Buick 1 (1)

Buick ambulance

Skrevet d. 07. sep, 2019 af in Udvalgte biler

Buick ambulance

nr. 731, 732 og 733

1949 – 1959

 

 

Nr. 731 sort

Nr. 732 rød

Nr. 733 hvid 

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Der er noget med Buick ambulancen, der ikke rigtig stemmer. Køn – det er den ikke og charmerende, det er den heller ikke, efter min bedste overbevisning. Det er ikke en drømmebil for samlere, men når alt det så er sagt, er det håndværksmæssige i orden på Buicken, og den rummer på en ganske særlig historie, der fik betydning for hele den fremtidige produktion af Teknobiler, lige til det hele endte i 1972. Den ved den ikke selv, men den var med til at ændre en del for produktionen af støbte biler lige nøjagtig på det tidspunkt, den udkom sidst i 1949.

Som produktionsnummeret angiver er der tale om en bil fra Langes legetøj – faktisk den første derfra.

For at forstå Buick ambulancens betydning for Tekno, skal vi helt tilbage til afslutningen på den 2. verdenskrig. H. H. Lange og Frede Nielsen var ansat i Dansk Politi lige indtil kort efter krigen sluttede – så kunne de af flere grunde ikke været ansat der mere. Derfor besluttede de at starte en legetøjsproduktion op ca. omkring 1946. De havde endnu en partner, der hed Kaj Christiansen. Om han var med fra starten ved jeg ikke – men han ragede uklar med de andre midt i 1950.erne og startede for sig selv med de velkendte Vilmer modelbiler.

H. Lange fandt allerede i 1946 en forretningspartner, som skulle få afgørende betydning for Langes legetøjsvirksomhed – H. Langes Legetøj –  og for alle os elskere af Teknobiler. Han startede et samarbejde med E. Leager-Larsen, som var indehaver af værktøjsvirksomheden Termax. Termax stod formentlig for en del udviklingen af legetøjsprodukterne allerede fra starten og ret hurtigt herefter for det hele udviklingen.

Rigtig mange begyndte at producere legetøj lige efter krigen, men det meste var ikke i særlig god kvalitet eller var lavet af papir, pap, bly eller lignende. Plastik var ikke rigtig kommet frem endnu. Tekno var lysår foran alle de andre på det tidspunkt, med trykstøbte biler, legetøj i træ og ikke mindst bliklegetøj og ingeniørsættene.

Men fra starten imponerede H. Lange med virkelig kvalitetsprodukter. De fik hurtigt lavet en kran i metal, små miniature bevægelige dukker, en vandpistol, et havneanlæg i træ og så de så velkendte støbte værktøjsmaskiner og en motor til at drive maskinerne. Alt sammen udmærkede produkter, men stadig ting, som ikke truede Teknos produkter.

Men så slog H. Lange til med en trykstøbt bil i høj kvalitet – nemlig Buick ambulancen. Jeg har en ide om, at Andreas Siegumfeldt har fået kaffen galt i halsen, da han så Langes nye støbte bil. Nok ikke så meget fordi bilen var noget specielt, men mere fordi Siegumfeldt nok hurtigt fornemmede at Langes Legetøj virkelig kunne levere kvalitet og kunne blive en trussel i fremtiden.

Det er jo velkendt, at H. Lange og Siegumfeldt indgik en samarbejdsaftale omkring udvikling og salg af legetøj i 1949 og som gjaldt i 20 år. Den aftale blev overholdt.

Jeg har uddybet denne interessante problematik i min artikel om Teknos historie i kategorien “Historier om Tekno” under afsnittet om H. Lange, så jeg vil ikke uddybe det yderligere her.

Men der skete flere interessante ting omkring 1950, som sikkert har gjort Siegumfeldt nervøs og også, hvor H. Lange har set en fordel i at samarbejde med Tekno i fremtiden. Tekno havde været stort set alene indtil slutningen af 1949 med trykstøbte biler. Men andre bød sig til. Udover Lange var det TOBI-Toys, der også ville være med. Det blev et voldsomt drama, og det endte også ret dramatisk – men det kan man læse om i historien om Tekno.

Du kan læse meget mere om sagaen om Tobi-Toys og Tekno på min hjemmeside under fanen: Artikler – Historier om Tekno og gå til afsnittet om H. Harding Lange.

Derfor kom den lidt kedelige upåagtede Buick – køn eller ej – til at spille en central rolle omkring legetøjsbilernes fremtid i Danmark.

Buick ambulancens historie:

Da det var H. Lange, der kom med bilen må vi prøve at finde ud af, hvornår det skete. Lange reklamerede for sine produkter i Dansk Legetøj helt frem til bladet lukkede i august 1949. Indtil da, havde der været reklameret for Langes produkter og han gjorde det lidt nemt for vi andre, ved at liste alle sine ting op i annoncer. Her er Buicken dog ikke nævnt.

Den dukker første gang op i en Tekno annonce i Legetøjstidende fra april 1950 sammen med de første Dodge lastbiler. Derfor kan Langes bil tidligst være kommet i efteråret 1949.

  

Ovenfor til venstre annonce i Legetøjstidende fra april 1950 og i midten en annonce fra stormagasinet “Messen” fra 15. november 1949 bragt i Politiken, hvor bilen faktisk kaldes en Buick. Til højre reklame fra Illums Julekatalog fra 1952.

Men mere bliver der faktisk heller ikke gjort ud af at markedsføre Buick. Alle kræfter bliver sat ind på at knuse TOBI-Toys med masser af reklame for Dodge lastbilerne, som var i direkte konkurrence med TOBI-lastbilerne.

Strategien lykkedes – TOBI-Toys startede i foråret 1949 med at lave pistoler og en lille kanon, men i december 1951 var TOBI-Toys kort og godt aflivet af Tekno og Lange.

Freden og monopollet var genoprettet for de to.

Men det er jo politik – noget andet er legetøjsbilen. Den blev selvfølgelig nævnt i prislister og kataloger fremover, men der blev ikke mere reklameret særskilt for Buick. Den sorte, røde og hvide Falck ambulance udkom samtidigt på markedet til 4,25 kr. Bilen med Langes Legetøjs logo i bunden udkom kun i en kort periode og der er derfor ikke ret mange af dem på markedet. Det er næsten udelukkende Teknomodeller man finder.

I 1953 var prisen fortsat den samme og bilen er også med i Forhandlerkataloget fra 1956. Den blev også eksporteret og i Sverige i 1956 kostede den røde og den hvide 4,25 sek, men det interessante er at den sorte ikke er nævnt i prislisten, men det er til gengæld en hvid udgave af “Svensk Räddningstjänst” også til 4,25 sek. Det er sjovt, at se den i prislisten og faktisk få konstateret, at den virkelig findes.

Ovenfor en svensk annonce fra 1956, hvor den sorte model vises, men reklamerne blev lavet i Danmark, så det var lidt tilfældigt hvilke modeller, der blev medtaget. 

I det danske Forhandlerkatalog fra 1956 er Buick også med, og det interessante er, at her er Zonen modellen i rød og hvid nævnt, hvor den sorte er nævnt som Falckbil. Det passer meget godt, jeg har aldrig set en Zonen i sort.

Ovenfor en side fra det danske Forhandlerkatalog fra 1956.

I Teknos store katalog fra 1958 er farverne blot nævnt og prisen er nu 5,5 kr. Den sidste gang Buick bliver nævnt i en prisliste er i 1959, hvor prisen var 5,75 kr. Herefter var det slut – der kom ikke flere Buicker ud i butikkerne. Der kom så mange nye Teknobiler på det tidspunk, herunder Mercedes ambulancen, så jeg har svært ved at tro, at der var nogen, der opdagede, at Buick forsvandt og jeg tror ikke, at der var nogen, der savnede den.

Buick vist i Teknos Forhandlerkatalog fra 1958.

Til trods for, at det var “op ad bakke” for Buick fik den alligevel ti gode år på markedet og til trods for sin åbenlyse mangel på charme er der masser af dem, så de er solgt i et stort antal ude i butikkerne. Der er intet sjældent ved Buick.

Modellens detaljer:

Det kan godt Buick ikke er køn, men den er udmærket lavet. Den ligner ikke en rigtig bil og er sikkert delvist fri fantasi. Ingen tvivl om at den er inspireret af en Buick. Det store karakteristiske kølergrin er fra Buick. Den har underligt nok både Dodge og Buick hjulkapsler.

Karosseriet er enormt robust. Jeg tror ikke man kan ødelægge det ved almindelig leg. Der er graveringer af midterlisten på fronthjelmen og faktisk også af motorhjelmen, selvom de er lidt utydelige. Alle tre døre med håndtag er markeret. Sideruderne er støbt ind i bilen og der er sat hvide gardiner i vinduerne lavet af papir. På taget ses en projektør og to sidelygter, som er malet i samme farve som bilen med gule paraboler.

 

Hvis man renser lakken af en Buick afsløres et ganske fint og gedint håndværk. Den er stort set perfekt i dimensionerne og der er næsten ingen synlige overgange. 

I højre forskærm er der et lille hul til udrykningsflaget.

Forlygterne er løse og støbte. Kølergrillen er fint lavet – præget ud i blik og den var helt blank, da den var ny. På de fleste biler man finder i dag er kølergrillen som regel rusten eller blevet mørk. Kølergrillen er sat fast på karosseriet ved hjælp af tre små flapper, der stikkes gennem huller i karosseriet og bukkes fast.

Bunden er lavet i blik i en lidt primitiv udforming. Kardanaksel og bagtøj er præget ind i bunden. Det har selvfølgelig til formål at vise, at der er ting i bunden, men også at gøre den stærkere. Nogle bunde er malet sorte, andre har en slags overfladebehandling i farven sølvgrå eller lettere kobberfarvet.

 

Til venstre en bund fra Langes Legetøj og til højre en bund fra Tekno.

Styretøjet er perlen på Buick. Det består af to dele, hvor den inderste del, der sidder indvendig i bunden holder hjulakslen. En lille tap stikker gennem et hul i bunden, hvor trækkrogen fastgøres. For enden af trækkrogen sidder et lille hul, så brugeren kunne sætte en snor i bilen og trække afsted med den.

Hjulene er solidt lavet. Det er den samme slags hjul, som sidder på Dodge lastbilen og som består af en inderfælg, et dæk og en yderfælg med logo.

Bunden sidder fast på karosseriet med en 1/8 tomme skrue.

Bilen består af ca. 26 dele og den er 125 mm lang uden trækkrog.

Buick kan have både sorte og hvide dæk. Navnlig det ældste biler havde hvide dæk.

Det er en primitiv konstruktion og den kan på ingen måde måle sig med hverken Ford V8, Packard, Triangel og navnlig ikke Ford Mercury, som udkom i samme periode, men det forhold at den kunne styre, har sikkert givet den en stor fordel hos børnene.

Buick er medlem af Tekno familien og den har gjort stor glæde dengang børnene ikke havde så meget legetøj, men nogen perle blandt modelbiler det bliver den aldrig. Men det var første forsøg fra Lange, så det er godkendt og det skulle jo vise sig at blive meget bedre fremover.

Modellens værdi:

Prisen på en Buick er fornærmelig ringe. Det er virkelig købers marked. Selv mint box biler, som henset til deres sjældenhed burde koste nogle tusinde kroner er ikke ret dyre. De regnes ikke for ret meget af samlere. Selv pæne mint eller næsten mint biler koster nogle få hundrede kroner. Buick er nok også den mindst værdifulde af de gamle modeller.

Vrag eller biler i dårlig stand er nærmest værdiløse.

Er der noget jeg skal passe på?

Dækkene kan være møre eller skiftet ud – men der er ikke noget at komme efter på en Buick. De mest udprægede skavanker er flade dæk, et ødelagt styretøj og trækkrog og defekte decaler eller gardiner.

 

Ruder: Nej
Affjedring: Nej
Styretøj: Ja
Interiør: Nej
Løse lygter Ja
Løse kofangere Nej
Bevægelige dele: Ja  Styretøjet
Blink: Nej
Decaler: Ja
Samlet med:  Skrue
Tofarvet Nej
Blist-car model Nej

Decaler: 

Standard decalerne på en Buick er de firkantede Falckmærker på dørene og Falck på bagdøren. Der er en del specialmodeller, som er omtalt under modellerne.

 

Æskerne:

Buick nåede at komme i de gamle æsker med løst låg og kasse til bilen. Låget var prydet med tekst “Tekno Dansk Legetøj”. Så ved vi at Tekno brugte disse æsker ihvertfald helt op til 1950 og måske også længere.

Men de fleste Buick ambulancer er levet i en papæske med illustrationer på æsken af en Buick. Der kunne heller ikke været anden, da det var Langes første modelbil. Det er en meget tynd blød æske, som nemt går i stykker.

På endeflappen står der “Tekno Ambulance” og så nr. på bilen i æsken, som samtidigt fortalte hvilken farve bilen havde.

Langes æsker:

Bilerne fra Lange havde deres egne lidt primitive æsker.

Modellerne:

Buick modellerne adskiller sig en del fra de øvrige gamle modeller, ved at der er en del forskellige udgaver af den. Den første og absolut mest almindelige udgave er den sorte, røde og hvide. De findes i et meget stort antal.  De øvrige ses ikke ret tit og andre er sjældne. Dem vil jeg beskrive under de enkelte modeller. De er navnlig den hvide bil, der ses i en del forskellige udgaver. Som med alt andet Tekno, kan der sagtens være udgaver, som ikke er nævnt nedenfor.

Nr. 731, “Falck”, sort:

Den eneste kendte model af den sorte Falck model og den klart mest almindelige.

 

Nr. 732, “Falck”, rød:

Nr. 732-1, “Zonen”, rød:

Zonen udgaven er måske ikke ligefrem sjælden, men det er tæt på. Man ser den ikke så tit.

Nr. 732-2, “Røde Kors, rød:

Jeg må indrømme at jeg ikke har set Røde Kors i den røde udgave og er derfor usikker på om den findes som original.

Intet billede.

Nr. 733, “Falck”, hvid:

Ganske almindelig bil, dog ikke så mange med hvide dæk.

 

Nr. 733-1, “Zonen”, hvid:

Jeg ikke har set Zonen i den hvide udgave og er derfor usikker på om den findes som original, men den er vist i Samlerbørsens Samlerkatalog på side 35 og bilen ser troværdig ud. Den er sjælden med den særlige firkantede decal, som også sidder på blikambulancen.

Bilen på billedet er restaureret.

Nr. 733-1a, “Zonen”, hvid m. rundt “ZR” decal:

Intet billede.

Nr. 733-2, “Røde Kors”, hvid, små decaler:

Der kan også være langt imellem Røde Kors udgaven i hvid og når den kommer frem er det ofte i Sverige, nøjagtig som det også er tilfældet med Mercedes-Benz 220 ambulancen. Den er lavet med forskellig størrelse decaler.

Nr. 733-2a, “Røde Kors”, hvid, store decaler:

Nr. 733-3, “Ambulance”, eksportmodel, hvid:

Bilen er ikke sjælden, der er fx eksporteret mange til U.S.A. Den er også med et et Walco katalog fra 1957, så jeg finder det mere rimeligt at kalde den en eksportmodel end en U.S.A. model. Modellen er leveret med to forskellige typer decaler.

Ovenstående model har rød tekst, mens modellen nedenfor har rød tekst med sort skygge.

Nr. 733-4, “Svensk Räddningstjänst” (S), hvid:

Der er tale om en sjælden bil, men den er direkte nævnt i den svenske prisliste fra 1956 til en pris af 4,25 sek. Det har stor værdi for dokumentationen, når den findes i Tekno eget materiale.

Bilen på billedet er original med opmalede taglygter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer.

Skriv en tilbagemelding