6 grundfarver, sort, gul, rød, hvid, turkis, brun og blå, hvor hver farve også har en model med tagdecal. Den sorte, hvide og brune var de første farver der kom på markedet.

Særlige detaljer ved modellerne:

Den er fremstillet hos Tekno på Rentemestervej i størrelsesforholdet 1 : 43½ og er dermed en rigtig Teknobil. Bilen virker større, men det skyldes selvfølgelig, at det amerikanske dollargrin er større end andre europæiske biler. Den var banebrydende for Tekno, fordi det var den første personbil fra Teknofabrikken, som havde funktioner udover affjedring og interiør med rat. Fronthjelm og bagklap kan åbnes, og den har en flot motor med luftfilter støbt i metal selvfølgelig, løse solide kofangere, hvor den forreste har 4 løse perlelygter. Baglygterne er malet på. Bunden er flot lavet og rimelig detaljeret.

Ford Lincoln Ford Lincoln Ford Lincoln

En speciel ting ved Lincoln er løse indsatser i motor – og bagagerum, det er den eneste bil, der har det på denne specielle måde. Mercedes Benz 300 SL har det samme, men den er lavet hos Langes Legetøj. Affjedringen er med fire selvstændige spiralfjedre. Hjulene er standard typen i metal med blank hjulkapsel, men dækkene er større end på alle de øvrige personbiler og samme størrelse som på forhjulene på Hyster trucken. De fleste modeller har et løst reservehjul i bagagerummet. Jeg er ikke sikker på det har været der fra starten ? ifølge salgschef Poul Fjeldgaard kom reservehjulet først i efter et stykke tid, og jeg har erhvervet mintbox biler uden reservehjul, men det kan selvfølgelig være tabt. Bilen er samlet med 4 nitter.

Den er forberedt til campingtræk og sammen med Sprite Musketeer er det et fantastisk flot sæt.

Ovenfor annonce i Politiken fra den 18. juni 1966, hvor Lincoln optræder sammen med Sprite Musketeer. 

Der er lavet en blistpack model eller en billigudgave med de velkendte Ford Mustanghjul men med malede baglygter og decaler, og hvor Teknomærket i bunden er fræset ud. Jeg har aldrig set en bil som ikke har været åbnet, så jeg ved ikke med bestemthed om den er lavet som blistpack eller den blot er solgt som billigmodel med eller uden indpakning. Den findes i farverne rød, lyseblå og hvid som billigudgave.

Hvad skal jeg passe på:

Den har en svaghed i forruden, idet taget ikke skal trykkes ret meget før forruden revner, ligeledes skraber baghjulet mod skærmkanten og mange af selv de helt flotte modeller har ridsede baghjul. Der er så mange af dem, at den ikke rigtig kan betale sig at restaurere, så der er ikke den store fare for at blive snydt her.

Prisen ligger fra 2-300 kr. for en mint model i den mest almindelige sorte farve og det tredobbelte, hvis der er en pæn æske med. Den mest sjældne, tror jeg, er mintfarvede og nogle af de modeller med specielle tagdecaler. Jeg føler mig ikke helt overbevist om at den blå findes, men det er der nogen der mener.

Tekniske data:

Egenskab Ja/Nej Bemærkning
Ruder: Ja
Affjedring: Ja
Styretøj: Nej
Interiør: Ja
Løse lygter: Ja Prismelygter gule foran og røde bag
Løse kofangere: Ja
Bevœgelige dele: Ja
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med: Nitter
Tofarvet: Ja
Blist-car model: Ja Samlesæt

Sœrlige decaler:

Decaler på begge bagskærme “Continental”, som regel sølvfarvet og på nogle modeller sorte. Tagdecal på nogle modeller i rød, sort og hvid.

Æskerne:

Flot papæske som ligner det look som Tekno brugte på den tid med rød bundfarve. Et lille rundt farveklistermærke på æsken fortæller hvilke farve bilen har.

143 (2) 030 (2)

Ovenfor den originale tegning som blev brugt på æskerne og til reklame.

Modellerne:

Sort med rødt interiør:

126 (2) 125 (2)

Sort med hvidt interiør:

Teknosamleren Lincoln (1) Teknosamleren Lincoln (2)

Gul med rødt interiør:

rose 111 (31)

Gul med rødt tag og hvidt interiør:

119 (2)

Rød med hvidt interiør:

Tekno (1)

Rød med hvidt interiør og tag:

Tekno (2)

Hvid med rødt eller blåt interiør:

023 (2) Tekno (5) Tekno (4)

Hvid model blåt interiør ses kun på denne model.

Hvid med blåt interiør og rødt tag:

Turkis/lysegrøn med rødt interiør:

bil21 (52)

Turkis/lysegrøn med hvidt interiør:

123 (2)

Turkis/lysegrøn med hvidt interiør og sort tag:

122 (2)

Brun med hvidt interiør:

136 (2) 135

Brun med hvidt interiør og rødt tag:

007 (2) 121 (2)

Lyseblå rødt interiør:

STA79661 STA79660

Lyseblå hvidt interiør og sort tag:

Intet billede

Blist–car modellen i rød og i blå:

bil21 (58) bil21 (57)

Til sidst min egen model fra min drengetid!

bil21 (54)

Diverse:

Det kan være Teknos Ford Lincoln var en stor bil – men Corgis Limosine var større.

 

 

 


3 Tilbagemeldinger til Ford Lincoln Continental /nr. 829

  1. Kristen Brok-Kristensen

    20. apr, 2012

    Jeg har altid syntes, at der er en meget flot model, men det har også altid undret og irriteret mig at der står Ford både på æske og vidst også i bunden.

    Det er jo IKKE en Ford men en Lincoln! Division under Ford, lige som Mercury (og Edsel).

    Reply to this comment
  2. Kim B S

    22. nov, 2012

    Jeg kan se at der er lidt tvivl om hvornår Ford Lincoln udgik.

    Men jeg kan oplyse at jeg har en i lyseblå, som jeg fik som ny i 1971, købt i en legetøjsforretning i Skive. Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvor længe den har været på lager, men det er en af dem med Mustang-hjul og alligevel står der Tekno i bunden.

    Reply to this comment
  3. pfr123

    05. feb, 2016

    Så er det lykkedes mig at finde en lyseblå Lincoln med blå hjul. Den pynter i samlingen.

    Reply to this comment

Skriv en tilbagemelding