Anhænger nr. 452 til nr. 451

Anhænger nr. 452 

(juni 1964-1972)

Fortalt af Peter Frandsen

Klik på billederne for at gøre dem større.

Der henvises i øvrigt til artiklen om Scania – Vabis nr. 451 hængertræk. En del af denne artikel er afskrift fra nævnte artikel.

Modellens historie:

Anhængeren var en naturlig del af hængertrækket og er selvfølgelig fremstillet samtidig af den samme konstruktør på Tekno. Det er jo ikke verdens mest populære model uden lastbilen. Anhængeren får først rigtig værdi, når den fremstår sammen med et trækkende køretøj. Den blev faktisk brugt rigtig mange steder af Tekno. Ud over at være forbundet med Scania 451 blev den også brugt til Volvo F88/89 og Tekno reklamerede også med at den kunne bruges sammen med Mercedes lastbilen. De har dog ikke samme størrelsesforhold, så sættet ser lidt handicappet ud, men det kan da lade sig gøre. Endelig blev anhængeren også brugt som tilbehør til Harvester traktoren. Anhængeren fulgte Scania nr. 451, som første gang så dagens lys i Teknos katalog fra 1963-64 i en olivengrøn udgave.

 

Tekno katalog 1963-64 til venstre og katalog 1965-66 til højre.

Den kom på markedet i juli 1964 i N.C. Klosterudgaven, der kom først. Tekno nævner selv, at det er den første udgave og modellerne med “Scania- Vabis” på presenningerne i flere farver kom senere. N.C. Kloster har to decaler på bagskærmene på både bil og anhænger. En lille TIR og en lille DAPA reklame som er helt specielt for den udgave af anhængeren. Det ses ikke på Scania – Vabis udgaverne eller de øvrige modeller, formentlig fordi DAPA var en dansk fabrik, der lavede lad mv. til danske biler. Hængeren til N.C. Kloster havde som den eneste anhænger åbne vanger.

 

I forbindelse med lanceringen af modellen leverede Tekno også et gratis display, som bilen kunne stå på i forretningen. Displayet er meget veludført og med en pragtfuld tegning af en rigtig bil. Ikke engang i dag kan man lavede et så flot blikfang, synes jeg. På displayet er der også 3 stjerner på højre side af æsken. Jeg kan ikke rigtig regne ud, hvad de betyder. Tekno var så småt begyndt at give bilerne stjerner efter, hvor mange funktioner de havde. Det var navnlig Mercedes Benz 230 og Jaguar E, hvor de kalder bilerne for “10 stjerne modeller” og på æsken fremhæves 10 funktioner som bilen kan.

 

Displayet kunne bruges til alle Scania – Vabis hængertræk modellerne. Faktisk er æsken så smart lavet, at bilen kan lægge inden i.

  

Ovenstående annoncer fra venstre er fra Legetøjstidende juli 1964, februar 1966 og marts 1968. 

  

Ovenstående billeder fra venstre er fra Leksakslandet 1964, hvor Scania 451/452 præsenteres i “svenskerfarverne blå og gul og fra Solido kataloget 1971 – bemærk de to forskellige presenninger, og det sidste billede kommer fra svenske Berico.

Kort efter lanceringen af N.C. Kloster strømmede de velkendte modeller af Scania – Vabis ud på markedet. Navnlig den rød/sorte med hvide presenninger, kom der rigtig mange af. Derudover en lys/mørkeblå udgave med gule presenninger. Det er næppe tilfældigt at Tekno valgte disse farver, som den kvikke elev nok kan se er det de danske og svenske nationalfarver. Der er også udkommet en model med sort bund, orange lad og førerhus og olivenfarvet presenning. Igen en gentagelse af de tidligere farver fra Scania og en tro kopi af farverne fra tankbilen. Det er tæt på at være lidt kedeligt – men de solgte jo godt. Den røde og hvide er ligeledes udkommet uden decaler på presenningen – de såkaldte neutrale udgaver, men stadig i de samme farver.

Så der skete ikke så meget mere med 451/452. Der kom nogle særproduktioner over tid som Haderslev Autodiesel, Ekmanns Hørsel og Dieselgården, som ikke blev udbudt til salg, men kun fremstillet som reklame for firmaerne, som uddelte dem til kunder og forretningsforbindelser. Det kan selvfølgelig ikke afvises, at enkelte legetøjsforretninger har fået disse modeller, men det har været særtilfælde. Forretningerne kunne bestille dem på Tekno udfra bestillingslisterne.

Det lykkedes dog svenskerne at få sneget deres flotte A.S.G. bil ind på et tidspunkt, som også var blev udbudt i almindeligt salg.

I 1969 forsvandt “Vabis” fra presenningen, men på det tidspunkt tror jeg kun, at det var den røde og hvide model, som var på markedet – måske ASG.en – jeg ved det ikke. Papæsken udgik og Scania.en kom i en udsigtæske. Omkring 1970 kom en gaveæske også i den velkendte udsigtæske, som jeg ynder at kalde for en “Tivoliæske” med hele hængertrækket.

 

Tivoliæskerne kunne levere både forvognen og hele hængertrækket.

Da modellen kom på markedet i 1964 kostede anhængeren 10,75 kr. I Sverige kostede den 9,75 sek.

Til sidst to annoncer fra Politiken fra den 20. juni 1964 og fra den 15. januar 1966.

Modellens detaljer:

Anhængeren er generelt ret godt lavet. Det er en model, som ved almindelig leg ikke går i stykker.

Tekno valgte at give anhængeren nr. 452, som var ledig efter fiskebilen med urværk. Den er opgivet til størrelsesforholdet 1.50, som var den foretrukne størrelse for lastbiler og busser hos Tekno. Den er er 168 mm lang.

Nr. 452 er samlet af 48 enkeltdele, som sammen med nr. 451 giver over 100 dele, hvilket er ret mange. Den er bygget op om en bundramme med skærme og fjederhus til de bageste sæt hjul og et bevægeligt styretøj med skærme til de forreste sæt hjul. Den har et løst triangelstykke, der kan vippe. Den fastspændes med det trækkende køretøj med et lille stykke låseblik. Styretøjet er fastgjort til ladet med 1/8 tomme skrue, som samtidigt holder ladet fastspændt. Ved den bageste del er ladet sat fast med en lille nitte. Den kan fjedre på alle 4 hjul. Den har Tekno logo i bunden med nummeret 452.

 

Fjedrene er fastgjort med nogle små skiver, som er præget/varmet fast. Derfor vil jeg ikke anbefale, at man fjerner dem ved restaurering. Tag hjulene af og lad akslen side og dæk af i stedet. 

Den har ikke graveringer ud over ladet og den i bunden – Tekno Denmark og 452.

 

Billeder fra Tekno, der viser arbejdsprocesser med anhængeren. Billederne er venligst udlånt af Peter Mayer.

Hvad skal jeg passe på?

Der er ikke så meget at komme efter med hængeren alene. Den hører jo sammen med det trækkende køretøj og her er restaurering jo nok det man skal sikre sig mest imod, navnlig i relation til de sjældne modeller, som ses så sjældent, at de næsten er umulige at få fat i, og da det er meget nemt at skaffe en egnet bil til restaurering er der lavet rigtig mange restaurerede udgaver af fx Ekmann Hørsel og Haderslev Autodiesel.

  

Eksempel på en restaureret bil og den ægte. Det må være op til den enkelte at vurdere, hvad man ønsker at have stående i skabet, men faktisk er den restaurerede bil flot.

Tekniske data:

Ruder:Nej
Affjedring:                                                                                                              Ja/Ja
Styretøj:Ja
Interiør:Nej
Løse lygterNej
Løse kofangereNej
Bevægelige dele:Ja
Blink:Nej
Decaler:Ja
Samlet med:Skrue 1/8 tomme
FlerfarvetJa
Blist-car model/billigmodelNej

Særlige decaler:

Nej, kun på presenning.

Æskerne:

Bil og hænger blev leveret i særskilte papæsker og det gjorde de fleste af særudgaver også, hvilket vidner om, at de ikke er solgt er forretningerne men kun uddelt som reklame for firmaerne. Undtagelsen er ASG, som har et trykt logo eller et klistermærke på endeflappen af æsken, så forhandlerne kunne kende den. Senere kom bilen også i udsigtæskerne,  de såkaldte Tivoliæsker og der blev også lavet en gaveæske med hele hængertrækket.

  

  

 

Ovenstående viser papæskerne.

 

 

Billedet viser det originale billede som Tekno brugte i katalogerne og formentlig også på æskerne.

Modellerne:

Der kan være flere modeller end de viste eller de kan være i lidt anderledes varianter.

452-1 N.C. Kloster:

Det første hængertræk der blev lavet og som blev leveret i sin egen æske med logo på endeflapperne.

452-2 “Scania – Vabis” i farverne rød, sort og hvid:

Den klart mest almindelige udgave.

452-2a “Scania – Vabis” i farverne sort, orange og olivengrøn:

Der er ikke så mange af den, men sjælden kan man ikke kalde den.

452-2b “Scania – Vabis” i farverne mørkeblå, lyseblå og gul:

Den mest ualmindelige af Scania – Vabis udgaverne, men stadigvæk farvegenbrug fra Haderslev Autodiesel.

452-3 Uden decaler på presenning i farverne rød, sort og hvid:

Formentlig noget af det sidste, der kom fra Tekno i Hjørring. De kan være udgået for decaler.

452-4 “Scania” i farverne rød, sort og hvid:

452-5 A.S.G.:

En meget populær bil som er eftertragtet blandt samlere. Der er lavet en variant fra Tekno Holland.

452-6 Haderslev Autodiesel:

En meget sjælden bil i original stand. Der er restaureret et utal af dem, men den rigtige bil er formentlig kun uddelt af firmaet Haderslev Autodiesel.

452-7 Ekmann Hørsel:

Egentlig samme beskrivelse som Haderslev Autodiesel. En meget sjælden bil i original stand.

452-8 Dieselgården:

Jeg har talt med Max Jørgensen om denne bil og han er ret sikker på at Dieselgården har fået lavet et antal biler fra Tekno og så selv sat decaler på. Det er unægtelig en mærkelig farvesammensætning af nogle af dem. De findes i mange forskellige farver.

452-9 Svend Aage Barsøe:

Jeg har ikke et billede af modellen, som jeg aldrig har set. Jeg har set forvognen engang.

Tekno Holland:

Scania hængertræk nr. 451/452 var en af de biler, som Tekno Holland videreførte efter købet af Tekno/Algrema. Der er lavet rigtig mange forskellige lastbiler. Jeg kan henvise til Teknos hjemmeside, hvor de har et digitalt museum med de fleste af deres udgivelser. De gamle hollandske modeller har lidt højere presenninger.

 

Billedet af Bilspeditionen er fra Internettet. 

8 kommentarer til “Anhænger nr. 452 til nr. 451”

  1. Hej Peter.
    Er der ikke noget med, at N.C. Kloster hængeren som den eneste er lavet med åbne vanger under ladet ?
    Det er sikkert lavet om, fordi det har været for skrøbeligt.

    Svar
    • Hej Gunner
      Jo det er rigtigt, de første anhængere fra N.C.Kloster var med åbne vanger. Det glemte jeg at få med, så det er godt, at du er vågen.

      Svar
  2. Hej igen!

    Jag fortsätter att läsa dina artiklar med stor behållning! När det gäller denna trailer så vill jag minnas att jag hade en där skärmarna på framhjulen satt “bakom” hjulen. Jag tycker egentligen att det ser lite märkligt ut att ha skärmarna framför hjulen; de borde ju gör störst nytta bakom! Vet du om Tekno hade någon särskild tanke med detta?

    Hilsen
    Johan

    Svar
  3. OK. Men är det bara “rätt” om skärmarna sitter framför hjulen? Alltså risk för icke-original om de sitter bakom?

    //Johan

    Svar
  4. Hej igen.
    Se på artiklen om Scania 140, der er et billede af en blå og gul anhænger fra Tekno Holland, her sidder skærmene bagved hjulene.
    Jeg tror skiftet er sket fra Danmark til Holland.
    Begge dele er rigtige nok, de findes begge to i virkeligheden.
    Mvh
    Gunner.

    Svar
    • Hej, Gunner!

      Tack för ditt inlägg. Då kan det ha varit en trailer från Holland som jag hade när jag var liten. Det är många år sedan!

      Mvh
      Johan

      Svar

Skriv en kommentar